Fashion consumption

trend of need amid a pandemic

Authors

  • Karla Beatriz Barbosa de Oliveira
  • Palloma Rodrigues Gomes Santos

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i31.1291

Keywords:

Consumption, Fashion, Covid-19, Semiotic, Trend

Abstract

The present study analises the forms of fashion consumption during the covid-19 pandemic. The research started from a historical conception and perception of semioticsin which consumption and expressiveness of fashion are associated with everydayhabits. Two steps were used to structure this article: a bibliographic review that can bepostulated as the main forms of consumption, such as building significant systems, structuringfashion, as well as possible justifications for such choices. Names such as Lipovetsky(2009), Greimas (1977, 1979), Barbosa (2004), Campbell (2001), Caldas (2006),Svendsen (2010) were used. Followed by the application of a questionnaire to confrontideas and the reality experienced by the interviewed, supporting an analysis by the methodologyof Bardin (2010). Therefore, it was verified that the acquisition of fashion productsamid the difficulties in accessing clothing stores, their relationship of needs, thesystems of meanings and perception of the reality of fashion consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Beatriz Barbosa de Oliveira

Mestre em Design pela Universidade de Brasília (UnB).

Palloma Rodrigues Gomes Santos

Mestre em Design pela Universidade de Brasília (UnB).

References

BARBOSA, Lívia. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.

CALDAS, Dario. Observatório de sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora Senac Rio, 2006.

CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

COURTÉS, Joseph; GREIMAS, Algirdas-Julien. Dicionário de semiótica. São Paulo: Editora Cultrix, 2008.

CRANE, Diane. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. Trad. Cristina Coimbra. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.

ERNER, Guillaume. Sociologia das tendências. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

GREIMAS, Algirdas-Julien. La sémiotique. In: La linguistique. Paris: Larousse, 1977.

GREIMAS, Algirdas-Julien. Condições do mundo natural: Práticas e linguagens gestuais. Lisboa: Editorial Veja, 1979.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: A moda e o seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de moda: a relação pessoa-objeto. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008.

SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. Brasiliense, 1983.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

Published

2021-04-14

How to Cite

OLIVEIRA, K. B. B. de; SANTOS, P. R. G. Fashion consumption: trend of need amid a pandemic. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 31, p. 118–141, 2021. DOI: 10.26563/dobras.i31.1291. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1291. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

II. Moda, corpo e consumo na pandemia