The intertextual costume in “Caramuru”

Authors

  • Solange Wajnman

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v5i11.165

Keywords:

intertextuality, costume, Brazil history, post modern.

Abstract

We intended to investigate the intertextual nature of the costume in the movie Caramuru, the invention of Brazil a film by Guel Arraes and Jorge Furtado (2000), mainly in its parodies and allegories. Our aim is to chase and identify the reminiscences and intertextuality of costume in order to verify the way the text described is complemented or altered. Following the intertextual path and showing its historical counterpoints registered in a number of texts we, at last, articulated the conception of Brazil conveyed in the film.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARNARD, Malcolm. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

BENJAMIN, Walter. Origine du drame baroque allemand. Paris: Flammarion, 1985.

BONFIM, Eneida. 2002. O traje e a aparência nos autos de Gil Vicente. Rio de Janeiro: PUC-Rio, Loyola, 2002.

FECHINI, Yvana. Montagem e remontagem na produção audiovisual de Guel Arraes. São Paulo, Revista do Programa de Pós-Graduação e Semiótica, v. 5, n. 9, 2005.

GASTAL, Susana. Alegorias urbanas: o passado como subterfúgio. Campinas: Papirus, 2006.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Corpo e forma: ensaios para uma crítica não hermenêutica. Rio de Janeiro: UERJ, 1998.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1993.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. História. Teoria. Ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

HUYSSEN, Andréas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

JAMESON, Frederic. Pós-modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.

KOHLER, Karl. História do vestuário. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

KOTCH, Ingedore et al. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2007.

LAVER, James. A roupa e a moda. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

O’HARA , Georgina. Enciclopédia da moda. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

PAIVA, Anderson dos Santos. Arte gráfica e pintura corporal tupinambá de Olivença. III Enecult, Bahia, Faculdade de Comunicação/UFBVA, 2007.

PALLA, Maria José. 1992. Do essencial e do supérfluo. Lisboa: Imprensa Universitária/Estampa, 1999.

RAMINELLI, Ronald. Imagens da colonização: a representação do índio de Caminha a Vieira. Rio de Janeiro: Zahar/Fapesp, 1996.

SOUZA, Gabriel Soares de. Tratado Descritivo do Brasil em 1587. Rio de Janeiro: Bibliotheca Pedagógica Brasileira, 1938.

WAJNMAN, Solange; MARINHO, Gabriela. A produção do traje audiovisual e configurações de brasilidade: subsídios para o estudo do figurino de cinema e espetáculos de moda no final do século XX. São Leopoldo: Unisinos, 2008. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.20082.03

Published

2012-01-24

How to Cite

WAJNMAN, S. The intertextual costume in “Caramuru”. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 76–83, 2012. DOI: 10.26563/dobras.v5i11.165. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/165. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Articles