Narratives of subjective (re)-building in the reality show What Not to Wear

Authors

  • Simone Bueno da Silva

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v5i11.166

Keywords:

reality show, What Not to Wear, television, subjective building, discursive semiotics.

Abstract

The objective is to analyze the structure of narratives of subjective rebuilding in the reality show What Not to Wear. The scope in this case is to investigate, under the greimasian discursive semiotics beliefs, how this television broadcast, a current phenomenon, creates its storyline, the expressive resources it uses and then verify the sensibility and interaction raised and how they become systems of an underlying presence in building patterns within the construction of the contemporary subjective narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALOGH, Anna Maria. O discurso ficcional na TV. São Paulo: Edusp, 2002.

CASETTI, Francesco; CHIO, Federico de. Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y práticas. Barcelona: Paidós, 1999.

GIDDENS, A. Modernidade e identidade pessoal. Oeiras: Celta Editores, 2001.

GREIMAS, Algirdas Julian. Maupassant: la semiotique du texte, exercices pratiques. Paris: Seuil, 1977.

_____. Du sens II. Essais Sémiotiques. Paris: Seuil, 1983.

_____. A sopa au pistou ou a construção de um objeto de valor. Revista Significação: revista brasileira de semiótica. n. 11, 12 , p. 7-21, 1996. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1996.90509

_____. Da imperfeição. São Paulo: Hacker, 2002.

LANDOWSKI, Eric. Interactions risquées. Nouveax Actes Semiotiques, n. 103-105. Pulim: Limoges, 2005.

____ . Passions sans nom. Paris: PUF. 2004

LASCH, Christopher. Cultura do narcisismo. Rio de Janeiro: Imago, 1983.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2001.

_____; VÉLEZ, Marta Lucía. Persistência da relity TV. Significação: revista de cultura audiovisual, n. 32. São Paulo: Annablume, 2009.

MAFESSOLI, Michel. O ritmo da vida: variações sobre o imaginário pós-moderno. Rio de Janeiro: Record, 2007.

MARTÍN-BARBERO, Jesús; REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Ed. Senac, 2001.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Espaços e tempos (pós) modernos ou na moda, os modos. In: GUINSBURG, J.; BARBOSA, A. M. (Org.). O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

_____. Nas interações corpo e moda, os simulacros. XIII Colóquio do CPS, São Paulo, 2007a.

_____.Semiótica e modos de aparência. dObra[s], n. 2. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2007b.

_____. Visualidade processual da Aparência. In: OLIVEIRA, A.C.; CASTILHO, K. Corpo e moda. Por uma compreensão do contemporâneo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008

SAFATLE, Vladimir Pinheiro. Depois da culpabilidade: figuras do supereu na sociedade do consumo. In: PADRO, J. L. A; DUNKER, C. (Org.). Zizek Crítico. São Paulo: Hacker, 2005.

SODRÉ, Muniz . Antropológica do espelho. Petrópolis: Rio de Janeiro, 2002.

TRIVINHO, Eugênio. Visibilidade mediática e violência transpolítica na cibercultura: condição atual da repercussão social-histórica do fenômeno glocal na civilização mediática avançada. In: Anais do XII encontro Nacional da Compós, São Paulo, 2008.

Published

2012-01-24

How to Cite

SILVA, S. B. da. Narratives of subjective (re)-building in the reality show What Not to Wear. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 84–95, 2012. DOI: 10.26563/dobras.v5i11.166. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/166. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles