The sense of Modernity in the imagination of the nineteenth century
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.v3i6.291Keywords:
art, memory, Modernity.Abstract
The machine, the progress and the exhaustion of the relations between the art and the beauty,
the man and the artist, are presented in this article, as thematic for reflection on the direction of Modernity in the society and the imaginary one of century XIX.
Downloads
References
BARBUY, Heloísa. A exposição universal de 1889 em Paris. São Paulo: Loyola, 1999.
BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
_____. Sobre a modernidade: o pintor da vida moderna. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
BENJAMIN, Walter. Paris, capital do século XIX. In: KOTHE, Flávio R. (Org.). Walter Benjamin. São Paulo: Ática, 1985a.
_____. A Paris do Segundo Império em Baudelaire. In: _____. _____. São Paulo: Ática, 1985b.
BERMANN, Marshall. Tudo o que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
FOCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.
FRASCINA, Francis et al. Modernismo e modernidade: a pintura francesa no século XIX. São Paulo: Cosac Naify, 1998.
GAGNEBIN, Jean-Marie; GARBER, Klaus. Por que um mundo todo nos detalhes do cotidiano? Revista USP, São Paulo, nº 15, p. 39-47,1992.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1984, v. 1.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. Petrópolis: Vozes, 1988.
MENESES, Marco Antonio. Charles Baudelaire: crítico do progresso (a literatura como olhar historiográfico sobre a cidade do século XIX). Franca, 1999. Dissertação (Mestrado). Faculdade de História, Direito e Serviço Social da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.
PESAVENTO, Sandra. As exposições universais. São Paulo: Hucitec, 1997.
TUFELLI, Nicole. A arte no século XIX: 1848-1905. Lisboa: Edições 70, 2000.
TURAZZI, Maria Inêz. As artes do ofício: fotografia e memória da engenharia no século XIX. São Paulo, 1997. Tese (Doutorado). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.