It is not enough to show, it has to sell: (dis)agreements between fashion and market

Authors

  • Tarcisio D’Almeida

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v2i2.383

Keywords:

fashion, tendency, creation, market, consumption .

Abstract

The essence of consumption has been translated into fashion since it was created in Renascence until modern times in the XIX and XX Centuries and early in the XXI Century. In fashion world, creativity attains a merchandizing feature both in symbolic-aesthetic and economical-financial dimension and it could not exist without an equation that counterbalances the freedom of creativeness possessed by the high fashion and prêt-à-porter stylists – the arbitrators for concepts/tendencies “suggestions” to the society. This suggestion, in turn, impels the fashion creators to fit themselves to their target. How far could a fashion tendency survive regardless the
market rules? This article outlines some insights about this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUDRILL ARD, Jean. A troca simbólica e a morte. São Paulo: Loyola, 1996. pp. 109-130.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. pp.154-161.

CALDAS, Dario. Observatório de sinais - teoria e prática da pesquisa de tendências. Rio de Janeiro: Senac, 2004.

D’ALM EIDA, Tarcisio. Das passarelas às páginas – um olhar sobre o jornalismo de moda. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2006.

_____. Revista traduz o mundo ‘fashion’. Folha de S. Paulo, 30 de julho de 1999. p.13.

DURAND, José Carlos. Moda, luxo e economia. São Paulo: Babel Cultural, 1988.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero – a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

OL IVEIRA, Ana Claudia de. Espaços-tempos (pós-)modernos ou na moda, os modos. In: GUINSBURG, J.; Barbosa, Ana Mae (org.). O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005. pp. 473-531.

ROUANET, Sérgio Paulo. A razão nômade – Walter Benjamin e outros viajantes. Rio de Janeiro: UFRJ, 1993. pp. 25-26.

SANTAELL A, Lucia. Corpo e comunicação – sintoma e cultura. São Paulo: Paulus, 2004. pp. 115-122.

VILL AÇA, Nízia. A edição do corpo – tecnociência, artes e moda. São Paulo: Estação das Letras, 2007.

Published

2008-02-14

How to Cite

D’ALMEIDA, T. It is not enough to show, it has to sell: (dis)agreements between fashion and market. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 80–89, 2008. DOI: 10.26563/dobras.v2i2.383. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/383. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles