The beauty of the divine: vestments as an ornament in the Christian imaginary

Authors

  • Fuviane Galdino Moreira

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v11i23.710

Keywords:

Vestments of sacred sculptures, ornament, beauty, patronesses from Latin America.

Abstract

The clothes of the Christian sculptures are dear to textile studies. Qualified as ornaments by Bonne (1996), the tissues investigated here connect themselves to the traces of the concept of beauty inspired by the Greek antiques. This paper proposes an interpretation about the contact between the History of Sacred Art and the History of Dressing, from the analysis of the dressing modes of two patronesses from Latin America: Our Lady of Angels, from Costa Rica, and Our Lady Mother of Divine Providence, from Porto Rico. Both are objects of our doctoral research. The theory of this study is based on works from the Medieval History that continue reverberating in more recent periods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERT-LLORCA, Marlène. Les statues habillées dans le catholicisme. Entre histoire de l’art, histoire religieuse et anthropologie. In: Archives de sciences sociales des religions. Paris, n. 164, pp. 1-12, 2013. Disponível em: http://assr.revues.org/25380. Acesso em: 20 ago. 2017.

ALFARO, Héctor Balvanera. 2/3: Solicitud de información sobre la patrona Nuestra Señora de la Divina Providencia. [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por em 22 fev. 2017.

______. Solicitud de información sobre la patrona Nuestra Señora de la Divina Providencia 2-3. [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por em 1 mar. 2017.

______. 1/3 Solicitud de información sobre la patrona Nuestra Señora de la Divina Providencia. [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por em 22 mar. 2017.

BAVOUX, Nadège. Sacralité, pouvoir, identité. Une histoire du vêtement d’autel (XIIIe – XVIe siècle). 2012. “856 [853]”f. Thèse (Doctorat en Histoire Medieval). Centre de Recherche en Histoire et Histoire de l’Art. Italie et Pays Alpins. L’École Doctorale des Sciences de l’Homme, du Politique et du Territoire, Université de Grenoble, Grenoble, 2012. Disponível em: https://tel.archivesouvertes.fr/file/index/docid/871317/filename/29896_BAVOUX_2012_archivage_1_.pdf. Acesso em: 15 jul. 2017.

BONNE, Jean-Claude. Les ornements de l’histoire (à propos de l’ivoire carolingien de saint Remi). In: Annales. Histoire, Sciences Sociales, Paris, ano 51, n. 1, pp. 37-70, jan/fev. 1996. Disponível em: http://www.persee.fr/doc/ahess_0395-2649_1996_num_51_1_410833. Acesso em: 10 abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.3406/ahess.1996.410833

CASSAGNES-BROUQUET, Sophie; DOUSSET-SEIDEN, Christine. Genre, normes et langages du costume. In: Clio. Femmes, genre, histoire. Saint-Denis La Plaine, n. 36, pp. 7-18, 2012. Disponível em: https://clio.revues.org/10714. Acesso em: 20 ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.4000/clio.10714

COPPOLA, Soraya Aparecida Álvares. Costurando a memória: o acervo têxtil do Museu Arquidiocesano de Arte Sacra de Mariana. 2005. 220 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.

______. Cultura material têxtil: uma história concisa da arte e da moda. In: 3º COLÓQUIO DE MODA, 3., 2007, Belo Horizonte. Anais Colóquio de Moda, pp. 1-6. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/anais/anais/3-Coloquio-de-Moda_2007/4_08.pdf. Acesso em: 21 ago. 2017.

______. Nos caminhos do sagrado: conhecimento e valorização como conservação dos acervos têxteis arquidiocesanos de Mariana/MG e São Luis do Maranhão. 2013. 395 f. Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

CRISTÓVÃO, Francisco da Silva. Tecidos medievais portugueses de vestes litúrgicas. In: Didaskalia. Lisboa, v. XXII, pp. 165-175, 1992. Disponível em: http://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/16765/1/V02201-165-175.pdf. Acesso em: 20 ago. 2017.

DENIZEAU, Laurent. Le nu et le vêtu. In: CANÉVET, Mariette (entretien). Le vêtement. Lumière & vie. Lyon, n. 292, pp. 21-30, 2011. Disponível em: http://www.lumiere-et-e.fr/resources/cariboost_files/LV_292_num_C3_A9ro_complet.pdf. Acesso em: 10 ago. 2017.

HARO, Maria Irene Ruiz de. Orígenes, evolución y contextos de la tecnología textil: la producción del tejido en la prehistoria. In: @rqueología y territorio. Granada, n. 9, pp. 133-145, 2012. Disponível em: https://www.ugr.es/~arqueologyterritorio/PDF9/8-RuizdeH.pdf. Acesso em: 18 ago. 2017.

MAMMÌ, Lorenzo. O que resta: Arte e crítica de Arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

MORONI, Mario; BARBESINO, Francesco. Santo Sudário: a impossibilidade de falsificação. São Paulo: Celebris, 2005.

PASTOUREAU, Michel. L’Église et la couleur, des origines à la Réforme. In: Bibliothèque de l’école des chartes. Paris, v. 147, n. 1, pp. 203-230, 1989. Disponível em: http://www.persee.fr/doc/bec_0373-6237_1989_num_147_1_450535. Acesso em: 19 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.3406/bec.1989.450535

PEREIRA, Diana Rafaela Martins. Imagens de vestir em Aveiro: a escultura mariana do século XVIII à contemporaneidade. 285 f. Dissertação (Mestrado) − Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto, 2014.

PLOTINO. Enéadas. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline. (Org.). A pintura: textos essenciais: O belo. Tradução de Paula da Cunha Corrêa. São Paulo: Editora 34, 2004. v. 4.

SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. Bauru: Edusc, 2007.

SCHOESER, Mary. World textiles. A concise history. London: Thames & Hudson, 2003. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350036055.ch-006

TREXLER, Richard C. Habiller et déshabiller les images: esquisse d’une analyse. In: DUNAND, Françoise; SPIESER, Jean-Michel; WIRTH, Jean (Dir.) L’image et la production du sacré. Actes du Colloque de Strasbourg (20-21 jan. 1988). Paris: Meridiens Klincksieck, 1991, pp. 195-231.

VARGAS, Gustavo Rojas. Solicitud de información sobre la patrona. [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por oficina1@santuarionacional.org em 1 fev. 2017.

______. Solicitud de información sobre la patrona. [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por oficina1@santuarionacional.org em 3 fev. 2017.

______. Solicitud de información sobre la patrona. [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por oficina1@santuarionacional.org em 6 fev. 2017.

Published

2018-05-22

How to Cite

MOREIRA, F. G. The beauty of the divine: vestments as an ornament in the Christian imaginary. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 11, n. 23, p. 41–56, 2018. DOI: 10.26563/dobras.v11i23.710. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/710. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Dossier