Wearing the invention: poetics of artistic guerrilla in collective actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v12i26.912

Keywords:

Costume. Performance art. Public art. Collectivity. Materiality.

Abstract

This article presents contemporary practices for the creation of costumes which appropriate the materiality to create devices, mixing and contaminating the roles of the creator/designer and the performer. To expose these crossings, we will present the construction of the project INVENÇÃO, which was developed as a collective action connected to the project Wear Your Existence, conceived by the UAP Art Platform in a conjoined work process between several artists. The artistic result is in constant movement, shifting its focus to the direct relationship with the experience of doing whose result occurs in the hybridity of languages and supports, activating urban and political dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2017.

BARAD, Karen. Interview with Karen Barad. In: DOLPHIN, Rick; TUIN, Iris van der. New Materialism: Interviews & Cartographies. Ann Arbor: MPublishing – University of Michigan Library, 2012. Disponível em: http://openhumanitiespress.org/books/download/Dolphijnvan-der-Tuin_2013_New-Materialism.pdf. Acesso em: 12 jul. 2019.

BISHOP, Claire. A viragem cultural: o mal-estar na colaboração. Tradução Luis Leitão. In: PAIS, Ana (org.). Performance na esfera pública. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.

CABALLERO, Ileana Diéguez. Cenários Liminares: teatralidades, performances e política. Tradução Luis Alberto Alonso e Angela Reis. Uberlândia: Edufu, 2011. DOI: https://doi.org/10.14393/EDUFU-978-85-7078-266-3

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens e sons como forma de luta. Tradução Edgard de Assis Caravalho e Mariza Perassi Bosco. São Paulo: Sesc Pinheiros, 2017. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/online/artigo/12580_IMAGENS+E+SONS+COMO+FORMA+DE+LUTA + ENSAIO + DE + GEORGES + DIDIHUBERMAN. Acesso em: 12 jul. 2019.

FOUCAULT, Michael. O corpo utópico, as heterotopias. Tradução Salma Tannus Muchail. São Paulo: Editora N-1, 2013.

H.O. Direção: Ivan Cardoso. Produção: Fernando Carvalho, Ivan Cardoso. Intérpretes: Caetano Veloso, Carlinhos do Pandeiro, Ferreira Gullar, Hélio Oiticica, Lygia Clark, Nildo da Mangueira, Nininha, Waly Salomão. Roteiro: Ivan Cardoso. Rio de Janeiro: 1979. 13 min., 35 mm. Disponível em: http://portacurtas.org.br/filme/?name=ho. Acesso em: 12 jul. 2019.

LAPOUJADE, David. As Existências Mínimas. Tradução Hortencia Santos Lencastre. São Paulo: N-1, 2017.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

TELESE, Silvia Fernandes. Experiências de performatividades na cena brasileira contemporânea. In: DESGRANGES, Flávio; SIMÕES, Giuliana. O ato do espectador: perspectivas artísticas e pedagógicas. São Paulo: Ed. Hucitec, 2017.

Published

2019-08-27

How to Cite

CARDOSO, A. V.; REBOUÇAS, R. B. Wearing the invention: poetics of artistic guerrilla in collective actions. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 33–51, 2019. DOI: 10.26563/dobras.v12i26.912. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/912. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier