Mandatory entrepreneurial skills to confront a crisis setting

an analysis in the fluminense fashion sector

Authors

  • Luiza Silva Calado
  • Daniel Kamlot
  • Veranise Jacubowski Correia Dubeux

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i32.1377

Keywords:

Creative economy, Fashion, Entrepreneurial behavior, Entrepreneurial skills

Abstract

Creative entrepreneurs in the fashion business transform their culture and creativity with a view to creating products with originality and high symbolic value. They take innovative postures, reinventing ways to create, produce and distribute. Furthermore, fashion, in the state of Rio de Janeiro, has enormous potential to generate both income and jobs. However, small business owners in the sector face numerous challenges to ensure the survival of their ventures. As if the crisis of recent years in Brazil, particularly in Rio de Janeiro, were not enough, an even more complex scenario was established due to the pandemic caused by the new coronavirus and the necessary adoption of social isolation policies, the closing of stores and the consequent increase in unemployment. Therefore, this work investigated which entrepreneurial skills should be improved so that fashion entrepreneurs can overcome the prevailing difficulties they face in such a scenario. To achieve this, a qualitative research was carried out with female entrepreneurs located in different cities in the state of Rio de Janeiro. As a result, the main entrepreneurial skills necessary to face a crisis environment were identified, serving as a contribution to other fashion entrepreneurs who are experiencing similar situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza Silva Calado

Mestre em Gestão da Economia Criativa pela ESPM/RJ. Pesquisadora associada do Laboratório de Cidades Criativas (LCC-ESPM).

Daniel Kamlot

Doutor em Administração de Empresas pela FGV/Ebape. Professor da ESPM/RJ, da FGV/Ebape e da PUC-Rio.

Veranise Jacubowski Correia Dubeux

Doutora em Engenharia Mecânica pela UFRJ. Professora da ESPM/RJ e da PUC-Rio.

References

ABDALA, Vitor. Coronavírus derruba intenção de consumo das famílias, diz pesquisa. Agência Brasil, 17 abr. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/ noticia/2020-04/coronavirus-derruba-para-25-intencao-de-consumo-das-familias. Acesso em: 4 maio 2020.

BENDASSOLLI, Pedro; BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo. Desempenho empreendedor nas indústrias criativas: propondo um modelo teórico. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 21, n. 1, p. 105-120, jun. 2013. Acesso em: 11 abr. 2019.

BESSANT, John; TIDD, Joe. Inovação e empreendedorismo. Porto Alegre: Bookman, 2009.

BRASIL. Ministério da Cultura. Economia e cultura da moda no Brasil. São Paulo: Ministério da Cultura, 2011.

BRASIL. Ministério da Cultura. Plano da Secretaria da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações, 2011-2014. Brasília: Ministério da Cultura, 2012.

CALADO, Luiza. Estratégias para pequenos empreendedores da moda no Rio de Janeiro: um diagnóstico sobre as dificuldades enfrentadas e as competências empreendedoras fundamentais para superação. 2019. 252 f. Dissertação (Mestrado em Gestão da Economia Criativa) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, Rio de Janeiro, 2019.

CARVALHO, Rodrigo; BERLIM, Lilyan. Novos modelos de negócios e inovação na indústria da moda e as grandes cidades. In: FIGUEIREDO, João; JESUS, Diego (orgs.). Cidades criativas: aspectos setoriais e territoriais. Rio de Janeiro: E-papers, 2017, p. 89-114.

CAVALLINI, Marta; SILVEIRA, Daniel. Desemprego é o maior em 7 anos em 13 capitais do país, diz IBGE. G1, 22 fev. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/noticia/ 2019/02/22/desemprego-cai-em-6-das-27-unidades-da-federacao-no-4o-tri.ghtml. Acesso em: 6 maio 2019.

CUOCO, Eduardo. Crise do coronavírus pode tirar até R$ 500 bi do consumo. Folha de São Paulo, 4 maio 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2020/05/ crise-do-coronavirus-pode-tirar-ate-r-500-bi-do-consumo.shtml. Acesso em: 4 maio 2020.

DEPARTMENT FOR DIGITAL, CULTURE, MEDIA & SPORT (DCMS). Creative industries mapping document. Londres: DCMS, 1998.

ESTADÃO CONTEÚDO. 2019 começa com queda de 5,2% no consumo das famílias brasileiras. Exame, São Paulo, 14 abr. 2019. Disponível em: https://exame.abril.com.br/economia/2019-comeca- com-queda-de-52-no-consumo-das-familias-brasileiras/. Acesso em: 20 set. 2019.

FIGUEIREDO, João. Economia criativa, cidade criativa e desenvolvimento. In: TEIXEIRA, Eduardo Ariel de Souza; CORRÊA, Sílvia Borges (orgs.). Economia criativa. Rio de Janeiro: E-papers, p. 27-47, 2015.

FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO RIO DE JANEIRO (FIRJAN). Mapeamento da cadeia da moda. Rio de Janeiro: Firjan, 2016.

FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO RIO DE JANEIRO (FIRJAN). Mapeamento da indústria criativa no Brasil. Rio de Janeiro: Firjan, 2019.

GORTÁZAR, Naiara. Hostilidade às artes de Bolsonaro visa debilitar conquistas da democracia, dizem ex-ministros da Cultura. El País, 2 jul. 2019. Disponível em: https://brasil.elpais. com/brasil/2019/07/02/politica/1562090543_499034.html. Acesso em: 20 set. 2019.

HARTLEY, John et al. Key concepts in creative industries. London: Sage, 2013.

HESSEL, Rosana. Analistas chegam a prever taxa de desemprego em 13,5% no fim de 2020. Correio Braziliense, 3 abr. 2020. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/economia/2020/04/03/internas_economia,842065/analistas-chegam-a-prever-taxa-de-desemprego-em-13-5-no-fim-de-2020.shtml. Acesso em: 4 maio 2020.

HOWKINS, John. Economia criativa: como ganhar dinheiro com ideias criativas. São Paulo: M. Books, 2013.

JESUS, Diego. Criando, inovando e excluindo: gênero e poder na economia criativa. In: CONAGES – Colóquio Nacional: representações de gênero e sexualidades, 12, 2016, Campina Grande. Anais eletrônicos... Campina Grande: Realize, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/revistas/conages/trabalhos/TRABALHO_EV053_MD1_SA8_ ID1607_29042016133208.pdf. Acesso em: 14 de jun. 2018.

JESUS, Diego; KAMLOT, Daniel. Economia criativa e políticas públicas. Curitiba: Prismas, 2016.

KAMLOT, Daniel. Economia Criativa e Marketing Social: Interseções e Reflexões. In: KAMLOT, Daniel; RODRIGUES, Marco Aurelio de Souza (orgs.). Gestão estratégica na Economia criativa. Rio de Janeiro: E-papers, p. 5-20, 2020.

KAMLOT, Daniel. Resiliência organizacional e marketing social: uma avaliação de fundamentos e afinidades. Cad. EBAPE. BR, v. 15, n. spe, p. 482-495, 2017.

KAMLOT, Daniel; SCHMITT, Valentina Gomes Haensel. O comércio justo nas práticas de marketing social das grandes empresas. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 9, n. 3, p. 63-79, 2015.

LEADBEATER, Charles; OAKLEY, Kate. Why cultural entrepreneurs matter. In: HARTLEY, John (ed.). Creative Industries. Malden: Blackwell, 2005, p. 299-311.

MAN, Thomas; LAU, Theresa. Entrepreneurial competencies of SME owner/manager in the Honk Kong services sector: a qualitative analysis. Journal of Enterprising Culture, v. 8, n. 3, p. 235-254, set. 2000.

PERET, Eduardo. Desocupação cai para 12,3% no ano com recorde de pessoas na informalidade. Agência IBGE Notícias, 1° fev. 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias. ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/23652-desocupacao-cai-para-12-3-no-ano-com-recorde-de-pessoas-na-informalidade. Acesso: 15 maio 2019.

ROUVENAT, Fernanda; FIGUEIREDO, Pedro. Com Moreira Franco, RJ tem seu 5º ex-governador preso em 3 anos. G1, 21 mar. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de- -janeiro/noticia/2019/03/21/com-prisao-de-moreira-franco-rj-tem-seu-5o-ex-governador- preso.ghtml. Acesso em: 25 set. 2019.

SEBRAE RJ. Os pequenos negócios do Rio de Janeiro e os setores estratégicos do Sebrae/ RJ. Nota temática, julho de 2017, n. 47. Rio de Janeiro: Sebrae/RJ, 2017. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/RJ/Anexos/Os_Pequenos_Neg%C3%B- 3cios_RJ_setores_estrat%C3%A9gicos_Sebrae_RJ_n_47.pdf . Acesso em: 14 jun. 2018.

SOUZA, Elnivan et al. Comportamento empreendedor e crescimento de empresa: uma análise comparativa. Scientia, ano 1, 2. ed., p.192-395, nov. 2012/jun. 2013.

TUITE, Alex. Jenny Kee and Flamingo Park: Independent fashion retailers as creative practitioners. Fashion, style and popular culture, v. 5, n. 2, p. 169-183, 2018.

UNCTAD. Creative Economy Report 2008: The challenge of assessing the creative economy: towards informed policy making. New York: UNDP – UNCTAD, 2008

VERGARA, Sylvia. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 16. ed. São Paulo: Atlas, 2016.

VERGARA, Sylvia. Métodos de pesquisa em administração. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

Published

2021-08-03

How to Cite

CALADO, L. S.; KAMLOT, D.; DUBEUX, V. J. C. Mandatory entrepreneurial skills to confront a crisis setting: an analysis in the fluminense fashion sector. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 32, p. 283–302, 2021. DOI: 10.26563/dobras.i32.1377. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1377. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles