Notes on fashion and cinema

Gilda de Mello e Souza and Paulo Emílio Salles Gomes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i35.1409

Keywords:

Fashion, Cinema, Costume, Gilda de Mello e Souza, Paulo Emílio Salles Gomes

Abstract

This article aims to set a dialogue between fashion and cinema through the perspective of two prominent authors in the Brazilian academic field, the critics Gilda de Mello e Souza and Paulo Emílio Salles Gomes. Even though they retain their epistemological specializations, Gilda with the study of fashion and Paulo Emílio with the film critique, it appears that neither Gilda nor Paulo Emílio are strangers to the object inicially addressed by the other, as Gilda elaborates a series of analyses of national and foreign films while Paulo Emílio is not entirely extraneous to the matter of costume, and, consequently, of fashion, in his film critics. Hence, when analyzing the writings of Gilda and Paulo Emílio on fashion and cinema, it is noticeable that the issues of gender and sexuality stand out as relevant matters within their approach, although the perspective adopted by each one is different. At last, it is regarded that even if the analyzes developed by them on these themes are not exempt from reservations or reassessments, it offers an introductory bias to their respective works and their critical methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giulia Falcone

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em História Social da Universidade de São Paulo (USP)

Victor Santos Vigneron

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em História Social da Universidade de São Paulo (USP).

 

References

ARANTES, Otília Fiori. Notas sobre o método crítico de Gilda de Mello e Souza. Estudos

avançados, v. 20, n. 56, São Paulo, 2006, p. 311-322. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/discurso/article/view/62567. Acesso em: 29 de out. de 2021.

BAECQUE, Antoine de. Cinefilia: invenção de um olhar, história de uma cultura, 1944-1968. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BAZIN, André. O que é o cinema? São Paulo: Cosac Naify, 2014.

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro de 1958 a 1966. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CANDIDO, Antonio. “Informe político”. In: SALLES GOMES, Paulo Emílio. Paulo Emílio: um intelectual na linha de frente. São Paulo/Rio de Janeiro: Brasiliense/Embrafilme, 1986, p. 55-71.

CRARY, Jonathan. “A visão que se desprende: Manet e o observador atento no fim do século XIX”. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa (Org.) O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004, p. 67-94.

CUNNINGTON, Willet C. The Art of English Costume. Londres: Collins Clear-Type Press, 1948.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LAVER, James. Taste and Fashion from the French Revolution to the Present Day. Londres: George Haarp, 1946.

MELLO E SOUZA, Gilda de. “Foolish wives”. Anhembi, São Paulo, n. 46, 1954, p. 206-211.

MELLO E SOUZA, Gilda de. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

MELLO E SOUZA, Gilda de. “Macedo, Alencar, Machado e as roupas”. Novos Estudos, São Paulo, n. 41, 1995, p. 111-119. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mael/a/xTzQsVSmYfbvwD9VQtMp9rM/?lang=pt. Acesso em: 29 de out. de 2021.

MELLO E SOUZA, Gilda de. Exercícios de leitura. São Paulo: Editora 34/Duas Cidades, 2008.

PONTES, Heloisa. Destinos mistos: os críticos do Grupo Clima em São Paulo (1940-68). São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

PONTES, Heloisa. Modas e modos: uma leitura enviesada de “O espírito das roupas”. Cadernos Pagu, Campinas, v. 22, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/XjQdfSgp58vvCfPhrrTtVym/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 de out. de 2021.

PRADO, Luís André do. Gilda de Mello e Souza e a emergência do campo da moda no Brasil (1800-1990). Revista de História, São Paulo, n. 178, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/137772. Acesso em: 29 de out. de 2021.

SALLES GOMES, Paulo Emílio. “Retrospectiva Erich von Stroheim”. O Estado de S. Paulo, 14/02/1954, p. 92.

SALLES GOMES, Paulo Emílio. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Perspectiva, 1974.

SALLES GOMES, Paulo Emílio. Crítica de cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1981, 2 v.

SALLES GOMES, Paulo Emílio. O cinema no século. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SALLES GOMES, Paulo Emílio. Uma situação colonial? São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SOUZA, José Inacio de Melo. Paulo Emílio no Paraíso. Rio de Janeiro: Record, 2002.

XAVIER, Ismail. “Bazin no Brasil”. In: BAZIN, André. O que é o cinema? São Paulo: Cosac Naify, 2014, p. 388-399.

Published

2022-07-29

How to Cite

FALCONE, G.; VIGNERON, V. S. Notes on fashion and cinema: Gilda de Mello e Souza and Paulo Emílio Salles Gomes. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 35, p. 103–120, 2022. DOI: 10.26563/dobras.i35.1409. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1409. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier