Visual culture in the era of the technical reproductiveness of the image
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.v5i11.163Keywords:
visual culture, imagem, types, stereotypes, reproductiveness.Abstract
This paper determines the covariance relation between the knowledge developed through types and stereotypes, and the intensification and diffusion of images through their reproductiveness. We argue that, more than an event related to the world of images, typification ends up substituting the relation with images for the relation with people and objects, i.e., instead of mediating a concrete experience, standard images take their place, originating important results, mainly about speeches with strong ideological, pedagogic and identity contents.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Visão do livro infantil. In: Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades, 2002, p. 69-80.
BRUNO, Ernani da Silva. Depoimentos de moradores e visitantes 1553-1958. São Paulo: DPH/ SMC, 1981.
BURROWS, Stuart. A familiar strangeness. American Fiction and the Language of Photography, 1839-1945. Londres: The University of Georgia Press, 2008.
CARVALHO, Vânia Carneiro de; LIMA, Solange Ferraz de. São Paulo Antigo, uma encomenda da modernidade. As fotografias de Militão nas pinturas do Museu Paulista. Anais do Museu Paulista: história e cultura material. São Paulo, Museu Paulista/USP, 1994, nova série, n.1, v.1., p. 147-174. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47141993000100012
CRARY, Jonathan. Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century. Cambridge: MIT Press, 1992.
GERVAIS, Thierry. D´après photographie. Premiers usages de la photographie dans le journal L´Illustration (1843-1859). Études photographiques, n. 13, juillet, 2003, p. 56-85.
KRAUSS, Rosalind. Os espaços discursivos da fotografia. In: ______. O fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili, 2002, p. 40-59.
LE MEN, Ségolène. Le XIXe siècle de l´image. In: GERVEREAU, Laurent. Peut-on apprendre à voir? Paris: L´image Ensba, 1999, p. 165-174.
LINDEN, Sophie Van Der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac & Naif, 2011.
MAKINO, Miyoko. Biografias dos pintores e catalogação das obras citadas. Anais do Museu Paulista: história e cultura material. São Paulo, Museu Paulista/USP, 1994, nova série, n.1, v.1, p.175-176.
MARINS, Paulo Garcez. Na mata com pose de reis: a representação dos bandeirantes e a tradição da retratística monárquica européia. São Paulo, Revista do IEB, n. 44, fev. 2007, p. 77-104. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i44p77-104
McCAULEY, Anne. Apéndice. Escribir la historia de la fotografia antes de Newhall. In: NEWHALL, Beaumont. Historia de la fotografia. Barcelona: Gustavo Gili, 2002, p. 300-314, 321-326 (notas).
McCAULEY, Elizabeth Anne. A. A. E. Disdéri and the Carte de Visite Portrait Photograph. New Haven & London: Yale University Press, 1985.
MENDES, Ricardo. São Paulo e suas imagens. Cadernos de Fotografia brasileira, IMS, (2): 381-487, 2004.
MENESES, Ulpiano Bezerra de. A fotografia como documento. Robert Capa e o miliciano abatido na Espanha: sugestões para um estudo histórico. Revista Tempo. Universidade Federal Fluminense, 2002.
NICKEL, Douglas. History of photography: the state of research. Art Bulletin, sep. 2001. DOI: https://doi.org/10.2307/3177242
ORVELL, Miles. Photography and the Artifice of Realism. In: ______. The real thing. Imitation and authenticity in american culture. 1880-1940. Chapel Hill & London: The University of North Carolina Press, 1989, p. 73-102.
SANTOS, Renata. Imagem gravada: a gravura no Rio de Janeiro entre 1808 e 1853. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2008.
SLENES, Robert W. As provações de um Abraão africano: a nascente nação brasileira na viagem alegórica de Johann Moritz Rugendas. Campinas, Revista de História da Arte e Arqueologia. Unicamp. n. 1 p. 271-307, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.