Notes on queer and camp in fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i41.1770

Keywords:

camp, fashion, queer, susan sontag, clothing

Abstract

The purpose of this text is to examine the terms queer and camp in fashion. Often used as synonyms, they are in fact close in relation to the substantiality of appearances; however, it is necessary to discuss some moments in which queer does not necessarily dialogue with camp, nor does camp appeared as a strictly queer sensibility in the Sontagian perspective. Analyzing the exhibition Camp: Notes on fashion (2019), inspired by Susan Sontag's writings Notes on 'camp', organized by The Costume Institute at The Metropolitan Museum of Art, we raise some questions about what was considered camp by the museum's curators and the absences that have been made and are being made from museum collections referring to camp and queer in the field of fashion and clothing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo de Oliveira Rodrigues Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutorande e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens da Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

ABRANTES, Samuel. Itinerários da criação: abismo; dobra e figurino. Rio de Janeiro: Boaz, 2017.

ÁRDUA vida de granfino. Revista Veja, São Paulo, nº 423, p. 64, outubro de 1976.

BALZAC, Honoré de. In: Manual do dândi: a vida com estilo. São Paulo: Editora Autêntica, 2010.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

BOLTON, Andrew. Camp: notes on fashion. Nova York: The Metropolitan Museum of Art, 2019.

CLETO, Fabio. The spectacles of camp. In: BOLTON, Andrew. Camp: notes on fashion. Nova York: The Metropolitan Museum of Art, 2019.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2004.

DYER, Richard. ‘It’s being so camp as keep us going’. Body Politic Review Supplement, Toronto, 10, nº 36, p. 11-13, setembro, 1977.

DYHOUSE, Carol. Glamour: women, history, feminism. London: Zed Books, 2010. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350220409

ELIAS, Norbert. A Sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de Saber. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017 1[976].

GAMSON, Joshua. Deben autodestruirse los movimientos identitarios? Un extraño dilema. In: JIMÉNEZ, Rafael M. Mérida. Sexualidades transgresoras. Una antología de estudios queer. Barcelona: Icária editorial, 2002, p. 141-172.

HALBERSTAM, Jack Judith. Female masculinity. Durham/Londres: Duke University Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.1515/9781478002703

LOURO, Guacira Lopes. O corpo estranho. Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOURO, Guacira Lopes. Flor de açafrão: takes, cuts, close-ups. Belo Horizonte: Autêntica, Argos, 2017.

NEWTON, Esther. Mother Camp: Female Impersonators in America. Chicago: University of Chicago Press, 1979 [1972].

NORTON, Rictor. Mother Clap's Molly House: The Gay Subculture in England, 1700-1830. East Haven: Inbook, 1994.

SAYERS, Willian. The Etymology of Queer. ANQ: A Quarterly Journal of Short Articles, Notes and Reviews, 18(2), 17–19, 2005. doi:10.3200/anqq.18.2.17-19 DOI: https://doi.org/10.3200/ANQQ.18.2.17-19

SEIDMAN, Steven. Desconstructing queer theory or the under-theorization of the social and the ethical. In: NICHOLSON, Linda; SEIDMAN, Steven. Social postmodernism: beyond identify politics. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. p. 116-141. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511520792.007

SIMMEL, Georg. Filosofia da Moda e Outros Escritos. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.

SONTAG, Susan. Notas sobre o camp. In: Contra a interpretação: e outros ensaios. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2020 [1964].

SOUZA, Gilda de M. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

WILDE, Oscar. O Retrato de Dorian Gray. Rio de Janeiro: L&PM, 2001 [1890]. Filmes A pequena sereia. Direção: Ron Clements e John Musker. Produção: John Musker e Howard Ashman. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 1989. 82 min. cor.

CABARET. Direção: Bob Fosse. Produção: Cy Feuer. Estados Unidos: Allied Artists, 1972. 124 min. O absolutismo – a ascensão de Luís XIV. Direção: Roberto Rossellini. Produção: Roberto Rossellini. França: INA. 1966. 94 min.

PARIS is burning. Direção: Jennie Livingston. Produção: Jennie Livingston. Estados Unidos: Miramax Home Entertainment, 2005. 78 min.

THE female closet. Direção: Barbara Hammer. Produção: Barbara Hammer. Estados Unidos. 1998. 60 min.

Published

2024-08-01

How to Cite

RODRIGUES JUNIOR, P. de O. Notes on queer and camp in fashion. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 41, p. 13–37, 2024. DOI: 10.26563/dobras.i41.1770. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1770. Acesso em: 7 aug. 2024.

Issue

Section

Dossier