Fashion as way of life

Authors

  • Renata Pitombo Cidreira

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v3i5.309

Keywords:

consumption, fashion, culture, value.

Abstract

This article looks at first like fashion show, hosted by calling society of consumption is one of the 
most signficant expressive vectors show that the values of a culture. To that end, revisits an approach that is of some authors who sought to understand the culture of mass. Second, to expand and refocus the thinking of some authors, this text explores the idea of fashion as
way of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Trad. Arthur Morão. São Paulo: Edições 70, 1981.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). Teoria da cultura de massa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

DEBORD, Guy. La société du spectacle. Paris: PUF, 1992.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MARX, Karl. O fetichismo da mercadoria e seu segredo. In: O Capital. Vol. 1. Disponível em: http://www.marxists.org/portugues/marx/1867/ocapital-v1/vol1cap01.htm#c1s4. Acesso em: 1º dez. 2008.

McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Trad. Décio Pignatari. São Paulo: Cultrix, 1964.

MORIN, Edgar. L’esprit du temps. Paris: Grasset, 1962.

SIMMEL, Georg. Filosofia de la moda. In: _____. Cultura Feminina y otros ensayos. 6ª ed. México: Editora Espasa Calpe, 1961.

_____. Sociologie et épistémologie. Paris: PUF, 1981.

_____. Philosophie de la modernité: la femme, la vie, l’individualisme. Trad. Jean-Louis Vieillard-Baron. Paris: Éditions Payot, 1989.

_____. La parure et autres essais. Trad. Michel Collomb, Philippe Marty et Florence Vinas. Paris: Édition de la Maison des Sciences de L’homme, 1998.

Published

2009-02-10

How to Cite

CIDREIRA, R. P. Fashion as way of life. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 56–61, 2009. DOI: 10.26563/dobras.v3i5.309. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/309. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles