The celebrities and their influence on Brazilian society

Authors

  • Cristiane Zovin

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v3i5.314

Keywords:

celebritie, image, Gisele Bündchen.

Abstract

The present paper seeks to delineate the possibilities of the celebrities image use in the construction of consumption pattern from the women of Brazilian society, to understand some aspects of how the image power produced by the media seduces the consumer. It proposes the characterization of the celebrity constructed by the media and its influence on the Brazilian society imaginary, through the impact of fame and glamour on the international model Gisele Bündchen case. It tries to evaluate how the fame is nowadays a determinant parameter of Brazilian identity pattern construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AN DRA DE, Cyro. Os vários preços da fama. Valor Econômico, São Paulo, 1-3 dez. 2006. Caderno Fim de Semana, p. 7.

BAITELLO JR., Norval. A era da iconofagia. São Paulo: Hacker Editores, 2006.

BAUDRILLAR D, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.

_____. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2000.

BAUMAN , Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

BEIGBEDER , Frederic. Barbie. Nova Yorque: Assouline, 2005.

BELEZA de Boneca. Trad. Neury Carvalho. Disponível em: http://www2.uol.com.br/vivermente/artigos/beleza_de_boneca.html. Acesso em: 1o dez. 2008.

BOORSTIN, Daniel J. The image: a guide to pseudo-events in America. Nova York: Vintage Books, 1992.

CANEVA CCI, Massimo. Antropologia da comunicação visual. Rio de Janeiro: DP7A, 2001.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. Vol. 2. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COELHO, Maria Claudia. A experiência da fama. Rio de Janeiro: FGV, 1999.

CONTRERA , Malena S. Mídia e pânico. São Paulo: Annablume, 2002.

DUTRA , José Luís. Onde você comprou esta roupa tem para homem?: a construção de masculinidades nos mercados alternativos da moda. In: GOLDEN BER G, Mirian. (Org.). Nu & Vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2002.

EDMONDS, Alexander. No universo da beleza: notas de campo sobre cirurgia plástica no Rio de Janeiro. In: GOLDEN BER G, Mirian. (Org.). Nu & vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2002.

ENNE , Ana Lucia S. À perplexidade, a complexidade: a relação entre consumo e identidade nas sociedades contemporâneas. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 3, no 7 (Consumo e Culturas), 2006. DOI: https://doi.org/10.18568/cmc.v3i7.68

FRAN CK, E.; NÜESCH, S. Explaining the star shift in the media: why “manufactured” celebrities are more lucrative than “self-made” superstars. Working Paper – Institute for Strategy and Business Economics. Suíça: University of Zurich, 2006.

GEBAUER , Günther; WULF, Christoph. Mimese na cultura. São Paulo: Annablume, 2004.

GIDDEN S, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

GOLDEN BER G, Mirian. O corpo como capital: estudos sobre gênero, sexualidade e moda na cultura brasileira. São Paulo: Estação das Letras, 2007.

_____. The body as capital: understanding Brazilian Culture. Disponível em: www.miriangoldenberg.com.br. Acesso em: 1o dez. 2008.

_____; RA MOS, Marcelo Silva. A civilização das formas: o corpo como valor. In: GOLDEN BER G, Mirian. (Org.). Nu & vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2002.

GONTIJO, Fabiano. Carioquice ou carioquidade? Ensaio etnográfico das imagens identitárias cariocas. In: GOLDEN BER G, Mirian. (Org.). Nu & vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2002.

GUARE SCHI, Neuza Maria de Fátima; BRUSCHI, Michel E. Psicologia social nos estudos culturais: perspectivas e desafios para uma nova psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

HER SCHMANN , Micael; PERE IRA , Carlos Alberto Messeder. (Orgs.). Mídia, memória e celebridades. Rio de Janeiro: E-papers, 2003.

HOFFMAN , Donald D. Inteligência visual: como criamos o que vemos? Rio de Janeiro: Campus, 2000.

JOLY, Martine. Introdução a análise da imagem. Campinas: Papirus, 2005.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.

LACOMBE, Milly; ACHÔA, Yara. Gisele Bündchen: sob a lente de quem a conhece de perto. Marie Claire, São Paulo, no 193, abr. 2007.

LIPOVE TSKY, Gilles. O Império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

MAFESOLLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 2005.

MEUNIER , Mário. Nova mitologia clássica: a legenda dourada. São Paulo: Ibrasa, 1994.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX. Vol. 1. Neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

PACCE, Lilian. Pelo mundo da moda: criadores, grifes e modelos. São Paulo: Senac São Paulo, 2006.

PINHEIRO, Maria Cláudia Tardin. Publicidade: a procura amorosa do consumo. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 3, no 8 (Epistemologia da Comunicação), 2006. DOI: https://doi.org/10.18568/cmc.v3i8.85

QUESSADA, Dominique. O poder da publicidade na sociedade consumida pelas marcas: como a globalização impõe produtos, sonhos e ilusões. São Paulo: Futura, 2003.

ROCHA, Rose de Melo. Você sabe para quem está olhando? Visibilidade e incomunicabilidade na cultura contemporânea. In: BAITELLO JR., Norval; CONTRERA , Malena; MENE ZES, José. (Orgs.). Os meios da incomunicação. São Paulo: Annablume, 2005.

SCHMITT, Bend; SIMONSON, Alex. A estética do marketing: como criar e administrar sua marca, imagem e identidade. São Paulo: Nobel, 2002.

SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras, 2006.

SIBILIA, Paula. A arma de guerra chamada Barbie. Disponível em:http://pphp.uol.com.br/tropico/html/textos/2891,1.shl. Acesso em: 1o dez. 2008.

SOARE S, Sandra. Gisele Bündchen e a auto-ajuda. Disponível em: http://gloss.abril.com.br/gente/conteudo/gisele-bundchen-entrevista-auto-ajuda-391478.shtml?pagina=3. Acesso em: 1o dez. 2008.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TRINDADE, Eliane. Fábrica de Sonhos. Disponível em: http://www.terra.com.br/istoe/comport/144926.htm. Acesso em: 1o dez. 2008.

WEINBER G, Cybelle; CORDÁS, Táki A. Do altar às passarelas: da anorexia santa à anorexia nervosa. São Paulo: Annablume, 2006.

WERNE CK, T. Celebridade: sim ou não? Disponível em: http://www.consumidormoderno.com.br. Acesso em: 10 out. 2007a.

_____. Valor da Marca. Disponível em: http://www.consumidormoderno.com.br. Acesso em: 22 out. 2007b.

Published

2009-02-10

How to Cite

ZOVIN, C. The celebrities and their influence on Brazilian society. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 92–99, 2009. DOI: 10.26563/dobras.v3i5.314. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/314. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Articles