Besides the sizes: body and fashion in blogs

Authors

  • Letícia Sarturi
  • Carla Cerqueira

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v9i20.485

Keywords:

Body, Fashion, Blogs, Beauty, Plus Size.

Abstract

The fashion blogs are important in cyberspace and conquered people interested in the fashion and beauty world. Posts offer information about the latest trends and innovations of fashion events. This article aims to analyze the content of Brazilian blogs Entre Topetes e Vinis and Blog Lalá Noleto and language of its authors, in a quest for understanding how the body and fashion are revealed. For this, uses Discourse Analysis and Content Analysis in publications from February 2014. This paper seeks the differences and similarities in the content of blogs and their
position relative to the body.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGENDES, D. Gordas, sim, por que não?: o discurso de mulheres gordas no blog Mulherão. In: Anais do VII SENALE: Seminário Nacional Linguagens e Ensino. Universidade Católica de Pelotas. 2012. Disponível

em:<http://www.ucpel.tche.br/senale/cd_senale/2013/Textos/trabalhos/3.pdf>. Acesso em: 25 nov. 2014.

AMARAL, A.; RECUERO, R.; MONTARDO, S. Blogs: mapeando um objeto. 2008. Disponível em:< http://

www.raquelrecuero.com/AmaralMontardoRecuero.pdf>. Acesso em: 18 mar. 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BALDINI, M. A invenção da moda: as teorias, os estilistas, a história. Lisboa: Edições 70, 2006.

CALANCA, D. História social da moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2008.

CERQUEIRA, C. O corpo: o protagonista da pós-modernidade. In: MARTINS L., Moisés de & PINTO, Manuel (Orgs.). Comunicação e Cidadania. Atas do 5o Congresso da Associação Portuguesa de Ciências

da Comunicação, Braga. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho), pp. 1570-1579, 2008. Disponível em: <http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/5sopcom/article/

viewFile/143/139>. Acesso em: 22 abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.3917/cca.222.0139

CERQUEIRA, C. P. B.; RIBEIRO, L. T.; CABECINHAS, R. Mulheres & blogosfera: contributo para o estudo da presença feminina na “rede”. Ex aequo, 19, pp. 111-128, 2009. Disponível em: <http://repositorium.sdum.

uminho.pt/handle/1822/10033>. Acesso em: 25 mar. 2014.

GIDDENS, A. Modernidade e identidade pessoal. Oeiras: Celta Editora, 1997.

GODOI, M. R. Corpos femininos volumosos e estética: discursos contra-hegemônicos sobre beleza em blogs na internet. In: Movimento. Revista da Escola de Educação Física da UFRGS, v. 17, n. 3, 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.20972

Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/20972/0>. Acesso em: 20 nov. 2015.

GOMES, M. Blogs: um recurso e uma estratégia pedagógica. In: VII Simpósio Internacional de Informática Educativa. Portugal, pp. 311-315, 2005. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.

pt/bitstream/1822/4499/1/Blogs-final.pdf>. Acesso em: 14 mar. 2014.

HINERASKY, D. Jornalismo de moda no Brasil: da especialização à moda dos blogs. In: VI Colóquio de Moda. São Paulo. Anais... pp. 1-16, 2010. Disponível em: <http://coloquiomoda.com.br/anais/anais/6-Coloquio-de-Moda_2010/71881_Jornalismo_de_moda_no_Brasil_da_especializacao_a_mod.pdf>. Acesso em: 14 mar. 2014.

__________. O fenômeno dos blogs street-style: do flâneur ao “star blogger”. Porto Alegre, 2012. Disponível em:<http://tede.pucrs.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=4568>. Acesso em: 14 mar. 2015.

NOVAES, J. V. Ser mulher, ser feia, ser excluída. 2005. Disponível em: <http://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0237.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2016.

TAVERNARI, M.; MURAKAMI, M. O gênero dos fashion blogs: representações e autenticidades da moda e do feminino. In: Rumores, ed. 12, ano 6, n. 2, pp. 85- 106, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2012.55294

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. São Paulo: Pontes, 2007.

RAINHO, M. A cidade e a moda: novas pretensões, novas distinções – Rio de Janeiro, século XIX. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2002.

RIELLO, G. História da moda: da Idade Média aos nossos dias. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2013.

ROCAMORA, A.; BARTLETT, D. Blogs de mode: les nouveaux espaces du discours de mode. In: Sociétés 2/2009, n. 104, pp. 105-114. Disponível em: . Acesso em: 13 abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.3917/soc.104.0105

SARTURI, L. A revolução fashion: os blogs como instrumentos de consolidação da identidade plus size. Universidade do Minho. 2015. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1822/41049>. Acesso em:

jul. 2016.

SCHNEIDER, T.; PEREIRA, L.P. As representações do consumo e da identidade nos principais blogs de moda do País. Revista ModaPalavra e-Periódico, 8(15), 2015, pp. 249-268. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5965/1982615x08152015249

revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5456/4116>. Acesso em: 20 jul. 2016.

SIMMEL, G. Filosofia da moda e outros escritos. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.

SUDO, N. & LUZ, M. O gordo em pauta: representações do ser gordo em revistas semanais. In: Ciênc. Saúde Coletiva, pp. 1033-1040, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csc/v12n4/21.pdf>. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232007000400024

Acesso em: 13 mar. 2014.

SVENDSEN, L. Moda: uma filosofia. Tradução: Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

VASCONCELOS, N.; SUDO, I.; SUDO, N. Um peso na alma: o corpo gordo e a mídia. In: Revista Mal-Estar e Subjetividade. Brasil, pp. 65-93, 2004. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27140104>. Acesso em: 13 mar. 2014.

WOLF, N. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco. 1992.

Published

2016-11-29

How to Cite

SARTURI, L.; CERQUEIRA, C. Besides the sizes: body and fashion in blogs. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 9, n. 20, p. 203–215, 2016. DOI: 10.26563/dobras.v9i20.485. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/485. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles