The process of mediatization and the dream of becoming a model

Authors

  • Daniela Schmitz

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v7i15.70

Keywords:

media consumption, mediatization, model.

Abstract

Based on my doctoral thesis Living a project in family: media consumption, female beauty and the youthful dream of becoming a professional model, that investigates the participation of the media (and also family) in the construction of the desire to be a professional model. The discussion is centered on the analysis of quantitative data on the media consumption of the informants, built from questionnaires applied on-line and in person with 79 girls between 12 and 25 who dream of having this profession. The process of mediatization is the context from which we seek to understand the empirical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANCLINI, N. G. El consumo cultural: uma propuesta teórica. In: SUNKEL, G. El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación. Bogotá: Convenio Andrés Belo, 2006, p. 72-95.

DINIZ, P. Canal E! acompanha o dia a dia de agentes brasileiros de modelos. Folha de S.Paulo. São Paulo, 5 jul. 2012. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/1115026-canal-eacompanha-

o-dia-a-dia-de-agentes-brasileiros-de-modelos.shtml>. Acesso em: 11 maio 2013.

ECO, U. História da beleza. Rio de Janeiro: Record, 2007.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.

MATA, M. C. De la cultura massiva a la cultura mediática. Diálogos de la comunicación, Lima, n. 56, p. 80-91, 1999. Disponível em: . Acesso em: 20 mar. 2002.

RODRIGUES, A. A gênese do campo dos media. In: SANTANA, R. N. M. (Org.). Reflexões sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Renan, 2000, p. 201-221.

SCHMITZ, D. M. Vivendo um projeto em família: consumo midiático, beleza feminina e o sonho juvenil de ser modelo profissional. Rio Grande do Sul, 2013. 306 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

TORRE, A. E. M. G. Produtos midiáticos, estratégias, recepção: a perspectiva transmetodológica. Ciberlegenda, Rio de Janeiro: UFF, n. 9, p. 1-23, 2002. Disponível em: <http://www.uff.br/

ciberlegenda/ojs/index.php/revista/article/view/299/0>. Acesso em: 16 jan. 2014.

VELHO, G. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

VERÓN, E. Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos de la comunicación. Lima, n. 48, p. 9-17, 1997.

Published

2014-01-05

How to Cite

SCHMITZ, D. The process of mediatization and the dream of becoming a model. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 7, n. 15, p. 24–30, 2014. DOI: 10.26563/dobras.v7i15.70. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/70. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles