Investing/Wearing Football jerseys: sportswear and agency in the production of fan’s emotions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v12i27.981

Keywords:

Sports fashion. Corporeality. Fans. Agency. Sports anthropology.

Abstract

Soccer jerseys point out to a double bond of an emotional experience that tighten the relationship between the individual and the collective. Sports fashion – with its cycles, brands and clothes – appears not only as an aesthetic and prosthetic device based on the values of consumerism, but it can also be conceived as an active instance in the manufacture of the fan figure. This article seeks to articulate fashion and football from an anthropological perspective, which treats the body and its projections (corporealities) as symbolic foundations of communication and relationship production, i.e., connections between the material culture expressed by fashion and the multiverse of fan sociability of a sports modality, soccer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERMAN, Marshal. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BOURDIEU, Pierre. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.

CIDREIRA, Renata Pitombo. Os sentidos da moda. São Paulo: Annablume, 2005. Costa, Leda Maria. O que é uma torcedora? Notas sobre a representação e auto-representação do público feminino de futebol. Esporte e Sociedade, n. 4, ano 2, nov. 2006/fev. 2007.

DOSSIÊ FUTEBOL. Revista USP. São Paulo, Universidade de São Paulo, set./out./nov. 2013.

DOSSIÊ MEGAEVENTOS. Horizontes Antropológicos. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social – UFRGS, Porto Alegre, n. 40, ano 19, jul./dez. 2013.

FRANCISCON, Mário. Futebol: regras e legislação. 12. ed. São Paulo: Prol Ed. Gráfica Ltda., 1996.

FREHSE, Fraya. Roupas femininas: de missas, visitas e festas. In: _______. Ô da rua!: o transeunte e o advento da modernidade em São Paulo. São Paulo: Edusp, 2011.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Instrumentos. In: _______. Elogio da beleza atlética. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. São Paulo: Perspectiva, 1993. Lagrou, Else. A fluidez da forma: arte, alteridade e agência em uma sociedade amazônica (Kaxinawa, Acre). Rio de Janeiro: TopBooks, 2007.

LEVI, Tatiana. Um dia, uma camisa. In: Luiz Rufato (Org.). Entre as quatro linhas. Contos sobre futebol. São Paulo: Ed. DSOP, 2013.

MASCARENHAS, Gilmar. Globalização e espetáculo: o Brasil dos megaeventos esportivos. In: Del Piori, Mary; Andrade de Melo, Victor. (Orgs.). História do esporte no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

MIZRAHI, Mylene. O funk, a roupa e o corpo: caminhos para uma abordagem antropológica da moda. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 8, n. 1, 2019. Dossiê Moda: cultura material, modos de vestir e de se apresentar.

ROHDEN, Fabíola. A arte de enganar a natureza: contracepção, aborto e infanticídio no início do século XIX. Coleção história e saúde. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2013.

RODRIGUES, Nelson. A camisa. In: ________. A pátria de chuteiras: novas crônicas de futebol. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

RODRIGUES FILHO, Nelson. Lima Barreto: jogando contra o futebol. Pesquisa de Campo. Revista do núcleo de Sociologia do Futebol – UERJ. Rio de Janeiro, n. 1, p. 43-53, 1995.

SANTOS, João Casquinha Malaia. Revolução vascaína: a profissionalização do futebol e a inserção socioeconômica de negros e portugueses na cidade do Rio de Janeiro (1915-1934). 489 folhas. Tese (Doutorado em História Econômica) – História, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2010.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu extático na metrópole. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

SPAGGIARI, Enrico; MACHADO, Giancarlo; GIGLIO, Sérgio (Orgs.). Entre jogos e copas: reflexões de uma década esportiva. São Paulo: Fapesp, Intermeios, 2016. Toledo, Luiz Henrique. Remexer anotações: o trabalho de um arguidor antropólogo. Coleção Aracy Lopes da Silva. Estudos de Antropologia Social. São Carlos: Edufscar, 2019.

TOLEDO, Luiz Henrique. De olhos bem abertos ou o que se viu e ouviu na Copa do Mundo de 2014: ensaio de antropologia das emoções esportivas. In: SPAGGIARI, Enrico; MACHADO, Giancarlo; GIGLIO, Sérgio (Orgs.). Entre jogos e copas: reflexões de uma década esportiva. São Paulo: Fapesp, Intermeios, 2016. p. 33-53.

TOLEDO, Luiz Henrique. Torcedores e o mercado de bens simbólicos. In: CAMPOS, Flávio;

ALFONSI, Daniela (Orgs). Futebol objeto das Ciências Humanas. São Paulo: Leya, 2014.

TOLEDO, Luiz Henrique. Políticas da corporalidade: socialidade torcedora entre 1990-2010. In: TOLEDO, Luiz Henrique; MALAIA, João; BUARQUE DE HOLANDA, Bernardo; ANDRADE

DE MELO, Victor (Orgs.). A torcida brasileira. Rio de Janeiro: Sete Letras, 2012.

TOLEDO, Luiz Henrique. Contribuições ao estudo da crônica esportiva 1: ‘contracrônica’ esportiva de Lima Barreto. Pesquisa de Campo. Revista do núcleo de Sociologia do Futebol – UERJ. Rio de Janeiro, n. 3/4, p. 35-50, 1996.

VEBLEN, Throstein B. A teoria da classe ociosa: um estudo econômico das instituições. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

WAIZBORT, Leopoldo. As aventuras de Georg Simmel. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.

Published

2019-12-19

How to Cite

TOLEDO, L. H. de. Investing/Wearing Football jerseys: sportswear and agency in the production of fan’s emotions. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 12, n. 27, p. 31–46, 2019. DOI: 10.26563/dobras.v12i27.981. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/981. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier