Design and context: thinking openly in fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v12i26.923

Keywords:

Fashion design. Collaborative methodologies. Social innovation.

Abstract

The contributions of this work come from the intersection between two investigations sharing the challenge of encouraging new methodological approaches in the areas of textile and fashion: a citizen innovation project which favored collaborative learning through textile experimentation and a Ph.D. research which proposed methodologies for fashion design in the scope of the academic education. The researches’ findings were collated by an exploratory approach, resulting in inferences about the effects of collaborative methodologies on educational experiences and citizen science. The resulting reflections reinforce the potential of systemic and open approaches as transforming agents of the design praxis and knowledge management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Benedict. Imagined Communities. London/New York: Ed. Verso, 1983.

AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção do conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Tradução Lígia Teopisto. Lisboa: Plátano Ed. Técnicas, 2003.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução Plinio Augusto de Souza Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BONSIEPE, Gui. Design, do material ao digital. Tradução Cláudio Dutra. Florianópolis: FIESC/IEL, 1997.

BÜRDEK, Bernhard E. Design: The History, Theory and Practice of Product Design. 3. ed. Basilea: Birkhäuser, 2005.

CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

CHRISTO, Deborah C. Estrutura e funcionamento do campo de produção de objetos do vestuário no Brasil. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.

EPPLER, Martin; BURKHARD, Remo. Knowledge visualization: towards a new discipline and its fields of applications. ICAWorking Paper, v. 2, 2004.

HILL, Andrew. People dress so badly nowadays: fashion and late modernity. In: BREWARD, Christopher; EVANS, Caroline (ed.). Fashion and Modernity. Oxford: Berg Publishers, 2005.

LORENZI, Elisabeth. Investigación Textil en Abierto. In: RISPOLI, Ramon; DAL POZZO, Pierino; DE RIBA, Pau (ed.). Handle with Care. Actas Bau Design Forum 2017. Barcelona: Bau Ediciones. 2017. p. 35-46.

MANZINI, Ezio. Cuando todos diseñan: una introducción al diseño para la innovación social. Madrid: Experimenta Theoria, 2015.

MARTINEZ-BARREIRO, Ana. La difusión de la moda en la era de la globalización. Papers: Revista de Sociologia, v. 81, p. 187-204, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2038. Acesso em: 5 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2038

MEAD, Margaret. Culture and commitment: the new relationships between the generations in the 1970s. New York: Columbia University Press, 1978.

MORAES, Dijon de. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blucher, 2010. MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

SALLES, Cecília de Almeida. Processos de criação em grupo: diálogos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

SANCHES, Maria Celeste de F. Moda e projeto: estratégias metodológicas em design. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

SANCHES, Maria Celeste de F. O projeto do intangível na formação de designers de moda: repensando as estratégias metodológicas para a sintaxe da forma na prática projetual. 268 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo/Doctorado en Diseño, Fabricación y Gestión de Proyectos Industriales) – Universidade de São Paulo/Universitat Politècnica de València, São Paulo/ Valência, 2016. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16134/tde-16022017-094603/pt-br.php. Acesso em: 5 jul. 2019.

SZTULWARK, Pablo. Componerse con el mundo: modos del pensamiento proyectual. Buenos Aires: Diseño Editorial, 2015.

TOBOTA, Marek. Las generaciones no son las nuevas gafas culturales. Antropología 2.0. 9 maio 2018. Disponível em: https://blog.antropologia2-0.com/es/las-generaciones-no-sonlas-nuevas-gafas-culturales/. Acesso em: 5 jul. 2019.

ZURBRIGGEN, Cristina; GONZÁLEZ-LAGO, Mariana. Co-creando valor público. Desafíos pendientes para América Latina. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, v. 10, n. 30, p. 143-171, set. 2015. Disponível em: http://www.revistacts.net/volumen-10-numero-30/307-articulos/691-co-creando-valor-publico-desafios-pendientes-paraamerica-latina. Acesso em: 5 jul. 2019.

Published

2019-08-27

How to Cite

FERNÁNDEZ, E. L.; SANCHES, M. C. Design and context: thinking openly in fashion. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 245–262, 2019. DOI: 10.26563/dobras.v12i26.923. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/923. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles