From fashion to paints: representations of the feminine in the advertisements of the magazine Anuário das Senhoras (1940-1950)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v14i29.1143

Keywords:

Press, Publicity, Fashion, Women

Abstract

An analysis of the representation of the female figure in advertisements of the magazine Anuário das Senhoras (1934-1958) This article’s time frame covers adver-tisements starting from the 1940s. The text – guided by the concepts of fashion and ad-vertising – dialogues with discussions developed by Svendsen, Habermas, Lipovetsky, and Wicliams. Understanding fashion as a concept that encompasses multiple meanings, the analysis of the ads in the magazine sought to discuss their contribution to the construc-tion and maintenance of social roles thought for women in the Brazilian urban reality at the time. There was an effort by advertising to balance tradition and modernity, in a movement that opened the doors of consumption and work for women while reaffirming its central role in the domestic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ramona Lindsey Rodrigues Mendonça, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e Humanas da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e bolsista do Programa de Demanda Social da CAPES. Desenvolve atividades de pesquisa na área de História Cultural com ênfase em temáticas de moda, beleza e feiura nos periódicos e Gênero. Graduada em História pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2018).

Francisco Fabiano de Freitas Mendes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Professor Doutor do Departamento de História da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) desde 2006 e membro permanente do corpo docente do curso de Pós-Graduação em Ciências Sociais e Humanas (PPGCISH/UERN), nível mestrado, desde 2016.

References

eferências

BERGER, John. Modos de ver. 3. ed. Espanha: Gustavo Gili, 2004.

CALANCA, Daniela. A história social da moda. 2. ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011.

CONSELHO a todas as meninas (Almanaque de Cirandinha). Anuário das Senhoras, Rio de Janeiro, Sociedade anônima “O malho”, ano 22, p. 1, 1958. Anual.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1988.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados. São Paulo, v. 5, n.11, 1991. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8601. Acesso em: 14 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010

GARCIA, Janaína A. Beraldo. Escola de modelos: três décadas do Anuário das Senhoras (1934-1954). 2004, 176 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

LUCA, Tania Regina de. Fontes impressas: a história dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

LUCA, Tania Regina de. Imprensa feminina: mulher em revista. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (orgs.). Nova história das mulheres do Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.

MEDEIROS FILHO, João Quintino de. Moda e gênero: o vestuário sexualizado no New Look de Christian Dior. Mneme: Revista de Humanidades (Dossiê História do Corpo), Caicó, v. 16, n. 37, p. 10-36, jul./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/mneme/article/viewFile/8174/6194. Acesso em: 14 jul. 2018.

MIRA, Maria Celeste. O leitor e a banca de revistas: a segmentação da cultura no século XX. São Paulo: Olho D’água, 2003.

O INSIGNIFICANTE... (Antarctica). Anuário das Senhoras, Rio de Janeiro, Sociedade anônima “O malho”, ano 22, p. 23, 1940. Anual.

PATROCLO, Luciana Borges; SILVA, Sabrinne Cordeiro Barbosa da. As revistas ilustradas infantis como fontes de pesquisa na história da educação: o exemplo do impresso feminino Cirandinha (1951-1958). In: IX CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO – História da Educação: global, nacional e regional. [Anais...]. Paraíba: João Pessoa, UFPB, 2017. p. 1-867.

PREFÁCIO. Anuário das Senhoras, Rio de Janeiro: Sociedade anônima “O malho”, ano 22, p. 1, 1940. Anual.

SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. Corpo e beleza: “sempre bela”. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (orgs.). Nova história das mulheres do Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.

SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. A história da beleza no Brasil. São Paulo: Contexto, 2014.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

WILLIAMS, Raymond. Publicidade: o sistema mágico. In: WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. Trad. André Glaser. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

Published

2020-08-03

How to Cite

LINDSEY RODRIGUES MENDONÇA, R.; FABIANO DE FREITAS MENDES, F. From fashion to paints: representations of the feminine in the advertisements of the magazine Anuário das Senhoras (1940-1950). dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 186–203, 2020. DOI: 10.26563/dobras.v14i29.1143. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1143. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier