“Every chubby woman has the right to dress well and be fashionable”
consumption, dissent and insurgency in plus size groups about on Facebook
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.i33.1427Keywords:
Body, Plus Size, Fashon, Dissent, Social MediaAbstract
The emergence of the “fat studies” made it possible to address issues related to the body grounded on political categories related to forms of life. This article outlines some aspects of the intersections between plus size fashion and the representations of bodies in swap groups and pages of specialized stores on the social network Facebook. From the analysis of the descriptions of 16 “fan pages” or groups focused on this theme, it was possible to outline three discourses of dissent based on (1) the affirmation of the beauty of the plus size body and the right to dress well; (2) the recognition and denunciation of a previous normative discourse and (3) criticism not only to the current standard, but to the arbitrary of any standard. These points are discussed from the perspectives that articulates politics and identity
Downloads
References
ABRANTES, Alômia. Meu post, meu corpo, minha luta. 30. ANPUH. Recife: Anais… UFPE, 15 a 19 de Julho de 2019.
AIRES, Aliana B. De gorda à plus size. São Paulo: ESPM, 2019 (Doutorado em Comunicação).
AIRES, Aliana; HOFF, Tania. A invenção do sujeito plus size. 27o. COMPÓS. Belo Horizonte: Anais… PUC-MG, 5 a 8 de junho de 2018.
AMARI, Gabriela K. Valorização do corpo plus size através do vestuário. Apucarana: UFTPR, 2014 (TCC em Design de Moda).
ARTERO, Rafaela N. ; MARTINO, Luís M. S. Um tênis All-Star no século XVIII: tensionamentos da representação histórica no figurino de -Maria Antonieta-, de Sofia Coppola. Panorama, v. 8, no. 1, 2018, pp. 2-17.
BARD, Natasha L. S. A moda como representação de identidade em consumidoras plus size. Porto Alegre: UFRGS, 2013 (Mestrado em Comunicação).
BETTI, Marcella U. Beleza sem medidas? São Paulo: USP, 2014 (Mestrado em Antropologia Social).
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
CASTRO, Ana L. Corpo, consumo e mídia. Comunicação, Mídia e Consumo, no. 1, Vol. X, …
EMILIOZZI, Maria V. A que llamamos forma de vida saludable? Enclaves, Vol. 11, no. 22, julho-dezembro 2017, pp. 109-125.
FACCIA, Analía. Discursos sobre el cuerpo, vestimenta y desigualdad de género. Cuaderno 76, 2019, pp. 37-48.
FASSIN, D. Another politics of life is possible. Theory, culture & society, v.26, n.5, 2009, p.44-60.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2016.
FOUCAULT, Michel. Poder de morte e direito sobre a vida. In: História da Sexualidade, v.1, A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1980, p.127-152.
GOFFMAN, Erving. Estigma. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
GRADIN, Letícia; DUFLOTH, Mariá; FREIRE, Robson. O que se veste na mídia não cabe no consumidor. 13o. INTERCOM SUL. Chapecó: Anais… Unichapecó, 31 de maio a 2 de junho de 2012, pp. 1-15.
HOFF, Tania; AIRES, Aliana. Anúncios publicitários de moda plus size. Mídia e Cotidiano, Vol. 12, no. 2, dezembro 2018, pp. 52-72.
LOPES, Michelle A. P. Da moda do corpo ao corpo da moda. 5o. ALED. São Carlos: Anais… UFSCar, 29 a 31 de maio de 2014.
MARCELJA, Karen G. A busca por uma identidade através da moda plus size. 5o. Comunicon. São Paulo: Anais… ESPM, 5 a 7 de outubro de 2015.
MARCELJA, Karen G. De gordas à plus size. São Paulo: PUC, 2018 (Doutorado em Ciências Sociais).
MARQUES, Angela; MAYRINK, Ana Luísa A potencialidade das roupas na expressão política e na subjetivação de mulheres trans. Novos Olhares, Vol. 5, no. 2, 2016, pp. 7-24.
MARTINO, Luís M. S. Comunicação e Identidade: quem você pensa que é? São Paulo: Paulus, 2010.
MARTINO, Luís M. S.; MACHADO, Juliana R.; MARQUES, Angela C. S. Delineamentos da moda como dispositivo biopolítico: uma análise das interações nas Páginas Le Lis Blanc e Torra- Torra No Facebook. Contemporânea, v. 16, p. 44-69, 2018.
MARTINO, Luís M.; MARQUES, Angela C. S. A afetividade do conhecimento na epistemologia. Matrizes, vol. 12, no. 1, 2018a, pp. 217-234.
MARTINO, Luis, M. ; MARQUES, Angela. Enquadramentos biopolíticos do corpo heterotópico: entre o controle prescritivo e a potência disruptiva. In: SILVA, Mauricio R.; MENDONÇA; Carlos M.; CARVALHO, Carlos Alberto; MENEZES, José Eugenio; COELHO, Maria das Graças Pinto (orgs.). (Org.). Mobilidade, espacialidades e alteridades. 1ed.Salvador: EDUFBA, 2018b, v. 1, p. 259-280.
MARX, Karl. O capital, vol. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016. MELGAÇO, Paula T. O corpo plus size feminino na mídia digital brasileira. Viçosa: UFV, 2016 (Mestrado em Letras)
MORENO, Tania V. A constituição dos sentidos da mulher “plus size”. Campo Grande: UEMS, 2014 (Mestrado em Letras).
NECHAR, Patrícia. Diversidade de corpos: a ascenção do corpo gordo através das artes, redes sociais e o movimento plus size. 41o. INTERCOM. Joinville: Anais… Univille, 2 a 8 de setembro de 2018.
NOVAES, Joana de V. Com que corpo eu vou? Rio de Janeiro: Ed. PUC-RJ, 2010.
NOVAES, Joana de V. O intolerável peso da feiúra. Rio de Janeiro: Garamond, 2013.
PEREIRA, Kelma. Estratégias de marketing para o segmento de moda plus size. Goiânia: CUAF, 2017 (Mestrado em Administração)
PEREIRA, Pâmela B. O corpo é livre. São Borja: Universidade Federal do Pampa, 2018 (Mestrado em Publicidade e Propaganda)
PFUETZENREITER, Nataniele P. B. Obesidade sob o olhar antropológico. Santos: UCS, 2018 (Mestrado em Saúde Coletiva).
RADDATZ, Cassio. “Fazendo gordice”: os anúncios de moda plus size. Santa Maria: UFSM, 2018 (TCC em Publicidade e Propaganda)
RAMOS, Conrado. A dominação do corpo no mundo administrado. São Paulo: Escuta, 2004.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento. São Paulo: Ed. 34, 2018a.
RANCIÈRE, Jacques. Le temps modernes. Paris : La Fabrique, 2018b.
RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Ed. 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. Políticas da Escrita. São Paulo: Ed. 34, 2017.
ROIZMAN, Daniel. A obesidade “não toda”. São Paulo: Escuta, 2017.
SANTOS, Sabrina P.; ROCHA, Maria Alice; MARTINS, Marcelo. As interrelações do corpo na contemporaneidade e o consumo da moda plus size. 13o. Colóquio de Moda. Bauru: Anais… Unesp, 11 a 15 de outubro de 2017.
SANTOS, Sabrina. Processos de busca da consumidora de roupas plus size. Recife: UFRPE, 2016 (Mestrado em Consumo, Cotidiano e Desenvolvimento Social)
SANTOS, Tania C.; ANTUNES, Maria C. C. Se todo gordo é feliz, a obesidade é um sintoma ou uma solução? In: BASTOS, Angela. Psicanalisar Hoje. Rio de Janeiro: ContraCapa, 2006.
SARTURI, Letícia; CERQUEIRA, Carla. Mulheres, empoderamento e autoestima. Genero & Direito. Vol. 6, no. 1, 2017, pp. 1-28.
SILVA, Lucimar A. Representações do corpo feminino na moda plus size no Brasil. Viçosa: UFV, 2015 (Mestrado em Letras)
SOUSA Jr, João H. Avaliação de consumidores gordos e magros em relação aos estímulos promocionais da moda plus size no varejo de vestuário. Recife: UFPE, 2018 (Mestrado em Adminstração)
SOUZA, Barbara P. O corpo feminino plus size. Palhoça: Universidade do Sul de Santa Catarina, 2017 (Mestrado em Ciências da Linguagem).
SOUZA, Bárbara P. O movimento plus size e o corpo. ModaPalavra, Vol. 12, no . 26, out-dez, 2017, pp. 68-91.
TAVARES, Anna O. A. Mais de mim - Plus Size. Fortaleza: UFC, 2017 (TCC em Design de Moda)
TAVARES, Hellen O. R. Obesidade, processos identitários e relações de poder. Araraquara: Unesp: 2016 (Mestrado em Letras)
TREVISOL Neto, Orestes; CAFÉ, Ligia M. A.; SILVA, Edna L. As instituições, produtores e produtos científicos do campo da moda no Brasil. Perspectivas em Ciências da informação, Vol. 22, no. 2, abril-junho 2017, pp. 152-169.
VALIM, Claudinéia C. Moda plus size em governamentalidade. Maringá: UEL: 2017 (Mestrado em Letras).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.