Diversity in Fashion
Creating Inclusive Collections in the Academic Environment
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.i42.1831Keywords:
Project Methodology, Fashion for People with Disabilities, Degree in Fashion Design, Inclusive fashion collectionAbstract
This paper outlines the supervised practice experiences for projects under- taken during the Fashion Design degree, and it has been structured as descriptive qualitative research. This proposal focuses exclusively on delivering classroom reports that outline the evolution of approaches employed in final dissertations that address the relationship be- tween “Fashion and Inclusion” for people with disabilities. This work or study encompass- es a wide range of topics, including the coherence of the academic curriculum for critical thinking in action research and the interdisciplinarity in fashion collections development. To accomplish the goals of the projects related to “fashion, ergonomics, and inclusion,” we examine the design approaches used in the collections. Additionally, we explore how each student utilizes the techniques and tools of creation in the author’s collection to complete the various stages of the project, with the aim of promoting social inclusion. Maria Celeste de F. Sanches (2017), Milena Mayuri Pellegrino Ogushi and Mara Rúbia Sant’anna (2022), and Luana Novaes et. al. (2022) are authors who contribute to the motivation for under- graduate research. From an alternative perspective, Maria Celeste de Fátima Sanches Mon- temezzo (2003), Itálo Iida (2005), Maria de Fátima Grave (2010), and Ana Cristina Broe- ga and Maria Elisabete Cabeço Silva (2010) highlight the significance of ergonomics in the creation of products for inclusivity. Gui Bonsiepe (1984), B. Löbach (2001), Jones (2005), Treptow (2007), Bruno Munari (2008), Richard Sorger and Jenny Udale (2009), and Aki Choklat (2012) provide sufficient evidence on the methodologies and instruments used in the process of designing fashion collections.
Downloads
References
ARAÚJO, Simone Rodrigues de. Desenvolvimento de coleção de moda para noivas com co-criação: o bordado como alternativa de comunicação para mulheres com deficiência visual. Trabalho de Conclusão de Curso Faculdade de Design, Bacharelado em Design de Moda. Centro Universitário Ritter dos Reis. Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://pergamum.uniritter.edu.br/pergamum_uniritter/biblioteca/. Avesso 29 mar. 2024.
AMBROSE, Gavin. Design thinking [recurso eletrônico] / Gavin Ambrose, Paul Harris ; tradução: Mariana Belloli ; revisão técnica: Antônio Roberto Oliveira. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre : Bookman, 2011
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução Nº. 5 de 8 de março de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Design e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 14 mar. 2004; Seção 1, p. 24.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Lei nº 13.146/2015. 18 de junho de 2015.Estatuto da Pessoa com Deficiência. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso: em 29 de mar de 2024.
BONSIEPE, Gui. Metodologia experimental: desenho industrial. Brasília: CNPq,
BROEGA, Ana Cristina; SILVA, Maria Elisabete Cabeço. O conforto total do vestuário: design para os cinco sentidos. Actas de Diseño 9. Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo. pp. 59-64. ISSN 1850-2032. Disponível em: https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/A6012.pdf. Acesso em: 18 mar. 2024.
CHOKLAT, Aki. Design de sapatos. São Paulo: SENAC, 2012.
GIL, Júlia Danoski. Ergonomia, interatividade e ludicidade no vestuário como ferramenta facilitadora para o tratamento oncológico durante a primeira infância. Trabalho de Conclusão de Curso Faculdade de Design, Bacharelado em Design de Moda. Centro Universitário Ritter dos Reis. Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstreams/a971a3a3-47b1-444a-8c4e-b4e7ba9bb642/download. Avesso 29 mar. 2024.
GRAVE, Maria de Fátima. A moda-vestuário e a ergonomia do hemiplégico. São Paulo: Escrituras, 2010.
IDEO. HCD HUMAN CENTERED DESIGN: Kit de ferramentas - Metodologia de Design Social, 2017.
IIDA, Itálo. Ergonomia projeto e produção. São Paulo: Blücher, 2005.
IIZUKA, Edson Sadao (Org.). Inovação em ensino e aprendizagem: casos de cursos de Administração do Brasil: Iª Edição do Prêmio ANGRAD. São Paulo: Empreende, 2019.
JONES, Sue Jenkyn, Fashion Design: Manual do Estilista. Editora: Cosac Naify. 2005.
LÖBACH, B. Design industrial. Bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.
MARMILICZ, Bárbara; REIS, Lídia Veronica dos; NOVAES, Luana; VIZIOLI, Thalita. A indústria da moda nos moldes da inclusão. UFSM. Agência Da Hora. Disponível em: https://www.ufsm.br/midias/experimental/agencia-da-hora/2022/05/27/a-industria-da-moda-nos-moldes-da-inclusao. Acesso em: 16 mar. 2024.
MONTEMEZZO, Maria Celeste de Fátima Sanches. Diretrizes metodológicas para o projeto de produtos de moda no âmbito acadêmico. Dissertação de Mestrado. Bauru: Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2003.
MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
NOVAES, Marcos Adriano Barbosa de et al (Org). Ensino, Pesquisa e Extensão na Formação de Professores. Iguatu, CE : Quipá, 2022. DOI: https://doi.org/10.36599/qped-ed1.150
OGUSHI, Milena Mayuri Pellegrino; SANT’ANNA, Mara Rúbia. Formação em moda no Brasil: reflexões a partir de produções acadêmicas. Revista Imagens da Educação, v. 12, n. 1, p. 76-101, jan./mar. 2022 ISSN2179-8427. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i3.54549 DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i1.54549
OSTERWALDE, Alexander; PIGNCUR, Yves. Business Model Generation - Inovação em Modelos de Negócios: um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Rio de Janeiro, RJ: Alta Books, 2011.
PEREIRA, Andréia, CRUZ, Maria Alice Ximenes. Moda inclusiva: a necessidade da moda inclusiva no mundo hoje. Revista Tecnológica da Fatec Americana, Americana. v.4, n.1, p.125-150, mar./set. 2016. Disponível em: http://www.fatec.edu.br/revista_ojs/index.php/RTecFatecAM/article/view/67/76. Acesso em 18 de mar de 2024.
Relatório mundial sobre a deficiência / World Health Organization, The World Bank; tradução Lexicus Serviços Linguísticos. São Paulo: SEDPcD, 2012.
RONCOLETTA, Mariana Rachel. Mi Piacce – análise dos prazeres provocados pelo design de calçados aos usuários com deficiência. Moda Palavra E-periódico. Ano 9, n.18, jul-dez 2016. ISSN 1982-615x. Pgs 206 de 239. DOI: https://doi.org/10.5965/1982615x09182016206
SANCHES, Maria Celeste de F. Moda e projeto: estratégias metodológicas em design. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
SCOZ, Emanuella; ARRUDA, Niguelme Cardoso. Ensino da inclusão na moda: uma proposta pedagógica. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 123–134, 2019. DOI: 10.5965/25944630312019123. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/14323. Acesso em: 29 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/25944630312019123
SORGER, Richard; UDALE, Jenny. Fundamentos de design de moda. Porto Alegre: Bookman, 2009.
TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleção (n. 4). Brusque: Ed. do Autor, 2007.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. (Trad. Ernani F. da Rosa). Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anerose Perini, Luis Henrique Alves Cândido
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.