Size Zero, the thinness epidemy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i42.1832

Keywords:

Fashion, Extreme thinness, Plus size bodies, Influencers, Social media

Abstract

This article analyzes the return of late 1990s and early 2000s aesthetics in fashion shows (2022/2023), which have revived the makeup, clothing styles, and extreme thinness of models from that era. The study observes the impact of this trend, highlighting the disappearance of plus size bodies in international fashion shows, the change in influ- encers’ bodies, and the increase in publications about thin bodies and aesthetic procedures on social media, especially TikTok. The general objectives include investigating how fashion and social media influence perceptions of beauty and body standards. Specifically, the text examines the representation of midsize and plus size bodies on runways and the culture of thinness promoted by influencers and celebrities. The methodology used involves analyzing data from fashion shows, inclusion reports, and social media trends such as TikTok. The study compares the current resurgence of the extreme thinness standard with the heroin chic movement of the 1990s. The final considerations point to a setback in body diversity, criticizing the promotion of thin bodies as the beauty ideal and warning about the risks as- sociated with eating disorders and aesthetic procedures.

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Author Biographies

Carla Cristina Garcia, PUC-SP

Pós-doutorado pelo Instituto José María Luis Mora, Cidade do México, México (2004) como bolsista da Fapesp, doutora em Ciências Sociais pela PUC-SP (2000), mestra em Ciências Sociais pela PUC-SP (1991), graduada em Ciências Sociais pela PUC-SP (1988). Atualmente é professora assistente doutora da PUC-SP e professora titular da Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Tem experiência na área de Sociologia de Gênero, Estudos Feministas e Lazer Urbano, atuando principalmente nos seguintes temas: gênero, mulheres, condição social, relações sociais e políticas sociais.

Vanessa Rozan da Silveira, PUC-SP

Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (2001) e pós-graduação em Semiótica Psicanalítica pela PUC COGEAE. Completou seu mestrado em Semiótica e Comunicação em 2017 com uma tese que observa o padrão de beleza entre os corpos das mulheres no Instagram. Atualmente, dedica-se a completar seu doutoramento em Psicologia Social, também na PUC-SP, sob a orientação da Professora Doutora Carla Cristina Garcia, em que analisa como a inteligência artificial impacta no consumo de beleza. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: mulher, corpo, moda, beleza, feminismo, padrões de beleza, redes sociais e mercado de consumo.

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Published

2024-12-02

How to Cite

GARCIA, C. C.; SILVEIRA, V. R. da. Size Zero, the thinness epidemy. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 42, p. 33–53, 2024. DOI: 10.26563/dobras.i42.1832. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1832. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier