Threads that weave resistance – Sonia Gomes’ ancestral thread by thread

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i41.1866

Keywords:

Atlas, Decoloniality, Assembly, Sonia Gomes, Textiles

Abstract

This article presents an overview of the contemporary scene of textile arts and crafts as a form of resistance, without the intention of embracing a more comprehensive universe of its reality and its social, political and cultural meanings. The cut shows its configuration through an atlas drawn up inspired by the Mnemosyne Atlas, by German researcher Aby Warburg. The atlas displays sets of images of the works of some textile artist-activists who keep feminist, antiracist, anti-capitalist and anti-colonial struggles alive, as well as gender issues, through a stance of resistance against Eurocentric narratives. It also indicates that the mapped trades demonstrate how the boundaries circumscribed within the scope of domestic life and activities, designated as belonging to women, are being visibly frayed and diluted. Brazilian artist Sonia Gomes deserved to be highlighted, since we consider that her body of work, through embroidery and other textile objects, represents her position against these narratives and in favor of decoloniality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucia Santiago, EBA/UFMG

Mestre em Artes pelo Programa de Pós-Graduação da EBA/UFMG. Professora Adjunta do Departamento de Desenho da EBA/UFMG.

References

BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. Prefácio: Jeanne Marie Gagnebin. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas; v. 1). p. 197-221.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. Prefácio: Jeanne Marie Gagnebin. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas; v. 1). p. 91-107.

BICALHO, Adriana. Artes têxteis: poéticas e políticas. Primavera de Museus 2022, Museu Abílio Barreto, Belo Horizonte, 2022.

BREDEKAMP, Horst; DIERS, Michael. Prefácio à edição de estudos, 1998. In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução: Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013. (ArteFíssil; 7). p. xvii-xxxvii.

BRYAN-WILSON, Julia. Feminismos, tecidos e resiliência. In: BRYAN-WILSON, Julia. Histórias das mulheres, histórias feministas: catálogo. São Paulo: MASP, 2019a. p. 195-205.

BRYAN-WILSON, Julia. “Arte não precisa ser feita por artistas”. [Entrevista cedida a] Laura Fortes. Revista Select, [s. l.], 3 set. 2019b. Disponível em: https://select.art.br/arte-nao-precisa-ser-feita-por-artistas/. Acesso em: 27 jan. 2023.

COMPAGNON, Antoine. O trabalho de citação. Tradução de Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

COSTA, Fábio José Rodrigues. Diversas e plurais: linhas, lãs, agulhas, missangas, lantejolas, botões, tecidos... Nas práticas artísticas das dissidências sexuais e de gênero na arte contemporânea. Grau Zero: Revista de Crítica Cultural, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 171-197, 2021. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/12905/9114. Acesso em: 27 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.30620/gz.v9n2.p171

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição: O olho da história, I. Tradução: Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017. (Humanitas).

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Tradução: Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015. (Humanitas).

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e a acumulação primitiva. Tradução Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.

FLECK, Débora Balzan. Educada a suportar: um atlas ao corpo-cariátide. Dissertação de mestrado - UFRGS. Porto Alegre, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/203852. Acesso em: 20 abr. 2024. p. 77- 130.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Org. Flavia Rios, Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

MARTINS, Leda Maria. Quando mulheres falam. In: LOSITO, Lucila (org.). Mulheres de terra e água. São Paulo: Elefante, 2022. p. 160-177.

MEIRELES, Cecília. Artes populares. Rio de Janeiro: Tecnoprint, 1968. (As artes plásticas no Brasil).

MIGNOLO, Walter D. Desafios decoloniais hoje. In: Revista Epistemologias do Sul: pensamento social e político em/desde/para América Latina, Caribe, África e Ásia. Foz do Iguaçu/PR, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/790/656. Acesso em: 10 abr. 2024.

SOUZA, Gilda de Mello e. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

WARBURG, Aby. Mnemosyne. In: BARTHOLOMEU, Cezar (org.). Dossiê Aby Warburg. Revista Arte e Ensaios, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais – EBA, UFRJ, Rio de Janeiro, ano XVI, n. 19, p. 118-147, 2009. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/issue/view/2062. Acesso em: 25 mar. 2022. p. 126.

Published

2024-08-01

How to Cite

SANTIAGO, L. Threads that weave resistance – Sonia Gomes’ ancestral thread by thread. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 41, p. 292–315, 2024. DOI: 10.26563/dobras.i41.1866. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1866. Acesso em: 7 aug. 2024.

Issue

Section

Dossier