From embodied memory to know-how/making of: the lace weaves of Saubara (Bahia)
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.v18i44.1905Keywords:
Bobbin lace, Body, Memory, Know-how/making of, Saubara (Bahia)Abstract
This article aims to reflect on how the body and memory engage and culminate in artisanal know-how, with a particular focus on bobbin lace-making in Saubara, Bahia. It presents a theoretical discussion anchored in a real-world example to emphasize the manual dexterity inherent in the creation process, highlighting the dimension of sensibility in this activity through the activation of memory by the body. We recognize that cultural practices, shaped and maintained by collective memory, play a crucial role in constructing community identity, serving both as an anchor that preserves knowledge and memory related to bobbin lace-making and as a foundation for developing each lacemaker’s individual know-how. The hands, endowed with unique dexterity, emerge as the very essence of this body, fully manifesting themselves in the act of lace-making through embodied experience and interaction with the surrounding world. For this reflection, we employ a conceptual framework ranging from Merleau-Ponty’s (1994) phenomenology of the body, and the sociological perspectives of Mauss (2003) and Le Breton (2007), to studies on memory, culture, and lace-making, including Pollak (1989) and Fechine (2013), as well as socio-historical investigations and surveys on lace such as those by Ramos and Ramos (1948), Girão (1984), and Felippi (2021). This research contributes to academic reflections on artisanal practices by presenting a phenomenological approach that articulates studies of the body and memory.
Downloads
References
ALENCAR, Fernanda Vieira de; LOPES, Luciana Dornbusch; ROSA, Lucas da; MACIEL, Dulce Holanda. Renda de bilro e upcycling: uma proposta de inovação. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 1–23, 2022. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21216. Acesso em: 27 maio, 2025. DOI: https://doi.org/10.5965/25944630612022e1216
ASSIS, Cassia Lobão; NASCIMENTO, Robéria; FECHINE, Ingrid. Tecendo os fios de saberes convergentes: escrita, educação e memória. Campina Grande: EDUEPB, 2013.
BARROSO, Eduardo. O que é artesanato. Fortaleza: SEBRAE/FIEC, 2002.
BENEVIDES, Rodrigo. Fenomenologia da memória corporal. Synesis, v. 11, n. 2, fev. 2020. ISSN 1984- 6754. Disponível em: http://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/1828. Acesso em: 18 dez. 2022.
CASA DAS RENDEIRAS DE SAUBARA, c2025. Disponível em: https://casadasrendeiras.org.br . Acesso em: 20 mai. 2025.
CRUZ, Etevaldo Santos. Tão óbvio que cega: das dinâmicas gestuais entre o material, o atitudinal e a presença em Arthur Bispo do Rosário. 371f. Tese (Doutorado em Cultura e Sociedade). Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
FECHINE, Ingrid. Escritura da Renda Renascença: memória de rendeiras, brasão do saber- fazer. In: ASSIS, Cassia Lobão; NASCIMENTO, Robéria; FECHINE, Ingrid. Tecendo os fios de saberes convergentes: escrita, educação e memória. Campina Grande: EDUEPB, 2013, p. 105-139.
FELIPPI, Vera. Decifrando rendas: processos, técnicas e história. Porto Alegre: Ed. da Autora, 2021.
FUCHS, Thomas. Phenomenology of Body Memory. In: Body Memory, Metaphor and Movement. Amsterdã: John Benjamins Publishing Company, 2012, p. 9-22. DOI: https://doi.org/10.1075/aicr.84.03fuc
GIRÃO, Valdelice Carneiro. Renda de bilros. Coleção Museu Arthur Ramos. Fortaleza: Edições UFC, 1984.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Trad. Sonia M. S. Fuhrmann. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
LEAHY, Renata Costa. Flor da Maré: a (re)configuração da renda de bilros por Marcia Ganem. Dissertação (mestrado em Cultura e Sociedade). Universidade Federal da Bahia, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos – Programa de Pós- Graduação em Cultura e Sociedade, Salvador, 2012.
MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003. p. 399-422.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Trad. Décio Pignatari. São Paulo: Editora Cultrix, 2006.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Trad. C. A. de Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
OITICICA, Leite. A arte da renda no Nordeste. Recife: Instituto Joaquim Nabuco de Pesquisas Sociais, 1967.
PARDELHA, Irene Pinto. Percepção e Memória Sensível em MERLEAU-PONTY. Mestrado de Filosofia, Universidade de Lisboa, 2007. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/436. Acesso em: 12 jan. 2023.
PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Trad. Ephraim Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15.
RAMOS, Luiza; RAMOS, Arthur. A renda de bilros e sua aculturação no Brasil: nota preliminar e roteiro de pesquisa. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Antropologia e Etnologia, 1948.
SCHACTER, Daniel. Implicit memory: History and current status. Journal of Experimental Psychology, 13(3), p. 50–58, 1987. DOI: https://doi.org/10.1037//0278-7393.13.3.501
SEBRAE BAHIA. Programa Sebrae de Artesanato: Termo de referência. [s. l.]: SEBRAE, 2004.
SILVA, Fabiana Miranda; SOBRINHO, Lemuel Dourado Guerra. A renda Renascença na Paraíba: enredos de cultura, moda e desenvolvimento regional. Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional, Blumenau, 9 (2), p. 107-132, 2021. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/rbdr/article/view/9073. Acesso em: 27 maio, 2025. DOI: https://doi.org/10.7867/2317-5443.2021v9n2p107-132
UNESCO. Simpósio Internacional O Artesanato e o mercado internacional: comércio e codificação aduaneira. UNESCO/CCI. Manila - Filipinas, 6-8 out. 1997. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001114/111488s.pdf. Acesso em: 16 dez. 2012.
WOLF, Ernesto. A renda através dos tempos. Salvador: Museu de Arte Sacra, 1962.
![Imagem com fundo verde vibrante mostrando uma mulher nua sentada de lado sobre um banco de madeira clara. Ela tem pele clara e longos cabelos ruivos presos em um rabo de cavalo que cai sobre seu ombro direito e suas costas. Seu braço esquerdo está amarrado com corda vermelha grossa, parcialmente visível. Sobre seu corpo há uma ilustração gráfica de ramos pretos com folhas vermelhas estilizadas que sobem da coxa esquerda em direção às costas, integrando-se visualmente com a figura. No canto direito da imagem, na vertical, está escrito “[dossiê]” em letras brancas.](https://dobras.emnuvens.com.br/public/journals/1/submission_1905_2605_coverImage_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Renata Costa Leahy, Renata Pitombo Cidreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.