Modern Witches and Ancient Collars: The Historical Alchemy in Wednesday Addams Costume

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v18i44.1926

Keywords:

Wandinha, Figurino, Cultura Popular, História da moda, Memória

Abstract

This essay explores the “Wednesday dress” as a pop icon that synthesizes complex narratives about femininity, childhood, and their subversion, and mobilizes cultural memory and emotions. Through a literature review, the work analyzes the costume composition of the character Wednesday Addams, its historical origins, and cultural significance. The text explores how the costume incorporates elements of Puritan fashion, during the historical period of witch hunts in the United States of America (Blumberg, 2007; Federici, 2017; Murrel, 2021), and the Peter Pan collar (Fields, 2004; Khairunnisa, 2014), creating a duality between innocence and danger, the evolution of the witch image in pop culture, and how Wednesday’s costume reflects these narratives. In this sense, the “Wednesday dress” is a unique object through which it is possible to perceive how fashion in pop culture can condense complex historical and social narratives. Offering a range of insights into the changes in how childhood, femininity, and religiosity are expressed in fashion over time, the piece represents the power that fashion has to evoke the past to converse with the contemporary.

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Author Biography

Stella Mendonça Caetano, Universidade do Vale do Rio dos Sinos; Universidade Federal Fluminense.

Doutoranda em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Mestre em Cultura e Territorialidades pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Pesquisadora do Laboratório de Pesquisa em Cultura Pop, Comunicação e Tecnologia (Cultpop).

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Imagem com fundo verde vibrante mostrando uma mulher nua sentada de lado sobre um banco de madeira clara. Ela tem pele clara e longos cabelos ruivos presos em um rabo de cavalo que cai sobre seu ombro direito e suas costas. Seu braço esquerdo está amarrado com corda vermelha grossa, parcialmente visível. Sobre seu corpo há uma ilustração gráfica de ramos pretos com folhas vermelhas estilizadas que sobem da coxa esquerda em direção às costas, integrando-se visualmente com a figura. No canto direito da imagem, na vertical, está escrito “[dossiê]” em letras brancas.

Published

2025-08-01

How to Cite

CAETANO, S. M. Modern Witches and Ancient Collars: The Historical Alchemy in Wednesday Addams Costume. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 18, n. 44, p. 85–105, 2025. DOI: 10.26563/dobras.v18i44.1926. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1926. Acesso em: 2 aug. 2025.

Issue

Section

Dossier