Clothing and Memory: The Symbolism of Clothing in Affective Construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v18i44.1927

Keywords:

Affective Memory, Fashion, Clothing, Fiction, Symbolic object

Abstract

This article analyzes the affective memory of clothing, emphasizing how garments as narrative tools for remembrance and emotional connection, especially in fictional contexts. It is a theoretical-analytical essay grounded in the works of Benarush, Stallybrass, Chauí, and Dohmann, exploring the symbolic dimension of clothing as a repository of memory. The first section provides a theoretical framework for understanding garments beyond their utilitarian purpose, highlighting their capacity to evoke individual and emotional memories. The discussion addresses how clothing transcends its status as a consumer good to assume symbolic and affective significance. The second section conducts an analysis of specific scenes from two fictional narratives: the film Brokeback Mountain and the series Euphoria. In these narratives, items such as shirts and hooded coat occupy central roles, symbolizing emotional bonds, grief, and resilience. These scenes illustrate how garments embody physical and emotional imprints, serving as tangible connections between the past and the present. This essay advances the understanding of clothing as memory-bearing artifacts, demonstrating their dual function of representing and reconfiguring past experiences in the present. Ultimately, it invites readers to critically engage with the cultural and emotional significance of garments as symbolic objects, carriers of personal histories, and mediators of affective memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gutianna Michelle de Oliveira Dias, Unuversidade Federal do Pernambuco

Doutoranda e mestra em design pelo PPGDesign da Universidade Federal de Pernambuco-UFPE na linha de pesquisa Design, Cultura e Artes.

Simone Grace de Barros, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Design e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora adjunta do Departamento de Design e membro permanente no PPG em Design da UFPE na linha de pesquisa Design, Cultura e Artes.

References

ANDRZEJEWSKI, L. A moda como despertar da memória. Em: MERLO, M. (Ed.). Memórias e museus. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2015. p. 89–97.

BENARUSH, M. K. A memória das roupas. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, v. 5, n. 12, 2012. p. 113-117. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v5i12.121

BENARUSH, M. K. Por uma museologia do vestuário: patrimônio, memória, cultura. Em: MERLO, M. (Ed.). Memórias e museus. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2015. p. 99–111.

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. n. 1, 2000.

DOHMANN, M. O objeto e a experiência material. Revista Arte & Ensaio. Rio de Janeiro: n. 20, jul. 2010. p. 70-77.

EUPHORIA. Episódio: And Salt the Earth Behind You. Direção: Sam Levinson. [S.l.]: HBOMax, 2019. Disponível em: https://www.hbo.com. Acesso em: 18 dez. 2023.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2 ed. São Paulo: Centauro, 2006.

IZQUIERDO, I. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2018.

NERY, O. S. et al. Caixas de memórias: a relação entre objetos, fotografias, memória e identidade ilustradas em cenas da ficção. Ciências Sociais Unisinos, v. 51, n. 1, 2015. p. 42–51. DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.1.05

O SEGREDO DE BROKEBACK MOUNTAIN. Direção: Ang Lee. Produção: Diana Ossana, James Schamus. [S.l.]: Focus Features, 2005. Disponível em: https://www.netflix.com/br/ Acesso em: 20 jan. 2023.

SILVEIRA, L. P. DA. Alinhavando as memórias: a apropriação do vestuário como objeto de recordação Laiana. Revista Discente Ofícios de Clio, Pelotas, v. 5, n° 8, 2020. p. 164-174. DOI: https://doi.org/10.15210/clio.v5i8.18869

STALLYBRASS, P. O casaco de Marx roupas, memória, dor. 4a. ed. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica LTDA, 2012.

Imagem com fundo verde vibrante mostrando uma mulher nua sentada de lado sobre um banco de madeira clara. Ela tem pele clara e longos cabelos ruivos presos em um rabo de cavalo que cai sobre seu ombro direito e suas costas. Seu braço esquerdo está amarrado com corda vermelha grossa, parcialmente visível. Sobre seu corpo há uma ilustração gráfica de ramos pretos com folhas vermelhas estilizadas que sobem da coxa esquerda em direção às costas, integrando-se visualmente com a figura. No canto direito da imagem, na vertical, está escrito “[dossiê]” em letras brancas.

Published

2025-08-01

How to Cite

DIAS, G. M. de O.; BARROS, S. G. de. Clothing and Memory: The Symbolism of Clothing in Affective Construction. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 18, n. 44, p. 69–84, 2025. DOI: 10.26563/dobras.v18i44.1927. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1927. Acesso em: 2 aug. 2025.

Issue

Section

Dossier