Luchino Visconti, a mediator between fashion, memory and cinema
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.v9i20.480Keywords:
Movie, Visconti, Fashion, Costume, Memory.Abstract
The present article deals with the relation between the cinema of Luchino Visconti, especially in three works, Morte a Venezia (1971), The Damned (1969) and Ludwig (1973) and the costume as one of the constitutive elements of his narrative and his cinematography, as well as an interface between fashion and memory and analysis of the collections created by designer labels Chanel e Miu Miu as of movies.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? Chapecó: Argos, 2009.
ANDRADE, Rita. O caso do vestido e a biografia cultural das roupas. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História. ANPUH. São Paulo, jul. 2011.
BARTHES, Roland. O sistema da moda. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BARNARD, Malcolm. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas III. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BONADIO, Maria Claudia & MATTOS, Maria de Fátima S. Costa G. História e cultura de moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.
CALANCA, Daniela. História social da moda. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2008.
CASTILHO, Kathia. Moda e linguagem. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2009.
DIEGO, Marcelo da Rocha Lima. Em busca do filme perdido: presença proustiana na Morte em Veneza de Luchino Visconti. Revista Garrafa, ed. 22, set.-dez. 2010.
FOGG, Marnie. Tudo sobre moda. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.
LAGNY, Michele. Visconti ou como inventar uma crítica da História graças ao cinema. Revista Esboços, Florianópolis, v. 19, n. 27, pp. 140-149, ago. 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7976.2012v19n27p140
LIPOVESTKY, Gilles. O império do efêmero: a moda nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
______. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.
LOPES, Denilson. Aquém e além do cinema moderno: Visconti, melancolia e neobarroco. Revista Novos Estudos CEBRAP, n. 53,,pp. 205-211, mar. 1999.
MANN, Thomas. Morte em Veneza. Tradução de Eloisa Ferreira Araújo Silva. Rio de Janeiro: O Globo; São Paulo: Folha de S. Paulo, 2003.
MARQUES, Adair & PEREIRA, Flávio. Arte, moda, literatura e cinema: saberes compartilhados. In: CHAUD, E.; SANT’ANNA, T.F. (Org.). Anais do VII Seminário Nacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual. Goiânia-GO: UFG, FAV, 2014. ISSN 2316-6479.
MEIMES, Leonardo Telles. Literatura e cinema: o entremeio na adaptação de O Gattopardo por Luchino Visconti.Let, São Paulo, v. 52, n. 1, pp. 177-197, jan./jun. 2012.
MESQUITA, Cristiane; PRECIOSA, Rosane (Orgs.). Moda em ziguezague: interações e expansão. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.
OLIVEIRA, Sandra Ramalho e. Moda também é texto. São Paulo: Editora Rosari, 2008.
PAULINI, Marcelo. A constelação Proust-Visconti/Marcelo MotitPeccioliPaulini. Campinas, SP (S.N), 2010. Tese (Doutorado em Letras) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de
Campinas.
SOARES, Kárita Garcia. Acervos de figurino teatral: considerações gerais. CONGRESSO INTERNACIONAL DE MEMÓRIA, DESIGN E MODA. São Paulo, 2014. pp. 134-144.
STALLYBRASS, Peter. O casaco de Marx: roupas, memória, dor. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2008.
SOUZA, Gilda de Mello e. Os deuses malditos (escrito em colaboração com Antônio Cândido). In: Exercícios de Leitura. 2. ed. São Paulo: Livraria Duas Cidades/Editora:34, 2009.
STAM, Robert. A literatura através do cinema: realismo, magia e arte da adaptação. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
SVENDSEN, Lars. Moda, uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.