Transmedia storytelling: analysis of the Arezzo brand advertising campaign

Authors

  • Thaissa Schneider
  • Berenice Santos Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v11i24.781

Keywords:

storytelling, transmedia storytelling, advertising campaign, Arezzo.

Abstract

This article analyzes Arezzo’s Winter 2016 advertising campaign, using the principles of Jenkins (2009) for Transmedia Storytelling. To accomplish the goals of this work it was decided to use the bibliographical research, qualitative research, and case study. In the analyzed campaign a new type of storytelling was created: the interactive authoring in the network. The construction of this complex narrative allows the format to be able to expand and distribute its content through several communication platforms, connecting different audiences who personalize their experience with the product presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Marcia Nogueira; FONTOURA, Mara; ANTONIUTTI, Cleide Luciane. Mídia e produção audiovisual: uma introdução. Curitiba: Ibpex, 2008.

AREZZO. Campanha de Inverno 2016. Disponível em: https://www.arezzo.com.br/. Acesso em: 10 nov. 2016.

AREZZO BRASIL. Vídeos da Campanha de Inverno 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/user/SiteArezzo/videos. Acesso em: 24 set. 2018.

ARNAUT, Rodrigo Dias; et al. Era Transmídia. Revista Geminis, São Carlos, ano 2, n. 2, p. 259-275, 2013. Disponível em: http://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/93/pdf.

Acesso em: 20 set. 2018.

BARTHOLOMEU, Rafaela (@rafabartholomeu). Depois de babar... 11 abr. 2016. Post do Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/rafabartholomeu/?hl=pt-br. Acesso em: 17 out. 2016.

BIRMAN, Maythe (@maythebirman). Flagra ahaha ... 26. mar.2016. Post do Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BDecC_BFmKU/?hl=pt-br&taken-by=maythebirman. Acesso em: 24 set. 2018.

CIACO, João Batista Simon. A Inovação em discursos publicitários: comunicação, semiótica e marketing. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2013.

FELICE, Massimo Di. (Org.). Do público para as redes: a comunicação digital e as novas formas de participação social. 1. ed. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, 2008.

GARAVELLO, Murilo de Paula Eduardo. Os blogs e o jornalismo de texto: a campanha para a eleição presidencial de 2006 no Brasil. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) -Escola

de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2009. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-26052009-161936/pt-br.php. Acesso em: 20 set. 2018.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1999.

GONÇALVES, Berenice Santos. Multimídia, transmídia, crossmídia. Notas de aula. Programa de Doutorado em Design. Universidade Federal de Santa Catarina, 8 nov. 2016.

GOSCIOLA, Vicente. Narrativas transmídias: conceituação e origens. In: CAMPALANS, Carolina; RENÓ, Denis; GOSCIOLA, Vicente. Narrativas transmedia: entre teorías y prácticas. Editorial UOC: Barcelona, 2014.

GOSCIOLA, Vicente; RODRIGUES, Vanuza Bastos; PAROLLO JUNIOR, Sixto José. Narrativa transmídia: o game e o espaço público no limiar da hospitalidade. Revista Hospitalidade, v. 13, número especial, p. 1-11, nov. 2016. Disponível em: https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/viewFile/678/740. Acesso em: 23 set. 2018. DOI: https://doi.org/10.21714/1807-975X.2016v13nEp0111

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009.

KUDEKEN, Victoria Sayuri F. S. Os princípios da Narrativa Transmídia nas produções de Batman. Revista Anagrama, v. 8, n. 2, p. 1-12, 29 jun. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anagrama/article/view/82511 Acesso em: 20 set. 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2014.82511

MAFFESOLI, Michel. A comunicação sem fim (teoria pós-moderna da Comunicação). Tradução Juremir Machado da Silva. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 20, p. 13-20, abr. 2003. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.20.3198

http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/viewFile/3198/2463>. Acesso em: 10 jan. 2017.

MARTINS, Beatriz Cintra. Autoria em rede: os novos processos autorais através das redes eletrônicas. Rio de Janeiro: Mauad Editora, 2014.

O’NEILL, Megan. The 2016 Social Video Forecast. Disponível em: https://animoto.com/blog/business/2016-social-video-forecast-infographic/. Acesso em: 24 set. 2018.

PRATTEN, Robert. Getting started with Transmedia Storytelling. E-book. 2nd Ed, 2015.

PROGRESSO. Campanha Inverno 2016 da Arezzo. Disponível em: http://www.progresso.com.br/especiais/d-mais/campanha-inverno-2016-da-arezzo. Acesso em: 13 jan. 2017.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de Imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

VAN DAL, Jorge Luiz Garcia. Convergência de mídias: o receptor como protagonista do processo comunicacional. In: INTERPROGRAMAS DE MESTRADO FACULDADE CÁSPER LÍBERO, 9., 2013, São Paulo. Anais... São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, 2013. Disponível em: http://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/Jorge-Luiz-Garcia-Van-Dal.pdf. Acesso em: 12 jan. 2017.

VOGUE. Exclusivo: Gisele Bündchen se auto fotografa na campanha de inverno 2016 da Arezzo. 2016. Disponível em: http://vogue.globo.com/moda/moda-news/noticia/2016/02/exclusivogisele-bundchen-se-autofotografa-na-campanha-de-inverno-2016-da-arezzo.html. Acesso em: 12 jan. 2017.

VOZZA, Natália (@nativozza). Ufa! Entre a loucura... 17 de março de 2016. Post do Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BDEOFbiHBna/?hl=pt-br&taken-by=nativozza. Acesso em: 24 set. 2018.

Published

2018-12-05

How to Cite

SCHNEIDER, T.; GONÇALVES, B. S. Transmedia storytelling: analysis of the Arezzo brand advertising campaign. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 11, n. 24, p. 202–221, 2018. DOI: 10.26563/dobras.v11i24.781. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/781. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Articles