The scene costume and the avant-garde performance manifestations in the early twentieth century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v12i26.911

Keywords:

Scene costume. Performance. Avant-garde. World Wars.

Abstract

This study brings a brief analytical panorama of the costumes in the performance manifestations of the European avant-garde movements of the early 20th century which emerged under the context of world wars. From the “performance” conceptualizations in Glusberg (2005) and the “scene costume”, in Viana (2015), the purpose was to investigate the contributions of the stage dress to artistic actions of the futurists, dadaists, surrealists and in the conceptions of the Bauhaus School. It can be observed that, in contrast to the nihilism of the war experience, the costumes contributed to express the restlessness of the artists of this period, and are characterized by the boldness and exploration of forms that resized not only the human body but also its potentialities as a scenic element.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, Ana Maria. Teatro de Formas Animadas. São Paulo: Edusp, 1993.

ARAÚJO, Nelson. História do Teatro. Salvador: Empresa Gráfica da Bahia, 1991.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. Tradução Maria Paula V. Zurawski, J. Guinsburg, Sérgio Coelho, Clóvis Garcia. São Paulo: Perspectiva, 2003.

BOZZOLA, Ângelo; TISDALL, Caroline. Futurism. Londres: C. S. Grafics, 1993.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

DELEUZE, Gilles. Cinema II: a imagem-tempo. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FABRIS, Annateresa. Futurismo: uma poética da modernidade. São Paulo: Perspectiva, 1987.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. 2. reimp. Tradução Renato Cohen. São Paulo: Perspectiva, 2005.

GOLDBERG, Roselee. A arte da performance: do futurismo ao presente. Tradução Jefferson Luiz Camargo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

JARRY, Alfred. Ubu-Rei. Tradução José Rubens Siqueira. São Paulo: Max Limonad, 1986.

KIRBY, Michael. Performance futurist. Nova Iorque: Paj Publications, 1986.

MARINETTI, Filippo Tommaso. Manisfeste du Futurisme. Le Figaro, Paris, 20 fev. 1909. Versão em português disponível em: https://entrelinhas.livejournal.com/53219.html. Acesso em: 10 jul. 2019.

MICHELI, Mario de. As vanguardas artísticas. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

NERY, Marie Louise. A evolução da indumentária: subsídios para criação de figurino. Rio de Janeiro: Senac, 2003.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. Tradução J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 1999.

SANDFORD, Mariellen R. Happenings and other acts. Londres: Routledge, 1995.

VIANA, Fausto. Para vestir a cena contemporânea. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015.

VIANA, Fausto; VELLOSO, Isabela M. Roland Barthes e o traje de cena. São Paulo: Eca- Usp, 2018. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/252. Acesso em: 8 jul. 2019.

Published

2019-08-27

How to Cite

RIBEIRO, A. C. The scene costume and the avant-garde performance manifestations in the early twentieth century. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 15–32, 2019. DOI: 10.26563/dobras.v12i26.911. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/911. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier