The rhetorical construction of Christian Dior’s fashion: an essay on sucession issues analizing the documentary film Dior & I

Authors

  • Lívia Stroschoen Pinent

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v11i24.774

Keywords:

semiotics, rhetorical, brands, sucession, fashion.

Abstract

With a seven decades trajectory, Christian Dior is an essential part of the fashion field and helps to build the rhetoric of this system, as Barthes (1983) defines it. But respecting certain phenomena and dimensions, it acquires rhetoric of its own, or at least it is what it intends with some actions. It is about one of these cases that this essay is dedicated, the problematization of succession issues. The object is a documentary film entitled Dior and I (2015), about the first Raf Simons collection as creative director of Dior. Through semiotic understanding, the study aims to perceive the evidence of the construction of this brand rhetoric as a way of sustaining the succession of creators, in the midst of the historicalsocial context of Dior and fashion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, R. Sistema da moda. Lisboa: Edições 70, 1967.

BAUDELAIRE, C. Sobre a modernidade. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.

BENJAMIN, W. Paris, capitale du XIXe siècle: le livre des passages. Paris: Les Editions du Cerf, 1964.

BOURDIEU, P. Alta Costura e Alta Cultura. In: ______. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

COX, C. Luxury fashion: a global history of heritage brands. London: Bloomsbury, 2013.

DIOR e Eu. Direção: Frédéric Tcheng. França: CIM Productions, 2015. Distribuição: Imovision. 1 DVD (90 min.), color. Título original: Dior et Moi.

FOGG, M. Tudo sobre moda. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e História. 1ª reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARTINS, M. O corpo morto: mitos, tiros e superstições. Revista Lusófona de Estudos Culturais, v.1, n.1, p. 109-134, 2013. DOI: https://doi.org/10.21814/rlec.11

MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

MCDOWELL, C. Christian Dior (1905-1957). Business of Fashion. Londres, 23 nov. 2015. Disponível em: http://www.businessoffashion.com/articles/education/christian-dior-1905-1957. Acesso em: 5 fev. 2016.

OVERHEATED! Is Fashion Heading for a Burnout? Women’s Wear Daily. Washigton, 27 out. 2015. Disponível em: http://wwd.com/fashion-news/fashion-features/fashion-designers-karl-lagerfeldmarc-jacobs-10269092/. Acesso em: 5 fev. 2016.

SVENDSEN, L. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

WAGNER, R. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

Published

2018-12-05

How to Cite

PINENT, L. S. The rhetorical construction of Christian Dior’s fashion: an essay on sucession issues analizing the documentary film Dior & I. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 11, n. 24, p. 66–79, 2018. DOI: 10.26563/dobras.v11i24.774. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/774. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier