Slim bodies, naked bodies: fashion in Rio de Janeiro’s illustrated press and the dissemination of a new aesthetic body (1920-1940)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v14i29.1144

Keywords:

Body, Gender, Press, Fashion

Abstract

This article aims to present dialogues about the new standards of Brazilian women’s bodies visible in the 1920’s by considering an analysis in the fashion displayed in Rio de Janeiro’s magazines Para todos, Careta and O Malho. The 1920’s/1940’s is a pe-riod of significant social, cultural and economic changes in Brazil and it is also the context where the development of the discourses around corporal and sports practices contribu-ted to the idea of corporal care as something related to health, beauty and productivity. The analysis of the magazines is based on a theoretical discussion that intertwines body history, gender issues, fashion, medical and normative discourses. Thus, authors such as Georges Vigarello (2011), Denise Sant’anna (2016), Carmen Lúcia Soares (2011) and Mi-chel Foucault (1999) are considered. The results reveal the construction of gazes based on conventions and stereotypes, limiting individual and social possibilities, for the image of women, whether in photography, text or illustration. The images included in the maga-zines reaffirm the dominant cultural values, including the hierarchy between the sexes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Júlia Mello, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro com período sanduíche na Kendall College of Art and Design - Ferris State University (2020). Bolsista CNPq.

References

ASSUMPTOS internacionaes. O Malho, Rio de Janeiro, n. 1426, 11 jan. 1930, p. 18.

BARTKY, Sandra. Foucault, femininity and the modernization of patriarchal power. In: CONBOY Katie; MEDINA Nadia; STANBURY Sarah (orgs.). Writing on the body: female embodiment and feminist theory. Nova York: Columbia University Press, 1997, p. 129-154.

CARETA. Rio de Janeiro: 2 set. 1922, p. 27-28 e p. 32-33. Disponível em: http://objdigital. bn.br/acervo_digital/div_periodicos/careta/careta_1922/careta_1922_741.pdf. Acesso em: 11 jan. 2018.

COURTINE, Jean-Jacques. O corpo anormal: história e antropologia culturais da deformidade. In: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges (orgs.). História do corpo: as mutações do olhar. O século XX. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

ENTRE nós. Careta, Rio de Janeiro, n. 2125, 19 mar. 1949, p. 13.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GALERIA dos artistas da tela. Careta, Rio de Janeiro, n. 1385, p. 36, 5 jan. 1935. Disponível em: http://objdigital.bn.br/acervo_digital/div_periodicos/careta/careta_1935/careta_1935_1385. pdf. Acesso em: 9 jan. 2019.

GALERIA dos artistas da tela. Careta, Rio de Janeiro, n. 1543, p. 31, 15 jan. 1938. Disponível em: http://objdigital.bn.br/acervo_digital/div_periodicos/careta/careta_1938/careta_1938_1543.pdf. Acesso em: 9 jan. 2019.

GOELLNER, Silvana. Bela, maternal e feminina: imagens da mulher na revista Educação Physica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

KOBAYASHI, Elizabeth; HOCHMAN, Gilberto. O “CC” e a patologização do natural: higiene, publicidade e modernização do Brasil do pós-Segunda Guerra Mundial. Anais do Museu Paulista: história e cultura material, n. 23, v. 1, p. 67-89. Disponível em: https://doi. org/10.1590/1982-02672015v23n0103. Acesso em: 26 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02672015v23n0103

L de Elegância. Para Todos, Rio de Janeiro, n. 629, 3 jan. 1931, p. 34. Disponível em: http://objdigital.bn.br/acervo_digital/div_periodicos/para_todos/para_todos_1931/para_ todos_629.pdf. Acesso em: 9 jan. 2018.

L de Elegância. Para Todos, Rio de Janeiro, n. 631, 17 jan. 1931, p. 36. Disponível em: http://objdigital.bn.br/acervo_digital/div_periodicos/para_todos/para_todos_1931/para_ todos_631.pdf. Acesso em: 9 jan. 2018.

LIPOVETSKY, Gilles. Da leveza: rumo a uma civilização sem peso. 1. ed. São Paulo: Amarilys, 2016.

MELO, Victor Andrade de. O corpo esportivo nas searas tupiniquins: panorama histórico. In: DEL PRIORE, Mary; AMANTINO, Marcia (orgs). História do corpo no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

NOGUEIRA, Clara. Revista Careta (1908-1922): símbolo da modernização da imprensa no século XX. Miscelânea. v. 8, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.assis.unesp.br/Home/PosGraduacao/Letras/RevistaMiscelanea/v8/clara.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

MOULIN, Anne-Marie. O corpo diante da medicina. In: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges (orgs.). História do corpo: as mutações do olhar. O século XX. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

PARA Todos. Rio de Janeiro: n. 474, 14 jan. 1928. Disponível em: http://objdigital.bn.br/acervo_digital/div_periodicos/para_todos/para_todos_1928/para_todos_474.pdf. Acesso em: 13 ago. 2018.

REIS, Nelio. A festa nas praias. Careta, Rio de Janeiro, n. 1543, v. 1, 1938, p. 28-29.

SALVETTI, Xenia. As roupas nas práticas corporais e esportivas: a educação do corpo entre o conforto, a elegância e a eficiência (1920-1940). Projeto história. São Paulo, n. 49, abr. 2014, p. 435-444.

SANT’ANNA, Denise. Gordos, magros e obesos: uma história de peso no Brasil. São Paulo: Estação Liberdade, 2016.

SOARES, Carmen Lúcia. As roupas nas práticas corporais e esportivas: a educação do corpo entre o conforto, a elegância e a eficiência (1920-1940). Campinas: Autores Associados, 2011, 148p.

Published

2020-08-03

How to Cite

MELLO, J. Slim bodies, naked bodies: fashion in Rio de Janeiro’s illustrated press and the dissemination of a new aesthetic body (1920-1940). dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 204–221, 2020. DOI: 10.26563/dobras.v14i29.1144. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1144. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier