Olly Reinheimer’s object-dresses: repercussion of the exhibition held at MAM-RJ in 1969 on print media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v14i29.1146

Keywords:

Olly Reinheimer, MAM-RJ, Textile art, Wearable art

Abstract

This article aims to analyze and compare the different artistic criticisms and repercussions about the exhibition that took place in MAM-RJ in 1969, and the disparity of opinions regarding the event. Olly Reinheimer’s exhibition produces a contradiction in viewers, art critics, and journalists who will publish different content for each audi-ence segment (arts, women, or entertainment) in print media at the time. The analysis of the discourses and published images is carried out in the newspapers O Dia – RJ (1951), Correio da Manhã – RJ (1901-1974), Jornal do Brasil – RJ (1891), Última Hora – RJ (1951-1991), and Jornal do Commercio – RJ (1827-2016). This article is guided by the theoreti-cal-artistic basis of Argan (1994, 2005, 2006), as well as the theoretical assumptions about the visual and material culture of Ulpiano Toledo Bezerra de Meneses (2003).

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Author Biography

Carolina Morgado Pereira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Artes Visuais – Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes
da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Artes Visuais – Programa de Pós-graduação em
Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Docente do Curso
Técnico Pós-médio de Produção de Moda – Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC-RJ).

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Published

2020-08-03

How to Cite

MORGADO PEREIRA, C. Olly Reinheimer’s object-dresses: repercussion of the exhibition held at MAM-RJ in 1969 on print media. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 249–269, 2020. DOI: 10.26563/dobras.v14i29.1146. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1146. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier