Andrea Zittel’s Uniforms projects: lines of force and resistance in the fashion dispositive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v14i29.1149

Keywords:

Uniforms projects, Andrea Zittel, Fashion dispositive

Abstract

Understanding fashion as one of the dispositives that produce lifestyles in the contemporary context, this article presents the Uniforms projects of the American artist Andrea Zittel, taken as references to problematize the patterns of dressing, ephem-erality and consumerism, considered lines of force in the fashion dispositive. A brief tra-jectory of clothing in art is initially presented, followed by a panorama on Zittel and the Uniforms projects, punctuating the path of the artist in these propositions. From the phi-losophers Gilles Lipovetsky and Lars Svendsen, a theoretical vision on lines of force in the fashion dispositive is presented to observe fashion speeches in the printed and digital media, which point out its action in the contemporary world. Zittel’s creations are con-sidered lines of resistance to the hegemonic effect produced by the fashion dispositive, contradicting rules and challenging it, by proposing other ways of life that show different perspectives to deal with dressing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Almada, Universidade Anhembi Morumbi – SP

Doutoranda em Design pela Universidade Anhembi Morumbi – SP. Docente dos bacharelados e Pós-Graduação em Design de Moda e Negócios da Moda da Universidade Anhembi Morumbi.

References

ALMADA, Larissa; MESQUITA, Cristiane. Design de moda: dispositivo de processos de subjetivação contemporânea. In: Colóquio de Moda, 13., Bauru, 2017. Bauru: Universidade Estadual Paulista – UNESP, 2017.

ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BRANDÃO, Ludmila. Aspectos de uma estética deleuziana. Arquitextos. São Paulo: Vitruvius, 2000. Disponível em: http://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/01.005/973. Acesso em: 16 mai. 2018.

CANTON, Katia. Do moderno ao contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CASH, Stephanie. AZ and everything in between. Art in American. Nova York: Art Media Holdings, 2006, p. 124-131.

CONSUMPTION. Art in the Twenty-First Century. Produção: Ian Foster. Califórnia: Art21, 2001. Disponível em: https://art21.org/series/art-in-the-twenty-first-century/about/. Acesso em: 11 abr. 2018.

COSTA, Cacilda. Roupa de artista: o vestuário na obra de arte. São Paulo: EDUSP, 2009.

DELEUZE, Gilles. ¿Que és um dispositivo? Trad. Wanderson Flor do Nascimento. In: Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990, p. 155-161.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MCQUILTEN, Grace. Art in consumer: Mis-Design. Nova York: Routledge, 2011.

MESQUITA, Cristiane. Políticas do vestir: recortes em viés (Tese de doutorado). São Paulo: PUC-SP, 2008.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar, 2010.

ZITTEL, Andrea. Works. Disponível em: http://www.zittel.org/work/six-month-uniforms. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. Six Months Uniforms. 1991. Disponível em: http://www.zittel.org/work/six-month-uniforms. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. A-Z Breeding unit for averaging eight breeds. 1993. Disponível em: http://www.zittel.org/work/a-z-breeding-unit-for-averaging-eight-breeds. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. Personal Panel Uniforms. 1995. Disponível em: http://www.zittel.org/work/personal-panel-uniforms. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. A-Z West. 2000. Disponível em: http://www.zittel.org/work/a-z-west. Acesso em: 5 abr. 2018.

ZITTEL, Andrea. Consumption. Art in the Twenty-First Century. Dir. Susan Sollins e Susan Dowling. Nova York, 2001. Disponível em: https://art21.org/watch/art-in-the-twenty-first-century/s1/consumption/. Acesso em: 25 abr. 2018.

ZITTEL, Andrea. Fiber Form Uniforms. 2002. Disponível em: http://www.zittel.org/work/ fiber-form-uniforms. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. A-Z Uniforms 1991-2002. Nova York: . Andrea Rosen Gallery, 2004. Disponível em: http://www.andrearosengallery.com/exhibitions/andrea-zittel_2004-01-22. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. A-Z Uniform Project Second Decade. 2004b. Disponível em: http://www. zittel.org/work/a-z-uniform-project-second-decade. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. Materials for Living. Textile Arts Center. Estados Unidos, 2014. Entrevistador: Kathleen. Disponível em: http://textileartscenter.com/blog/materials-for-living-andrea-zittel. Acesso em: 4 jun. 2017.

ZITTEL, Andrea. The alternative community of Andrea Zittel. Número. Paris, 2017. Entrevistador: Nicolas Trembley. Disponível em: http://www.numero.com/en/art/andrea-zittel-california-a-z-west-planar-pavillions. Acesso em: 4 jun. 2017.

Published

2020-08-03

How to Cite

ALMADA, L.; MESQUITA, C. Andrea Zittel’s Uniforms projects: lines of force and resistance in the fashion dispositive. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 335–351, 2020. DOI: 10.26563/dobras.v14i29.1149. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1149. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles