In the daily parades, several ways of being “fashionable”

identity and otherness in the appearance games

Authors

  • Mariana Braga Clemente

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i31.1302

Keywords:

Fashion, Identity, City, Discursive semiotics, Meaning, interaction, and risk regimes

Abstract

The choices for dressing up can involve questions such as: for which appointments should one be presentable? How does one aim to be seen and appreciated (or not) in the social cycles in which one participates? Does one want to appear a “part of”, or an “outsider” of a particular social environment? Illuminated by the discursive semiotics, this paper seeks to explore such questions. The main goal is to understand the ways in which appearance is constructed in relation to what is fashionable in each social group, and how identities and otherness are therefore also constituted by appearances. By contemplating the tastes that are seasonally instituted and that outline what is in vogue, and by reciprocal assumption, what is not, the research builds a typology of the ways of being fashionable (or not) from the regimes of meaning, interaction, and risk of Eric Landowski, thus understanding the modes of interaction between subjects, objects, and their social groups by the dynamics of appearances. This typology comprises: the follower, the conformist, the bricoleur and the disruptive. From observations made on Oscar Freire Street, in São Paulo, we approach a common element, the white sneakers, permeating three of these types and evidencing the mechanisms of identification/differentiation which leads to the search for intentional belonging and the risks, calculated or not, of not belonging to a given social group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Braga Clemente

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) em cotutela com a Università di Bologna (Bolsa CNPq).

References

BARTHES, Roland. Sistema da moda. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

BAUDRILLARD, Jeans. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Trad. Daniela Kern e Guilherme Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.

CASTILHO, Kathia et al. Observação e vivências nas ruas de comércio e consumo de moda em São Paulo. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de (org.). Do sensível ao inteligível: duas décadas de construção de sentido. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014. p. 787-806.

CLEMENTE, Mariana Braga. Moda e modos de consumo no Brasil do século XX: revistas e a construção de aparências. 2015. xx f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

CLEMENTE, Mariana Braga. Desfiles do cotidiano em ruas de São Paulo e Milão: a Moda e os jogos de aparências na construção identitária. 2020. xx f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) –. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica / PhD. Program in Philosophy, Science, Cognition, and Semiotics da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo em cotutela com a Univsersità di Bologna, São Paulo/Milão, 2020.

DESFILE. In: HOUAISS: Dicionário da Língua portuguesa. Disponível em: https://houaiss. uol.com.br/pub/apps/www/v3-0/html/index.htm#2. Acesso em: 20 jun. 2017.

ECO, Umberto. História da beleza. Trad. Eliana Aguiar. 6. ed. Rio de Janeiro: Record, 2017.

FIORIN, José Luiz. De gustibus non est disputandum? Para uma definição semiótica do gosto. In: LANDOWSKI, Eric; FIORIN, José Luiz (orgs.). O gosto da gente, o gosto das coisas: abordagem semiótica. São Paulo: EDUC, 1997. p. 14-28.

FYSKATORIS, Tula; BRAGA, Mariana. Rua Oscar Freire. In: 10º Colóquio de Moda, 2014, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul, Universidade Caxias do Sul (UCS), 2014. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/coloquio2017/anais/anais/edicoes/10-Coloquiode- Moda_2014/COMUNICACAO-ORAL/CO-EIXO3-CULTURA/CO-EIXO-3-RUA-OSCARFREIRE- DO-LIXO-AO-LUXO.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.

GREIMAS, Algirdas Julien. Da Imperfeição. Prefácio e trad. Ana Claudia de Oliveira. São Paulo: Hacker, 2002.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu D. Lima et.al. São Paulo: Contexto, 2011.

LANDOWSKI, Eric. A sociedade refletida: ensaios de sociossemiótica. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: EDUC/Pontes, 1992.

LANDOWSKI, Eric. Gosto se discute. In: LANDOWSKI, E.; FIORIN, José L. (orgs.). O gosto da gente o gosto das coisas. São Paulo: EDUC, 1997. p. 97-160.

LANDOWSKI, Eric. O olhar comprometido. Galáxia, São Paulo, n. 2, 2001. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/viewFile/1241/747. Acesso em: 20 jun. 2020.

LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro: ensaios de sociossemiótica. Trad. Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Perspectiva, 2012.

LANDOWSKI, Eric. Interações arriscadas. Trad. Luíza Helena O. da Silva. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.

LANDOWSKI, Eric. Antes da interação, a ligação. Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Edições CPS, 2019.

LANDOWSKI, Eric. Une rencontre imprévue. Actes Sémiotiques, São Paulo, n. 123, 2020. Disponível em: https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/6529&file=1. Acesso em: 23 jun. 2020.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Trad. Tânia Pellegrini. Campinas: Papirus, 1989.

MARSCIANI, Francesco. Introdução à etnossemiótica. Galáxia, n. 23. 2012 Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/10071. Acesso em: 23 abr. 2016.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Por uma semiótica da moda. In: CASTILHO, Kathia; GALVÃO, Diana. (orgs.). A moda do corpo o corpo da moda. São Paulo: Esfera, 2002. p. 126-134.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Nas interações corpo e moda, os simulacros. In: COLÓQUIO DO CENTRO DE PESQUISAS SOCIOSSEMIÓTICAS, 13., 2007, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007. 1 CD-ROM.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Visualidade processual da aparência. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; CASTILHO, Kathia (orgs.). Corpo e moda: por uma compreensão do contemporâneo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008. p. 93-104.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. A plástica sensível da expressão sincrética e enunciação global. IN: OLIVEIRA, Ana Claudia de.; TEIXEIRA, Lucia. (orgs.) Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.

OLIVEIRA, Ana Claudia de; BRAGA, Mariana. Pracinha Oscar Freire: moda, modos de vida e a sociabilidade consumida. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; MARTYNIUK, Valdenise Leziér (orgs.). Sentidos do consumo: os desafios do cenário contemporâneo à luz da semiótica de Greimas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017. p. 235-249.

Published

2021-04-15

How to Cite

CLEMENTE, M. B. In the daily parades, several ways of being “fashionable”: identity and otherness in the appearance games. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 31, p. 329–351, 2021. DOI: 10.26563/dobras.i31.1302. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1302. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

IV. Modos e Modas. Gostos e estilos compartilhados