A 1950’s politeness guide: micro-interacional interpersonal practices in Carmen D’Ávila “Good Manenrs”
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.v18i44.1706Keywords:
Interpersonal Communication, Politeness, Good Manners, GoffmanAbstract
This paper outlines some aspects of micro-level interpersonal communication concerning politeness and good manners, as stated in “Good Manners”, a 1930s manual of etiquette and civility by Carmen D’Ávila. The goal is to outline how some apparently insignificant everyday communicative interactions are, actually, acutely planned by people towards the best possible social performance in every occasion. Drawn on a reading of the book grounded mainly on Goffman’s approach, the paper argues that polite micro-interaction, as stated by the book, depends on three main elements: (1) the conditions that allows a polite interaction as part of a bigger picture of urban convivence in Modernity, (2) the dynamics and boundaries of each interaction and (3) the goal of speech, gestures and body expressions in a given situation.
Downloads
References
ALVES, Gláucia da Rosa do Amaral; BECKER, Elsbeth Léia Spode. Manuais de Etiqueta e Civilidade e sua Influência na Condução Social Feminina no Brasil (1940-1960). Revista Latino Americana de Geografia e Gênero, v. 10, n. 2, p. 42-65, 2019. DOI: https://doi.org/10.5212/Rlagg.v.10.i2.0003
BARRERE, Luana Lisboa. Face e polidez linguística em reclamações online: uma análise sob o viés pragmático. Entrepalavras, Fortaleza, v. 7, p. 383-405, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.22168/2237-6321.7.7.1.383-405
BLITVICH, Pilar G-C. A genre approach to the study of im-politeness. International review of pragmatics, Vol. 2, no. 1, 2010, pp. 46-94. DOI: https://doi.org/10.1163/187731010X491747
BOM, Isabelle V. D.; GRAINGER, Karen. Introduction. Journal of politeness research, Vol. 11, no. 2, 2015, pp. 165-178. DOI: https://doi.org/10.1515/pr-2015-0007
BOM, Isabelle V. D.; MILLS, Sara. A discursive approach to the analysis of politeness data. Journal of Politeness Research, Vol. 11, no. 2, 2015, pp. 179-206. DOI: https://doi.org/10.1515/pr-2015-0008
BRAGA, José L. Interação como contexto da comunicação. Matrizes, Vol. 6, nos. 1-2, 2012, pp. 1-20.
BROWN, Penelope. Politeness and language. International Encyclopaedia of the Social & Behavioural Sciences, 2a. Edição, Vol. 18, 2015, pp. 326-330. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.53072-4
CUNHA, Gustavo X.; OLIVEIRA, Ana L. A. M. Teorias de im/polidez linguística: revisitando o estado da arte para uma contribuição teórica sobre o tema. Estudos de Linguagem, Vol. 18, no. 2, Maio-Agosto 2020, pp. 135-162. DOI: https://doi.org/10.22481/el.v18i2.6409
CUNHA, Maria T. S.; SANTOS, Márcia R. Preceitos para bem viver: um estudo sobre manuais de civilidade e etiqueta na década de 1950. Comunicações, Vol. 24, no. 3, ser-dez. 2017, pp. 191-211. DOI: https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v24n3p191-211
FERRARESE, Estelle. Espace public et civilité. Aux origines d’une relation normative. Revue des sciences sociales, Vol. 29, no.1, 2002, pp. 16-22; DOI: https://doi.org/10.3406/revss.2002.2741
FUKUSHIMA, Saeko. Evaluation of politeness: The case of attentiveness. Multilingua, Vol. 23, no. 1, 2004, pp. 365–387. DOI: https://doi.org/10.1515/mult.2004.23.4.365
FUKUSHIMA, Saeko. In search of another understanding of politeness. Journal of politeness research, Vol. 11, no. 2, 2015, pp. 261-287. DOI: https://doi.org/10.1515/pr-2015-0011
FUMAT, Yveline. La civilité peut-elle s’enseigner?. Revue française de pédagogie, Vol. 132, no 1, 2000, pp. 101-113. DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.2000.1037
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2015.
GOFFMAN, Erving. Comportamento em lugares públicos. Petrópolis: Vozes, 2012.
GOFFMAN, Erving. Rituais de Interação. Petrópolis: Vozes, 2010.
GOFFMAN, E. Symbols of class status. The British Journal of Sociology, Vol. 2, No. 4, Dezembro 1951, pp. 294-304. DOI: https://doi.org/10.2307/588083
HAROCHE, Claudine. Le comportement de déférence. Communications, Vol. 69, no. 1, 2000, pp. 5-26; DOI: https://doi.org/10.3406/comm.2000.2045
HAROCHE, Claudine. Manières de regarder dans les sociétés démocratiques contemporaines. Communications, Vol. 75, no. 1, 2004, pp. 147-169; DOI: https://doi.org/10.3406/comm.2004.2148
HAUGH, Michael; CHANG, Wei-Lin M. Understanding im/politeness across cultures: an interactional approach to raising sociopragmatic awareness. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, Vol. 53, no. 4, 2016, pp. 389-414. DOI: https://doi.org/10.1515/iral-2015-0018
KALEKIN-FISHMAN, Devorah; HISCOCK, Michel. Jeux, rituels et théâtre : éléments de la grammaire d’action sociale de Goffman. Cahiers de sociologie économique et culturelle, Vol. 10, no. 1, 1988. pp. 81-94; DOI: https://doi.org/10.3406/casec.1988.1596
MARTINO, Luís M. S. Teoria da Comunicação. Petrópolis: Vozes, 2009.
MARTINO, Luís M. S. 10 lições sobre Goffman. Petrópolis: Vozes, 2021.
MARTINO, Luís M. S. Sem tempo para nada. Petrópolis: Vozes, 2022.
MEDEIROS, Maria C. E-H. Regras de convivência: um estudo sobre etiqueta e manuais de civilidade no Brasil. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2017 (Dissertação de Mestrado em Educação).
MEDEIROS, Maria C. Etiqueta e consumo: uma narrativa dos modos de ser em manuais de civilidade. COMUNICON, 7, 2018. Anais… São Paulo: ESPM, 10 e 11 de outubro de 2018.
MEDEIROS, Maria C.; SICILIANO, Tatiana. A moda e os modos na Social. dObras, Vol. 36, no. 1, set-dez. 2022, pp. 144-163. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.i36.1609
NODOUSHAN, Mohammad A. S. Rethinking face and politeness. International Journal of Language Studies. Vol. 6, no. 4, 2012, pp. 120-143.
PAULINELLI, Maysa P. T.; SANTOS, Gilmar B. Trem de Letras, Vol. 8, no. 1, 2021, pp. 1-29.
PICARD, Dominique. De la communication à l’interaction : l’évolution des modèles. Communication et langages, Vol. 93, no. 1, 3o semester de 1992. pp. 69-83. DOI: https://doi.org/10.3406/colan.1992.2380
PICARD, Dominique. La ritualisation des communications sociales. Communication et langages, Vol. 108, no. 1, 2o. trimester de 1996, pp. 102-115. DOI: https://doi.org/10.3406/colan.1996.2684
PILLA, Maria C. B. A. Dominando a própria carne: gula, temperança e boas maneiras à mesa nos manuais de civilidade. Diálogos, Vol. 22, no. 1, 2018, pp. 218-228. DOI: https://doi.org/10.4025/dialogos.v22i1.43642
ROCHA, Rita C. L. Manuais de civilidade e educação: “a conduta da juventude feminina”, de Sophie Christ. Piracicaba: Unimed, 2018 (Doutorado em Educação).
RUDICK, Kyle; McGEOUCH, Danielle D. Toward a performative understand of politeness. International journal of communication, Vol. 13, no. 1, 2019, pp. 2839-2858.
RUSKO, Tatjana. Politeness and cooperation principles in communication. Language in Different Contexts. VOl. 6, no. 1, 2014, pp. 89-97.
SANTOS, Márcia R. Educar para (com)viver: formação em manuais de civilidade à luz do tempo presente. Cadernos do Tempo Presente, Vol. 8, no. 4, jul-dez. 2017, pp. 67-78. DOI: https://doi.org/10.33662/ctp.v8i04.9891
SILVA, Aurelio J.. Análise a respeito do decoro nas ciências sociais: uma aproximação conceitual. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 18, n. 52, 2019, pp. 117-127.
STRANG, Bernadete L. S.; SANTOS, Fabiane L. M. Para casar: as boas maneiras e a economia doméstica na formação das normalistas brasileiras nas décadas de 1940 a 1960. Imagens da educação, Vol. 7, no. 1, 2017, pp. 14-23. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v7i1.31503
TERKOURAFI, Marina. From Politeness1 to Politeness2: taking norms of im/politeness across time and space. Journal of politeness research, Vol. 7, no. 1, 2011, pp. 159-185. DOI: https://doi.org/10.1515/jplr.2011.009
TRAVERSO, Véronique. La pluie et le beau temps dans les conversations quotidiennes. Aspects rituels et thématiques. Sciences de la société, Vol. 41, no. 1 1997, pp. 145-165; DOI: https://doi.org/10.3406/sciso.1997.1336
VILKKI, Liisa. Politeness, face and facework: Current issues. SKY journal of linguistics, Vol. 19, no. 1, 2002, pp. 322-332.
Vincent, David. Les enjeux de l’analyse conversationnelle ou les enjeux de la conversation. Revue québécoise de linguistique, Vol. 30, no 1, 2001, pp. 177–198. DOI: https://doi.org/10.7202/000517ar
WATTS, Richard J. A socio-cognitive approach to historical politeness. Journal of Historical Pragmatics, Vol. 12, nos. 1-2, 2011, pp. 104-132. DOI: https://doi.org/10.1075/jhp.12.1-2.05wat
![A imagem é uma composição artística com uma pessoa e elementos florais em um fundo laranja vibrante. Uma figura de cabelo ruivo, vista parcialmente de costas, está sentada ou ajoelhada, com cordas vermelhas amarradas em uma das pernas. Flores escuras e estilizadas com detalhes em vermelho adornam o lado esquerdo, e a pessoa repousa sobre uma superfície de madeira. No canto superior direito, lê-se "[artigos]" na vertical.](https://dobras.emnuvens.com.br/public/journals/1/submission_1706_2406_coverImage_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Mauro Sá Martino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.