Dialogues between fashion brands and the film narrative in Anna Karenina

Authors

  • Ana Paula Celso de Miranda
  • Amilcar Almeida Bezerra

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v8i17.6

Keywords:

fashion, consumption, cinema, narrative.

Abstract

In this study, we used the film Anna Karenina, winner of the Oscar for best costume design in 2013, to analyze the scene clothing not only as an element of the film narrative, but also as an element that allows adding the values of acclaimed brands of consumer goods to the narrative. The aim of this work is to contribute to understand a sort of social dynamics of consumption in present days.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BARNARD, Malcon. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

COSTA, Francisco Araujo da. O figurino como elemento essencial da narrativa. Famecos: sessões do imaginário. Porto Alegre, n. 8, p. 38-41, ago. 2002.

DICHTER, Ernest. Why we dress the way we do. In: SOLOMON, MIchael R. (Ed.). The psychology of fashion. Massachusetts: Lexington Books, 1985, p. 29-38.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

DURRAN, Jacqueline. Meet the woman behind Keira Knightley’s Anna Karenina costumes: Jacqueline Durran. The Fashion Spot. 14 nov. 2012. Entrevista a Jennifer Davidson. Disponível em: <http://www.thefashionspot.com/runway-news/177335-meet-the-woman-behind-keira-knightlys-anna-karenina-costumes-jacqueline-durran/>. Acesso em: 16 dez. 2013.

______. An interview with Oscar-winning costume designer Jacqueline Durran. Huffington Post. 26 fev. 2013. Entrevista a Mary Hall. Disponível em: <http://www.huffingtonpost.com/mary-hall/jacqueline-durran-best-costume-design-oscars_b_2762016.html>. Acesso em: 16 dez. 2013.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2004.

JULLIER, Laurent; MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. São Paulo: Senac, 2012.

KOURLAS, Gia. Making words dance on screen. The New York Times. Nova York, p. C1, 24 nov. 2012.

LÉVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. São Paulo: USP,1970.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e o seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LURIE, Alison. A linguagem das roupas. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

MACIEL, E. J. C. ; MIRANDA, Ana Paula Celso de. DNA da imagem de moda. In: V COLÓQUIO NACIONAL DE MODA, 2009, Recife. Anais do V Colóquio Nacional de Moda, 2009.

PENN, Gemma. Análise semiótica de imagens paradas. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 319-342.

SOLOMON, Michael R. Consumer behavior: buying, having, and being. Massachusetts: Prentice-Hall, Inc. New-Jersey. 1996.

SPROLES, George B. Behavioral science theories of fashion. In: SOLOMON, MIchael R. (Ed.). The psychology of fashion. Massachusetts: Lexington Books, 1985, p. 55-70.

THOMPSON, C. J.; Caring consumers: gendered consumption meanings and the juggling lifestyle. Journal of Consumer Research. Vol. 22 March, 1996. DOI: https://doi.org/10.1086/209457

WRIGHT, Joe. Anna Karenina. [Filme]. Produção anglo-americana dirigida por Joe Wright. 129 min. color. son.

Published

2015-10-27

How to Cite

MIRANDA, A. P. C. de; BEZERRA, A. A. Dialogues between fashion brands and the film narrative in Anna Karenina. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 8, n. 17, p. 23–29, 2015. DOI: 10.26563/dobras.v8i17.6. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/6. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)