Transgender people in fashion: body design and “trans” visibility in fashion communication

Authors

  • Hélcio José Prado Fabri

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v8i17.9

Keywords:

design, body, fashion, transgender.

Abstract

TThe human body has become design object, and its manipulation is possible due to procedures that allow the modification of forms, among them gender reassignment surgeries, for change of natural anatomy and reassignment of the gender determined at birth. Body design and its representations in fashion media make room for the visibility of “trans” culture representatives, still marginalized in our society. Such discussion is the focus of this paper, which intends to identify some representations of transgender models in fashion media and relate them to some basic principles of democracy, among them the principles of equality, autonomy and acceptance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.

BURDEK, Bernhard E. História, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Edgard Blucher, 2006.

CASTILHO, Kathia. Do corpo presente à ausência do corpo: moda e marketing. São Paulo, 2004. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

ECO, Umberto. História da beleza. Rio de Janeiro: Record, 2007.

FLUSSER, Vilém. Uma filosofia do design: a forma das coisas. Lisboa: Relógio D’Água, 2010.

HARRIS, Taylor. Barneys Fetes Bruce Weber Campaign. Disponível em: <http://www.wwd.com/eye/parties/barneys-fetes-bruce-webber-campaign-7442219?src=search_links>. Acesso: 31 mar. 2014.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre a população transgênero: conceitos e termos. Brasília: Autor, 2012. Disponível em: <http://www.sertao.ufg.br/uploads/16/original_ORIENTA%C3%87%C3%95ES_POPULA%C3%87%C3%83O_TRANS.pdf?1334065989>. Acesso em: 14 maio 2014.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. Campinas/SP: Papirus, 2003.

MALDONADO, Tomás. Cultura, sociedade e técnica. São Paulo: Blucher, 2012.

MICHAUD, Yves. Visualizações: o corpo e as artes visuais. In: CORBIN, Alain et al. História do corpo: as mutações do olhar. Petrópolis/RJ: Vozes, 2008.

ROGAR, Silvia. Andrej: liberdade de escolha. Vogue, São Paulo, n. 418, jun. 2013.

SIBILIA, Paula. O homem pós-orgânico: corpo, subjetividade e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

STRATTON, Peter; HAYES, Nicky. Dicionário de Psicologia. São Paulo: Pioneira, 1994.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE CIRURGIA PLÁSTICA. Disponível em: <http://www2.cirurgiaplastica.org.br/materia-folha-de-sao-paulo> Acesso em: 15 fev. 2014.

URIBE, Gustavo; FALCÃO, Jaqueline. Brasil faz duas cirurgias de mudança de sexo a cada dia. Portal O Globo. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/pais/brasil-faz-duas-cirurgias-de-mudanca-de-sexo-cada-dia-9325203>. Acesso em: 15 fev. 2014.

Published

2015-10-27

How to Cite

FABRI, H. J. P. Transgender people in fashion: body design and “trans” visibility in fashion communication. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 8, n. 17, p. 45–54, 2015. DOI: 10.26563/dobras.v8i17.9. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/9. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles