Olly Reinheimer: Brazilian fashion invention through the dialetics between nature and culture

Authors

  • Patrícia Reinheimer

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v8i18.104

Keywords:

art, fashion, Ipanema.

Abstract

ISeveral changes in the second half of the twentieth century influenced the transformation of values and contributed to the reinvention of identities and lifestyles. In Brazil, clothes represented here by the work of Olly Reinheimer was essential in this process. Young people and women appear mainly in the 1960s as relevant categories in terms of consumption and the labor market. Ipanema and Copacabana were transformed into a metonymy of cultural modernity sung through the Bossa Nova songs, with the support of modern art institutions that arose in Brazil. The discourses over Olly’s clothes and also about decoration and graphic design show how the relationship with space − in its many meanings − seemed to be one of the keynotes of this transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, Benedict. Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nacionalism. London-New York: Verso, 1983.

Becker, H.S. Art Worlds. Los Angeles: University of California Press, 1982.

Bourdieu, Pierre Delsaut, Yvette. O costureiro e sua grife. Contribuição para uma teoria da magia. In: A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2004

Castro, Ruy. Ela é carioca: uma enciclopédia de Ipanema. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

Chauí, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo Editora Fundação Perseu Abramo, 2001.

Gell, Alfred. Art and Agency: an Anthropological Theory. Oxford: Oxford University Press,1998. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198280132.001.0001

Heinich, Nathalie. Le triple jeu de l’art contemporain. Paris: Les Éditions de Minuit, 1993.

Hobsbawm , Eric. Era dos extremos: o breve século XX. 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

Macdonald, Sharon. Words in Stone: Agency and Identity in Nazi Landscape. Journal of Material Culture, V. 11(1/2), p. 105-126, 2006. DOI: https://doi.org/10.1177/1359183506063015

Mauss, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. In: Sociologia e antropologia. São Paulo : Cosac e Naify, 2003 [1922].

Maziero, Dalton Delfini. A arte pré-colombiana nas bienais de São Paulo:

um referencial para nossa identidade cultural (19512003). Disponível em: http://www.arqueologiamericana.com.br/artigos/artigo_07.htm. Acesso em: 27 fev. 2015.

Miller, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

Reinheimer, Patrícia. Identidade nacional como estratégia política. Mana, vol.13, n.1. Rio de Janeiro. Abril, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132007000100006

Zolberg, Vera. Incerteza estética como novo cânone: os obstáculos e as oportunidades para a teoria da arte. Dossiê artes e humanidades. Ciências Humanas e Sociais em Revista. Seropédica, vol. 31, janeiro/junho, 2009.

Published

2015-12-31

How to Cite

REINHEIMER, P. Olly Reinheimer: Brazilian fashion invention through the dialetics between nature and culture. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 8, n. 18, p. 62–76, 2015. DOI: 10.26563/dobras.v8i18.104. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/104. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles