Music arm-in-arm with fashion: women composers in feminine press (Rio de Janeiro, 1852-1902)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v14i29.1139

Keywords:

Music and fashion, Women composers, Feminine press, Nineteenth-century Rio de Janeiro

Abstract

This article presents the approximations between music and fashion as seen in nineteenth-century feminine press in Rio de Janeiro. Theatre and ballrooms are approached as privileged spaces where music mediated the sociability of the elites and middle classes. The paper focuses on female protagonism by identifying women who composed and published sheet music in magazine supplements. The “fashion dances” fre-quently appeared in those pages, alternated with costume illustrations, and music and fashion were both shared by the female readers as objects to be consumed and repro-duced. This present analysis emphasizes, among other things, texts about music published in Jornal das Senhoras (1852-55), as well as the contests for women composers held by A Estação in 1902.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Avelino Romero Pereira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio)

Historiador e pianista. Doutor em História pela UFF. Mestre em História pela UFRJ. Professor de Históriada Música no Instituto Villa-Lobos da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio).

References

BARBOSA, Everton Vieira. Páginas de sociabilidade feminina: sensibilidade musical no Rio de Janeiro oitocentista. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2016.

BUITONI, Dulcília Schroeder. Imprensa feminina. São Paulo: Ática, 1986.

CORREIO DAS MODAS. Rio de Janeiro, 1839-1840.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, 1821-1858.

DUARTE, Constância Lima. Imprensa feminina e feminista no Brasil: século XIX – dicionário ilustrado. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

O ESPELHO. Rio de Janeiro: 1859-1860.

A ESTAÇÃO. Rio de Janeiro: 1879-1904.

JORNAL DAS FAMÍLIAS. Rio de Janeiro: 1863-1878.

O JORNAL DAS SENHORAS. Rio de Janeiro: 1852-1855.

LUCA, Tania Regina de. Mulheres em revista. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (orgs.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2018, p. 447-468.

MUZART, Zahidé Lupinacci. Uma espiada na imprensa das mulheres no século XIX. Estudos Feministas, v. 11, n. 1, p. 225-233, jan./jun. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc. br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2003000100013. Acesso em: 9 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2003000100013

NOGUEIRA, Isabel Porto; FONSECA, Susan Campos (orgs.). Estudos de gênero, corpo e música: abordagens metodológicas. Goiânia, Porto Alegre: ANPPOM, 2013. Disponível em: https://www.anppom.com.br/ebooks/index.php/pmb/catalog/book/3. Acesso em: 9 jun. 2019.

PEREIRA, Avelino Romero. Uma “empresa útil, elevada e patriótica”: os intelectuais e o movimento pela Ópera Nacional no Rio de Janeiro oitocentista. In: SARMIENTO, Érica et al. (orgs.). Movimentos, trânsitos & memórias: temas e abordagens. Niterói: Universo, 2016, p. 86-97. Disponível em: https://coloquiomovimentos.wixsite.com/2016/e-book. Acesso em: 9 jun. 2019.

PEREIRA, Avelino Romero. As ideias sobre a música no mecenato imperial. In: BAREL, Ana Beatriz; COSTA, Wilma (orgs.). Cultura e poder entre o Império e a República: estudos sobre os imaginários brasileiros (1822-1930). São Paulo: Alameda, 2018a, p. 85-112.

PEREIRA, Avelino Romero. Cultura musical e palavra impressa no Brasil oitocentista. In: BESSONE, Tânia et al. (orgs.). Imprensa, livros e política no Oitocentos. São Paulo: Alameda, 2018b, p. 15-49.

PEREIRA, Avelino Romero. Mulheres compositoras no Rio de Janeiro oitocentista: a condessa Rozwadowska. In: CARVALHO, Marieta de et al. (orgs.). Movimentos, trânsitos & memórias: novas perspectivas. Vol. 1. Niterói: Universo, 2019, p. 286-301. Disponível em: https://coloquiomovimentos.wixsite.com/2019/e-book. Acesso em: 26 maio 2020.

RAMOS, Pilar. Luces y sombras en los estudios sobre las mujeres y la música. Revista Musical Chilena, v. 64, n. 213, p. 7-25, jan./jun. 2010. Disponível em: https://revistamusicalchilena. uchile.cl/index.php/RMCH/issue/view/225. Acesso em: 9 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.4067/S0716-27902010000100002

REICH, Nancy. Women as musicians: a question of class. In: SOLIE, Ruth. Musicology and difference: gender and sexuality in music scholarship. Berkeley: University of California Press, 1993, p. 125-146. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520916500-008

REVISTA POPULAR. Rio de Janeiro, 1859-1862.

RODRIGUES, Dayanny. Escritos de e para mulheres no século XIX: o conceito de emancipação e a representação feminina no Jornal das Senhoras. Revista Outras Fronteiras, v. 4, n. 1, p. 54-76, jan./jul. 2017. Disponível em: http://ppghis.com/outrasfronteiras/index.php/outrasfronteiras/article/view/256. Acesso em: 9 jun. 2019.

A ROSA BRASILEIRA. Rio de Janeiro: 1853.

ROZWADOWSKI, Florian (Conde de). O governo e a colonização: ou considerações sobre o Brasil e o engajamento de estrangeiros. Rio de Janeiro: s. ed., 1857.

TODD, R. Larry (org.). Nineteenth-century piano music. Nova York: Schirmer, 1994.

ZAMITH, Rosa Maria. A quadrilha: da partitura aos espaços festivos: música, dança e sociabilidade no Rio de Janeiro oitocentista. Rio de Janeiro: E-papers, 2011.

Published

2020-08-03

How to Cite

ROMERO PEREIRA, A. Music arm-in-arm with fashion: women composers in feminine press (Rio de Janeiro, 1852-1902). dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 102–121, 2020. DOI: 10.26563/dobras.v14i29.1139. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1139. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier