Achieving fame

Authors

  • Nizia Villaça

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v6i13.137

Keywords:

performance, consumption, globalization.

Abstract

This article intents to reflect upon the culture of performance, discussing the anthropology of equality, which, in the contemporary era, gives place to the rising of new heroes questioned by the generalization of the publicity that promises to everyone the possibility to achieve sudden notability. The strategy is able to seduce a huge amount of anonymous that take part in the programs and/or relate to the ones who stand out in the media. Such model is based on a culture of athletic and business style e focuses on fame achievement. Failing in this conquest causes a depressing state with drug and anxiolytic abuse, reclusion and immobility. The dynamics of identity/ difference is moved by the actions of cultural marketing, whose actions will be object of discussing to check if recurring to culture propitiates, effectively, an individual and communitarian involvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLANCHOT, Maurice. L´entretien infini. Paris: Gallimard, 1969.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOPES LOURO, Guacira (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

CANCLINI, Néstor Garcia. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

COELHO, Teixeira. A cultura e seu contrário: cultura, arte e política pós-2001. São Paulo: Iluminuras/Itaú Cultural, 2008.

DERRIDA, Jacques. Limited Inc. Campinas: Papirus, 1991.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.

EHRENBERG, Alain. L’individu incertain. Paris: Calmann-Levy, 1995.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1982.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

GRENIER, Catherine. Dépression et subversion: les racines de l’avant-garde. Paris: Centre Pompidou, 2004.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MORIN, Edgar. Les stars. Paris: Seuil, 1972.

RODRIGUES, Adriano Duarte. Estratégias da comunicação: questão comunicacional e formas de sociabilidade. Lisboa: Presença, 1990.

ROWLANDS, Mark. Fame. Londres: Acumen, 2008. DOI: https://doi.org/10.1017/UPO9781844654260

SENNETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

SERRES, Michel. Hermes 4: a distribuição. Paris: Minuit, 1977.

SLOTERDIJK, Peter. Desprezo das massas: ensaio sobre lutas culturais na sociedade moderna. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: UFMG, 2004.

Published

2013-01-24

How to Cite

VILLAÇA, N. Achieving fame. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 6, n. 13, p. 52–58, 2013. DOI: 10.26563/dobras.v6i13.137. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/137. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles