Intercultural crossings in times of covid-19

the mask as an adornment of indigenous survival

Authors

  • Indyanelle Marçal Garcia Di Calaça
  • Rita Morais de Andrade

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i32.1376

Keywords:

Fabric masks, Covid-19, Visualities, Indigenous dress

Abstract

The use of fabric masks is a recommendation from the World Health Organization as part of the strategies to prevent the transmission of covid-19. Its production and sale have been an economic incentive for individual entrepreneurs and large brands. The new hygiene procedures for the use of personal protective equipment that we are experiencing in the context of a pandemic, may form new habits and shape cultures. This paper presents a study based on the analysis of a photograph of masks produced with their own graphics by the Association of Indigenous Women Sateré Mawé (AMISM). The photograph is by Samela Marteninghi and dated 2020. The method used for image analysis is the one proposed by historian Heloísa Capel. Based on the visual aspects of the photograph, the historical marginalization of indigenous peoples; the use of masks as an item of health protection and also and cultural interchanges, and the importance of graphics as an expression of identity belonging are discussed. Themes related to Brazilian indigenous clothing is still rare in academic-scientific studies. The reflection of a Eurocentric and colonialist perspective can be seen in the formation of clothing collections in museums and in the curriculum of training courses in the area in Brazil. This education, together with the culture in which we are inserted, affects the way we analyze the images and live out our visual experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Indyanelle Marçal Garcia Di Calaça

Doutoranda em Arte e Cultura Visual no Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás.

Rita Morais de Andrade

Doutora em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Associada da Universidade Federal de Goiás.

References

ABIP OFICIAL. Vacina parente. 2021. Disponível em: https://emergenciaindigena. apiboficial.org/dados_covid19/. Acesso em: 26 maio 2021.

AMISM SATARÉ MAWE. Facebook. 2020. Disponível em: https://www.facebook. com/107329064188997/photos/a.137178181204085/141454160776487. Acesso em: 23 jul. 2020.

ANDRADE, Rita Morais de. Indumentária no Brasil: a invisibilidade das coleções. MUSAS: Revista Brasileira de Museus e Museologia, n. 7, p. 10-31, 2016. Disponível em: https:// www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2019/07/Musas7.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Museologia: correntes teóricas e consolidação científica. Revista Museologia e Patrimônio, v. 5, n. 2, p. 31-54, 2012.

BICALHO, Poliene Soares dos Santos. Se pinta e se veste: a segunda pele indígena. dObra[s] – Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, v. 11, n. 23, p. 88- 99, 2018.

CABRAL, Alliny Maia Siqueira de Carvalho. Indumentária e visualidade: modos de vestir de mulheres Kalunga sob uma perspectiva histórica (séculos XIX e XXI). 2019. 128 f. Orientadora: Dra. Rita Morais de Andrade. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Visual) – Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás, Goiás, Goiânia, 2019.

CAPEL, Heloísa S. F. Como analisar uma imagem? Sugestões para o professor. Texto do curso de especialização à distância em História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. 2014. Disponível em: http://www.historiaecultura.ciar.ufg.br/modulo3/capitulo13/conteudo/2--‐1.html. Acesso em: 2 jun. 2016.

DI CALAÇA, Indyanelle Marçal Garcia. A indumentária no Museu Goiano Professor Zoroastro Artiaga: visualidade e patrimônio. 2018. 157 f. Orientadora: Dra. Rita Morais de Andrade. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Visual) – Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

FOLHA DE S. PAULO. Aline Rodrigues cria máscaras com tecidos de origem africana. Folha de S. Paulo, 12 maio 2020. Disponível em: https://fotografia.folha.uol.com.br/ galerias/1666497246978106-aline-rodrigues-cria-mascaras-com-tecidos-de-origemafricana. Acesso em: 14 ago. 2020.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Os indígenas no Censo Demográfico 2010: primeiras considerações com base no quesito cor ou raça. Disponível em: https://indigenas.ibge. gov.br/images/indigenas/estudos/indigena_censo2010.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.

INSTITUTO PIPA. Podcast chamado #08: Conversa com Denilson Baniwa. 2020. Disponível em: https://www.premiopipa.com/podcast/. Acesso em: 27 maio 2021.

JUCÁ, Beatriz. “O coronavírus está quebrando a nossa crença”, o luto imposto aos povos indígenas na pandemia. El País, 11 jul. 2020. Disponível em: https://brasil. elpais.com/brasil/2020-07-11/o-coronavirus-esta-quebrando-a-nossa-crencao- luto-imposto-aos-povos-indigenas-na-pandemia.html. Acesso em: 8 ago. 2020.

KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura: Revista do Instituto de História da Universidade Federal de Uberlândia, Belo Horizonte, v. 8, n. 12, p. 97-119, 2006.

MARTINS, Morgana Fernandes; COSTA, Carla Aparecida da. A inclusão das culturas afrobrasileira e africana nas grades curriculares dos cursos de Moda e Indumentária. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, v. 3, n. 1, p. 89-102, 2019.

MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de (org.). Arte, Educação e Cultura. 2. ed. Santa Maria: Editora UFSM, 2016.

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Revista Epistemologias do Sul, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017.

OLIVEIRA, Roberto de. Grifes apostam em máscaras multicoloridas e lucram com a pandemia de coronavírus. Folha de S. Paulo, 12 maio 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol. com.br/ilustrada/2020/05/grifes-apostam-em-mascaras-multicoloridas-e-lucram-com-apandemia- de-coronavirus.shtml. Acesso em: 8 ago. 2020.

OMS. ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. Recomendaciones sobre el uso de mascarillas en el contexto de la COVID-19. 5 jun. 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/ bitstream/handle/10665/332657/WHO-2019-nCov-IPC_Masks-2020.4-spa.pdf. Acesso em: 25 jul. 2020.

PRIZENOT, Susana. A estratégia indígena para enfrentar o vírus. Outras Palavras, 9 jul. 2020. Disponível em: https://outraspalavras.net/terraeantropoceno/a-estrategia-indigena-paraenfrentar- o-virus/. Acesso em: 10 jul. 2020.

SANTOS, Heloísa Helena de Oliveira. Uma análise teórico-política decolonial sobre o conceito de moda e seus usos. ModaPalavra, v. 13, n. 28, p. 164-190, 2020.

SÉRVIO, Pablo Petit Passos. O que estudam os estudos de cultura visual? Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 7, n. 2, p. 196-215, 2014.

SEVERIANO, Adneison. Sem ter como vender artesanato na pandemia, indígenas Sateré Mawé produzem máscaras. Toda Hora, 19 maio 2020. Disponível em: https://todahora. com/sem-ter-como-vender-artesanato-na-pandemia-ind%C3%ADgenas-sater%C3%A9- maw%C3%A9-produzem-m%C3%A1scaras-de-prote%C3%A7%C3%A3o/. Acesso em: 8 ago. 2020.

SUTTO, Giovanna. Osklen vende máscaras a R$ 147, é criticada e responde que lucraria “menos de 7%”. InfoMoney, 6 maio 2020. Disponível em: https://www.infomoney.com. br/negocios/osklen-vende-mascaras-a-r-147-e-criticada-e-responde-que-lucraria-menosde- 7/. Acesso em: 10 ago. 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Mask use in the context of COVID-19: interim guidance. 1 dec. 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/337199. Acesso em: 26 maio 2021.

Published

2021-08-03

How to Cite

CALAÇA, I. M. G. D.; ANDRADE, R. M. de. Intercultural crossings in times of covid-19: the mask as an adornment of indigenous survival. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 32, p. 265–282, 2021. DOI: 10.26563/dobras.i32.1376. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1376. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles