“Senhorinha cinemofila”

cinema and fashion in the Brazilian culture of the 1920s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i35.1416

Keywords:

Cinema, Fashion, Culture

Abstract

In order to analyze the representation of femininity in cinema, which carries multiple meanings, the current study presents the important relationship between cinema and fashion in the 1920s, revealing the powerful influence that this vehicle of communication had on the life experiences of men and women who enjoyed these exhibition spaces. For this purpose, the applied methodology consists in conducting a brief overview of the cinema’s impact in the Brazilian socio-cultural environment at the time, the modifications in cultural references from Paris to Hollywood, in terms of cinematographic language, and, finally, observing how fashion was present in these transformations and how it stood out considering the scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana de Carvalho Castro

Doutoranda em História pela Universidade Federal Fluminense.

Everton Vieira Barbosa

Mestrando em Patrimônio e Museu pela Universidade Paris 8. Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

ADORNO, Theodor W. Indústria Cultural e Sociedade. São Paulo: Paz & Terra, 2002.

BARD, Christine. Une histoire politique du pantalon. Paris : Éditions du Seuil, 2010.

BOOZER, Jack. The lethal femme fatale in the noir tradition. Journal of Film and Video, University of Illinois Press. v. 51, n. 3/4, p. 20-35, 1999.

BORDAT, Francis. Le Code Hays. L'autocensure du cinéma américain. Vingtième siècle. Revue d'histoire, [França], 1987, p. 3-16.

CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004

COSTALLAT, Benjamim. Mademoiselle Cinema. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 1999.

COTT, Nancy F. A mulher moderna: O estilo dos anos vinte. In: DUBY, Georges; PERROT, Michelle. História das Mulheres no Ocidente: O século XX. Porto: Edições Afrontamento, 1991.

DA SILVA, Gelson Peres. Salomé de Oscar Wilde: Questionamentos. TEXTURA - Revista de Educação e Letras, Canoas, v. 3, n. 4, 2001.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2002.

GUBERNIKOFF, Giselle. A imagem: representação da mulher no cinema. Conexão - Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 8, n. 15, 2009.

HUTCHEON, Linda; HUTCHEON, Michael. O corpo perigoso. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 11, p. 21-60, 2003.

LOPES, Denise. A mulher no cinema segundo Ann Kaplan. Revista Contracampo, n. 07, Niterói, 2002.

MARGUERITTE, Victor. La garçonne. Paris, Éditions Archipoche, 2021.

MORAES, Rita. Femmes fatales: representation in the movies and the spectrum of modernity. Revista de Letras, São Paulo, v. 19, n. 25, p. 87-97, 2017.

MORIN, Edgar. A Alma do Cinema. In: XAVIER, Ismail. A Experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

NEEDELL, Jeffrey. Belle Époque Tropical: sociedade e cultura no Rio de Janeiro na virada do século. (Trad. Celso Nogueira). São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

NUNES, Rodrigo Figueiredo. A Hollywood clássica: uma breve história (1930 – 1950). Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em Cinema) – Universidade Estácio de Sá, Porto Alegre, 2018.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu extático na metrópole: São Paulo, sociedade e cultura nos frementes anos 20. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

SPINI, Ana Paula; BARROS, Carla Miucci Ferraresi. Star system, sexualidade e subjetivações femininas no cinema de Hollywood (1931-1934). ArtCultura, Uberlândia, v. 17, n. 30, 2015.

SOUZA, José Inácio de Melo. Imagens do passado: São Paulo e Rio de Janeiro nos primórdios do cinema. São Paulo: Editora Senac, 2004.

THÉBAUD, Françoise. A Grande Guerra: O triunfo da divisão sexual. In: DUBY, Georges; PERROT, Michelle. História das Mulheres no Ocidente: O século XX. Porto: Edições Afrontamento, 1991.

Published

2022-07-29

How to Cite

DE CARVALHO CASTRO, T.; BARBOSA, E. V. “Senhorinha cinemofila”: cinema and fashion in the Brazilian culture of the 1920s. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 35, p. 83–104, 2022. DOI: 10.26563/dobras.i35.1416. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1416. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossier