Body, clothing and effects of authenticity in Brazilian politics: a sociosemiotic analysis
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.i37.1531Keywords:
Politcs, Body and Fashion, Figurative and plastic semioticsAbstract
This article investigates the semiotic strategies through which Brazilian politicians build an aura of authenticity on Instagram. More specifically, we focus on how they use their bodies and clothes in order to appear humble people. We argue that authenticity is constructed through figurative and plastic arrangements capable of display them as common citizens like everybody else. In order to show how this happens, we draw on the theoretical and methodological framework of Greimas’ discursive semiotics, particularly focusing on the figurative and plastic dimensions, as well on the recent semiotic studies on contemporary digital populism.
Downloads
References
AMADO, Guilherme. Esquerda acolhe Joice Hasselmann. Época. 11 nov. 2019. Disponível em: Acesso em: 15 jul. 2020.
BARTEZZAGHI, Stefano. Banalità. Milano: Bompiani, 2019.
CASA VOGUE. Michel e Marcela Temer descaracterizaram decoração do Palácio da Alvorada. Revista Casa Vogue. 13 jan. 2017. Disponível em: https://casavogue.globo.com/Arquitetura/Edificios/noticia/2017/01/michel-e-marcelatemer-mudam-decoracao-dopalacio-da-alvorada.html. Acesso em: 15 jun. 2020.
DEMURU, Paolo. A Carne Medial da Política: Corpo e contágio na era do populismo digital. XXIX Encontro Anual da Compós, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande -MS, 23 a 25 de junho de 2020. Disponível em: Acesso em: 10 set. 2020.
DEMURU, Paolo. Gastropopulism: a sociosemiotic analysis of politicians posing as “the everyday man” via food posts on social media. Social Semiotics, 31(3), 2021, p. 507.527. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10350330.2021.1930800. DOI: https://doi.org/10.1080/10350330.2021.1930800
DEMURU, Paolo; SEDDA, Franciscu. Il corpo social-ista. Actes Semiotiques. N. 13, 2020. Disponível em: https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/6516. Acesso em: 25 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.25965/as.6516
DEMURU, Paolo; OLIVEIRA, Felippe Pimenta Rodrigues; CUEVAS-CALDERÓN, Elder. Regímenes de corporeidad y producción de sentido en el discurso visual de Bolsonaro: exploraciones sociosemióticas. Comunicación y Sociedad, p. 1-27, 2021. DOI: 10.32870/cys.v2021.7949. Disponível em: http://comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/e7949. Acesso em: 14 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7949
DIEHL, Paula. The body in populism. In. HEINISCH, Reinhard; HOLTZ-BACHA, Christina; MAZZOLENI, Oscar (orgs). Political populism: a handbook, Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 2017, p. 361-372. DOI: https://doi.org/10.5771/9783845271491-361
autêntico e profanação do contrário. Agenda Política, 8(1), 2020, 131-156. https://doi.org/10.31990/agenda.2020.1.5. DOI: https://doi.org/10.31990/agenda.2020.1.5
FLOCH, Jean-Marie. Semiótica plástica e linguagem publicitária. Trad. port. José Luiz Fiorin. Revista Significação, p. 29-50, 1987. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1985.90495
GERBAUDO, Paolo. Populism 2.0: Social media activism, the generic Internet user and interactive direct democracy. In FUCHS, Christian; TROTTIER, Daniel (orgs). Social Media, Politics and the State: Protests, Revolutions, Riots, Crime and Policing in the Age of Facebook,
Twitter and YouTube, London: Taylor and Francis, 2014, p. 67-87.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Editora Cultrix, 2008.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e plástica. Significação: Revista Brasileira de Semiótica, Nº 4 - Junho de 1984. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1984.90477
HASSELMANN, Joice. Como emagreci 15kg em 5 meses: parte 1. São Paulo, 31 jul. 2020. Instagram: @joicehasselmannoficial. Disponível em: https://www.instagram.com/tv/CDU09hAJ-tW/?utm_source=ig_embed. Acesso em: 10 de ago. 2020.
ISTOÉ. Joice Hasselmann afirma ter contraído Covid-19: "Doença e pneumonia viral". Isto é, 17 jun. 2020. Disponível em: https://istoe.com.br/joice-hasselmann-afirma-tercontraidocovid-19-doenca-e-pneumonia-viral. Acesso em: 25 jun. 2020.
LANDOWSKI, Eric. Interações Arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro: ensaios de sociossemiótica. São Paulo: Perspectiva, 2016.
LANDOWSKI, Eric. Crítica semiótica do populismo. Galáxia (São Paulo, online), n. 44, mai-ago, 2020, p. 16-28. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/gal/n44/1982-2553-gal-44-0016.pdf. Acesso em: 20 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-25532020248140
LOPES, Nathan. Emocionado, Bolsonaro diz que nova cirurgia “faz parte da vida”. Portal UOL, 1º set. 2019. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/politica/ultimasnoticias/2019/09/01/bolsonaro-cirurgia-faz-parte-da-vida.htm. Acesso em: 05 jun. 2020.
O ESTADO DE S. PAULO. Romário faz cirurgia, aparece magro em fotos e impressiona; confira. Jornal O Estado de S. Paulo, 24 jan. 2017. Disponível em: https://emais.estadao. com.br/noticias/gente,romario-faz-cirurgia-aparece-magro-emfotos-e-impressionaconfira,
Acesso em: 15 mar. 2020.
OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Semiótica plástica ou semiótica visual? In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de. (org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004. p.11-25.
OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Nas interações corpo e moda, os simulacros. In: XIII Colóquio do Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2007, São Paulo - SP. CD-Rom do XIII Caderno de textos do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Documentos do Centro de
Pesquisa Sociossemióticas, 2007. v. 1. p. 1-20.
SANTOS, Bárbara Ferreira. Vestidos para vencer: como o visual afeta as eleições. Exame, 02 out. 2016. Disponível em: https://exame.com/brasil/vestidos-para-vencercomo-o-visualafeta-as-eleicoes. Acesso em: 02 jun. 2020.
SARZI, Lucas. Joice Hasselmann perde 15 kg e fala de reeducação alimentar no Instagram. 10 ago. 2020. Disponível em: https://ricmais.com.br/entretenimento/famosos/deputada-joice-hasselmannemagreceu-dieta. Acesso em: 12 ago. 2020.
SEDDA, Franciscu; DEMURU, Paolo. La rivoluzione del linguaggio social-ista: umori, rumori, sparate e provocazioni. Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 13(2), 2019. Disponível em: https://bityli.com/tMB0T2. Acesso em: 4 set. 2020.
TOLEDO, Luiz Henrique. (In)Vestindo camisas de futebol: moda e agência na produção das emoções torcedoras. Dobras, v. 12, n. 27, 2019, p. 32-46. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v12i27.981
TRIBUNAL SUPERIOR ELEITORAL. Estatísticas eleitorais. 2018. Disponível em: https://www.tse.jus.br/eleicoes/estatisticas/estatisticas-eleitorais. Acesso em: 1 set. 2020.
VEJA. Vigitel: 55% dos brasileiros estão acima do peso. Veja, 25 jul. 2019. Disponível em: https://veja.abril.com.br/saude/vigitel-55-dos-brasileiros-estao-acimado-peso. Acesso em: 15 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paolo Demuru, Felippe Pimenta Rodrigues de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.