Body, clothing and effects of authenticity in Brazilian politics: a sociosemiotic analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i37.1531

Keywords:

Politcs, Body and Fashion, Figurative and plastic semiotics

Abstract

This article investigates the semiotic strategies through which Brazilian politicians build an aura of authenticity on Instagram. More specifically, we focus on how they use their bodies and clothes in order to appear humble people. We argue that authenticity is constructed through figurative and plastic arrangements capable of display them as common citizens like everybody else. In order to show how this happens, we draw on the theoretical and methodological framework of Greimas’ discursive semiotics, particularly focusing on the figurative and plastic dimensions, as well on the recent semiotic studies on contemporary digital populism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, Guilherme. Esquerda acolhe Joice Hasselmann. Época. 11 nov. 2019. Disponível em: Acesso em: 15 jul. 2020.

BARTEZZAGHI, Stefano. Banalità. Milano: Bompiani, 2019.

CASA VOGUE. Michel e Marcela Temer descaracterizaram decoração do Palácio da Alvorada. Revista Casa Vogue. 13 jan. 2017. Disponível em: https://casavogue.globo.com/Arquitetura/Edificios/noticia/2017/01/michel-e-marcelatemer-mudam-decoracao-dopalacio-da-alvorada.html. Acesso em: 15 jun. 2020.

DEMURU, Paolo. A Carne Medial da Política: Corpo e contágio na era do populismo digital. XXIX Encontro Anual da Compós, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande -MS, 23 a 25 de junho de 2020. Disponível em: Acesso em: 10 set. 2020.

DEMURU, Paolo. Gastropopulism: a sociosemiotic analysis of politicians posing as “the everyday man” via food posts on social media. Social Semiotics, 31(3), 2021, p. 507.527. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10350330.2021.1930800. DOI: https://doi.org/10.1080/10350330.2021.1930800

DEMURU, Paolo; SEDDA, Franciscu. Il corpo social-ista. Actes Semiotiques. N. 13, 2020. Disponível em: https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/6516. Acesso em: 25 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.25965/as.6516

DEMURU, Paolo; OLIVEIRA, Felippe Pimenta Rodrigues; CUEVAS-CALDERÓN, Elder. Regímenes de corporeidad y producción de sentido en el discurso visual de Bolsonaro: exploraciones sociosemióticas. Comunicación y Sociedad, p. 1-27, 2021. DOI: 10.32870/cys.v2021.7949. Disponível em: http://comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/e7949. Acesso em: 14 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7949

DIEHL, Paula. The body in populism. In. HEINISCH, Reinhard; HOLTZ-BACHA, Christina; MAZZOLENI, Oscar (orgs). Political populism: a handbook, Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 2017, p. 361-372. DOI: https://doi.org/10.5771/9783845271491-361

autêntico e profanação do contrário. Agenda Política, 8(1), 2020, 131-156. https://doi.org/10.31990/agenda.2020.1.5. DOI: https://doi.org/10.31990/agenda.2020.1.5

FLOCH, Jean-Marie. Semiótica plástica e linguagem publicitária. Trad. port. José Luiz Fiorin. Revista Significação, p. 29-50, 1987. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1985.90495

GERBAUDO, Paolo. Populism 2.0: Social media activism, the generic Internet user and interactive direct democracy. In FUCHS, Christian; TROTTIER, Daniel (orgs). Social Media, Politics and the State: Protests, Revolutions, Riots, Crime and Policing in the Age of Facebook,

Twitter and YouTube, London: Taylor and Francis, 2014, p. 67-87.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Editora Cultrix, 2008.

GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e plástica. Significação: Revista Brasileira de Semiótica, Nº 4 - Junho de 1984. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1984.90477

HASSELMANN, Joice. Como emagreci 15kg em 5 meses: parte 1. São Paulo, 31 jul. 2020. Instagram: @joicehasselmannoficial. Disponível em: https://www.instagram.com/tv/CDU09hAJ-tW/?utm_source=ig_embed. Acesso em: 10 de ago. 2020.

ISTOÉ. Joice Hasselmann afirma ter contraído Covid-19: "Doença e pneumonia viral". Isto é, 17 jun. 2020. Disponível em: https://istoe.com.br/joice-hasselmann-afirma-tercontraidocovid-19-doenca-e-pneumonia-viral. Acesso em: 25 jun. 2020.

LANDOWSKI, Eric. Interações Arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.

LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro: ensaios de sociossemiótica. São Paulo: Perspectiva, 2016.

LANDOWSKI, Eric. Crítica semiótica do populismo. Galáxia (São Paulo, online), n. 44, mai-ago, 2020, p. 16-28. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/gal/n44/1982-2553-gal-44-0016.pdf. Acesso em: 20 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-25532020248140

LOPES, Nathan. Emocionado, Bolsonaro diz que nova cirurgia “faz parte da vida”. Portal UOL, 1º set. 2019. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/politica/ultimasnoticias/2019/09/01/bolsonaro-cirurgia-faz-parte-da-vida.htm. Acesso em: 05 jun. 2020.

O ESTADO DE S. PAULO. Romário faz cirurgia, aparece magro em fotos e impressiona; confira. Jornal O Estado de S. Paulo, 24 jan. 2017. Disponível em: https://emais.estadao. com.br/noticias/gente,romario-faz-cirurgia-aparece-magro-emfotos-e-impressionaconfira,

Acesso em: 15 mar. 2020.

OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Semiótica plástica ou semiótica visual? In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de. (org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004. p.11-25.

OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Nas interações corpo e moda, os simulacros. In: XIII Colóquio do Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2007, São Paulo - SP. CD-Rom do XIII Caderno de textos do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Documentos do Centro de

Pesquisa Sociossemióticas, 2007. v. 1. p. 1-20.

SANTOS, Bárbara Ferreira. Vestidos para vencer: como o visual afeta as eleições. Exame, 02 out. 2016. Disponível em: https://exame.com/brasil/vestidos-para-vencercomo-o-visualafeta-as-eleicoes. Acesso em: 02 jun. 2020.

SARZI, Lucas. Joice Hasselmann perde 15 kg e fala de reeducação alimentar no Instagram. 10 ago. 2020. Disponível em: https://ricmais.com.br/entretenimento/famosos/deputada-joice-hasselmannemagreceu-dieta. Acesso em: 12 ago. 2020.

SEDDA, Franciscu; DEMURU, Paolo. La rivoluzione del linguaggio social-ista: umori, rumori, sparate e provocazioni. Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 13(2), 2019. Disponível em: https://bityli.com/tMB0T2. Acesso em: 4 set. 2020.

TOLEDO, Luiz Henrique. (In)Vestindo camisas de futebol: moda e agência na produção das emoções torcedoras. Dobras, v. 12, n. 27, 2019, p. 32-46. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v12i27.981

TRIBUNAL SUPERIOR ELEITORAL. Estatísticas eleitorais. 2018. Disponível em: https://www.tse.jus.br/eleicoes/estatisticas/estatisticas-eleitorais. Acesso em: 1 set. 2020.

VEJA. Vigitel: 55% dos brasileiros estão acima do peso. Veja, 25 jul. 2019. Disponível em: https://veja.abril.com.br/saude/vigitel-55-dos-brasileiros-estao-acimado-peso. Acesso em: 15 jun. 2020.

Published

2023-03-24

How to Cite

DEMURU, P.; PIMENTA RODRIGUES DE OLIVEIRA, F. Body, clothing and effects of authenticity in Brazilian politics: a sociosemiotic analysis. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 37, p. 186–204, 2023. DOI: 10.26563/dobras.i37.1531. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1531. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Articles