LouBhoutan Capsule Collection: Bhutanese traditionalism and the western luxury product

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i38.1569

Keywords:

Bhutan, Louboutin, Lux, Orientalism, Asia

Abstract

This work presents an analysis based on the capsule collection developed by the luxury brand Louboutin, “LouBhoutan” (2020), which brings the culture and art of Bhutan as inspiration for the designs, a country that has aroused Christian Louboutin’s curiosity since he was 18 years old, and which was visited by him for the first time in 2012. This paper will try not only to present a more concrete and realistic view of Bhutan, a country still little known in the West, but also how this collection works and brings an imagined and romanticized identity of the country, also emphasizing its inaccessibility through the luxury market in which Louboutin’s desired red-soled shoes are inserted. From this point on, we will discuss orientalism in this production and the pricing of an Asian identity, based on a select consumption, which still recognize this country for its mythical and symbolic construction, the result of geographical and cultural isolation, making us wonder if we can develop an interest in rediscovering countries in Asia which has received little attention, without getting lost in preconceptions created by the West.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Seminati Pacheco, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Bacharel em Publicidade e Propaganda e Mestre em Letras Pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Doutoranda em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-SP).

Gil Vicente Nagai Lourenção, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pesquisador de Pós-doutorado no Centro de Estudos Orientais, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Foi pesquisador de pós doutorado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo – FAPESP na Unicamp e na Universidade de Tsukuba. Doutor em Antropologia Social–UFSCar.

References

ALL BOARD THE LOUBHOUTAN EXPRESS. 2019. Disponível em:< http://us.christianlouboutin.com/us_en/news/en_loubhoutan-couture/>. Acesso em 20 janeiro 2022.

ALTMANN, Karin. Fabric of Life Textile Arts in Bhutan - Culture, Tradition and Transformation. De Gruyter, 2015. Disponível em: < https://www.google.com.br/books/edition/Fabric_of_Life_Textile_Arts_in_Bhutan/7ZNlCwAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=040841-6744-4caa-8d99-427096d7946f&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true>. Acesso em 17 dezembro 2021.

BARBOSA, Joaquim Carlos da Silva. A Estética e o Design da marca Christian Loubotin. Teses (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2016.

BARBOSA, Joaquim Carlos da Silva; CORREA, Victor Aquino Gomes. Sapatos femininos Christian Louboutin: como a estética no design de sapatos Louboutin permite que se criem apelos irresistíveis e diferenciados, induzindo as mulheres a desejarem tanto?. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v.9, n.25, p. 114-136, fev.-mai.2016. Disponível em:< https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/26994>. Acesso em 14 janeiro 2022.

BEZERRA, Mariana Ramos. Os saberes antropológicos aplicados ao mercado privado: o papel do antropólogo e da etnografia através dos estudos de caso coolhunting. Monografia (Bacharelado em Ciências Sociais com habilitação em Antropologia) - Instituto de Ciência Sociais, Universidade de Brasília. Brasília, 2015.

BHABHA, K. Homi. O Local da Cultura. 1ed. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

CARVALHO, Hallana Maria Almeida. Entre o Luxo e o Trabalho Escravo: a atualidade de Marx na crítica contemporânea à exploração no mercado da moda. Revista Alameda, Paraná, v.8, n.1, p 150-162, 2020. DOI: https://doi.org/10.48075/ra.v8i1.24814

CASTARÈDE, Jean. O Luxo: os segredos dos produtos mais desejados do mundo. São Paulo: Editora Barcarolla, 2005.

CHRISTIAN LOUBOUTIN THE WORLDS MOST LUXURIOUS SHOES. Produção e Direção: Michael Waldman. Brook Lapping, Channel 4, 2015.

COLEÇÃO-CÁPSULA: O QUE É E COMO CRIAR COM ESTRATÉGIA. Audaces, 2020. Disponível em:< https://audaces.com/voce-sabe-o-que-e-uma-colecao-capsula/#:~:text=Cole%C3%A7%C3%A3o%2Dc%C3%A1psula%20%C3%A9%20uma%20cole%C3%A7%C3%A3o,do%20estilista%20e%20da%20marca. >. Acesso em 19 janeiro 2022.

COLLE; Diana; FROST, Samantha. New Materialisms - Ontology, Agency and Politics. 2010, Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw2wk

D'ANGELO, André Cauduro. Valores e significados do consumo de luxo. Tese (Mestrado em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2004.

DUMONT, Louis. Homo Hierarchicus: The Caste System and its Implications. New Delhi: Oxford University Press, 1999 [1970].

GARCIA, Sylvia Gemignani. Antropologia, modernidade, identidade - notas sobre a tensão entre o geral e o particular. Tempo Social; Rev. Sociol. USP, S.Paulo, 5 (1-2):123-143, 1993 (editado em nov.1994). DOI: https://doi.org/10.1590/ts.v5i1/2.84952

GEERTZ, Clifford. A interpretação das Culturas. Zahar Editor, 1989.

IYER, Meenakshi. #ELLEexclusive: Christian Louboutin on how his love for Bhutan led to a capsule collection. ELLE, 2019. Disponível em:< https://elle.in/elle-old-site/article/christian-louboutin-bhutan/>. Acesso em 26 janeiro 2022.

JANKAVSKI, André. Os lucrativos passos de Louboutin. IstoÉ Dinheiro, 2017. Disponível em:< https://www.istoedinheiro.com.br/os-lucrativos-passos-de-louboutin/>. Acesso 14 janeiro 2022.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do Efêmero. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1 ed, 2009.

LOUBHOUTAN: ALGUM LUGAR ENTRE O CÉU E A TERRA. The List Brasil, 2020. Disponível em: /< https://thelistbrasil.com.br/moda/2020/loubhoutan-algum-lugar-entre-o-ceu-e-a-terra>. Acesso 29 julho 2021.

MATHEWS, Odelia. Christian Louboutin's Latest Capsule Collection LouBhoutan Is Art on Heels. Harpers Bazaar Arabia, 2020. Disponível em: < https://www.harpersbazaararabia.com/culture/art/art-exhibitions/christian-louboutin-reveals-his-loubhoutan-capsule-collection>. Acesso em 20 dezembro 2021.

MASON, Colin. Uma breve história da Ásia. Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. Cosac & Naify, 2003.

NICOLETTI, Viviane Mattos. A Apropriação do Saber Fazer Artesanal e da Imagem do Artesão pelo Mercado de Luxo. Dissertação (Mestrado Design e Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2018.

ORTIZ, Renato. O Universo do Luxo. São Paulo: Alameda, 2019.

PHUNTSHO, Karma. The History of Bhutan. India: Random House, 2013.

ROCHA, Paula. Um Louboutin dá sensação de Poder. IstoÉ, 2012. Disponível em :< https://istoe.com.br/250719_UM+LOUBOUTIN+DA+SENSACAO+DE+PODER+/>. Acesso em 14 janeiro 2022.

RUDGE, Patrícia Bittencourt. Christian Louboutin: pés femininos vestidos com distinção. 2014. 132 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

SAID, Edward W. Orientalismo - o oriente como invenção do Ocidente. 1ed: São Paulo. Companhia das Letras, 2007.

SILVA, Fátima Isabel Correia. Quais os Valores de marca transmitido pela arte nas campanhas de Christian Louboutin?. Dissertação (Mestrado em Publicidade e Marketing) - Escola Superior de Comunicação Social, Instituto Politécnico de Lisboa, 2014. Disponível em:< https://repositorio.ipl.pt/handle/10400.21/4443>. Acesso em 11 junho 2022.

TEDLOCK, Dennis. A Tradição Analógica e o Surgimento de uma Antropologia Dialógica. OpenEdition Journals, França, v.1, n.1, p.183-202, 1986.

THE WORLD BANK. New Country Parnership for Bhutan. 2021. Disponível em: < https://www.worldbank.org/en/country/bhutan/overview>. Acesso em 20 novembro 2021

YANGDEN, Kingley. French Designer Christian Louboutin Releases Bhutan-inspired Shoe Collection. Daily Bhutan, 2019. Disponível em: < https://www.dailybhutan.com/article/french-designer-christian-louboutin-releases-bhutan-inspired-shoe-collection>. Acesso em 29 julho 2021.

WOLLASTON, Sam. Christian Louboutin: The World's Most Luxurious Shoes review - like cross between a flamingo and a triceratops. The Gardian, 2015. Disponível em:<https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2015/aug/12/christian-louboutin-the-worlds-most-luxurious-shoes-review>. Acesso em 20 janeiro 2022.

Published

2023-08-01

How to Cite

SEMINATI PACHECO, M.; NAGAI LOURENÇÃO, G. V. LouBhoutan Capsule Collection: Bhutanese traditionalism and the western luxury product. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 38, p. 137–157, 2023. DOI: 10.26563/dobras.i38.1569. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1569. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier