Framing denudation. Tensioning the nudity/dress apparatus on the concert outfits made by Fábia Bercsek for the musical performance of Laura Diaz (Teto Preto)

Authors

  • Renato Gonçalves Ferreira Filho

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i36.1614

Keywords:

Concert outfit, Nudity, Philosophy of dress, Performance, Brazilian music

Abstract

This article aims to develop a philosophical reflection on the meanings of denudation based on a case study of the concert outfits designed by Fábia Bercsek for the performance of Laura Diaz, lead singer of the musical independent group Teto Preto. In dialogue with the discussions undertaken by Giorgio Agamben on nudity and Paul Zumthor’s notion of performance, we observe how clothing can be placed as an agent to frame and re-signify nudity in the performance context. As a corpus of analysis, we list three outfits used in scene and analyze their modeling, their dynamics and their meanings in relation to the body dressed-space-spectator triad, which we propose as an analytical model. As a result, we highlight the possibilities and political potential of Fábia Bercsek’s outfits, considering the modeling, the reading of gender and the tensioning of the nudity/dress apparatus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Gonçalves Ferreira Filho

Pós-doutorando pelo Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo (IEB-USP). Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Mestre em Filosofia pelo IEB-USP. Docente na ESPM-SP. E-mail: r.goncalves.f@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3919121648225973

References

AGAMBEN, Giorgio. “Nudez”. In. AGAMBEN, Giorgio. Nudez. Tradução: Davi Pessoa Carneiro. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. p. 87 – 129.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual. Uma psicologia da visão criadora. Tradução: Ivonne Terezinha de Faria. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Fatos e mitos. Tradução: Sérgio Milliet. 3ª edição. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

BERCSEK, Fábia. “‘O fato é que eu sou artista. E ponto’, diz Fabia Bercsek ao descontinuar negócios”. [Entrevista concedida a] Camila Yahn. Revista FFW, 8 de fevereiro de 2010. Disponível em: https://ffw.uol.com.br/noticias/moda/fabia-bercsek-descontinua-negociose-afirma-sou-artista-e-ponto/. Acesso em: 24 de fev. 2022.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Tradução: Renato Aguiar. 10ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

DIAZ, Laura. “Laura Diaz”. [Entrevista concedida a] Milly Lacombe. Revista TPM, 10 de abril de 2013. Disponível em: https://revistatrip.uol.com.br/trip/laura-diaz. Acesso em: 24 de fev. 2022.

DIAZ, Laura. “Laura Diaz comenta nova formação do TETO PRETO, velhos desafios e a influência da moda na performance”. [Entrevista concedida a] Laura Pádua. Revista Balaclava, 17 de agosto de 2021. Disponível em: https://revistabalaclava.com/lauradiaz-comenta-nova-formacao-do-teto-preto-velhos-desafios-e-a-influencia-da-moda-nasperformances/ Acesso em: 24 fev. 2022.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução: Roberto Machado. 3ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GONÇALVES, Renato. “’Gasolina neles!’ Estéticas do inquietante na música popular no Brasil pós-2013 a partir do coletivo Teto Preto”. In Anais do 2o Simpósio Internacional de Relações Sistêmicas da Arte. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2020. p. 519-527.

PAGLIA, Camille. Personas sexuais. Arte e decadência de Nefertiti a Emily Dickinson. Tradução: Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

SALTZMAN, Andrea Laura. “A metáfora da pele no processo projetual da vestimenta”. In. PIRES, Beatriz Ferreira; GARCIA, Claudia; AVELAR, Suzana (org.). Moda, vestimenta, corpo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015. p. 83-94.

SONTAG, Susan. “Notas sobre o camp”. In SONTAG, Susan. Contra a interpretação: e outros ensaios. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2020. p. 346 – 367.

STEELE, Valerie. Fetiche: moda, sexo e poder. Rio de Janeiro: Rocco, 1997. “Teto Preto Live Show / Boiler Room x Ballantine’s True Music: Hybrid Sounds Sao Paulo”. Disponível em: https://youtu.be/SbPmnFaNgCE. Acesso em: 24 de fev. 2022.

“TETO PRETO – PEDRA PRETA”. Disponível em: https://youtu.be/5nflC6GkQ8Q. Acesso em 24 de fev. 2022. “Teto Preto @ Festival Bananada 2019 (17.8.2019)”. Disponível em: https://youtu.be/xdglL0Bl_dM. Acesso em 24 de fev. 2022.

WOLF, Naomi. O mito da beleza. Como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Tradução: Waldéa Barcellos. 15ª edição. Rio de Janerio: Rosa dos Ventos, 2020.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução: Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

Published

2022-12-05

How to Cite

GONÇALVES FERREIRA FILHO, R. . Framing denudation. Tensioning the nudity/dress apparatus on the concert outfits made by Fábia Bercsek for the musical performance of Laura Diaz (Teto Preto). dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 36, p. 243–257, 2022. DOI: 10.26563/dobras.i36.1614. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1614. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossier