Interdisciplinarities between fashion and social representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i39.1626

Keywords:

Interdisciplinarity, Fashion, Clothing, Social representations, Social subject

Abstract

Interdisciplinarity can be understood as points that aligned different scientific disciplines with each other. The literature indicates that between Fashion and Social Psychology there is a promising interdisciplinary field, but whose research is still incipient (Dos Reis Junior e Andrade, 2019). Within this perspective of Psychology, the Theory of Social Representations (SRT) explains that representations are composed of symbolic elements, expressed in communication (Moscovici, 2012). In Fashion, Umberto Eco (1976) argues that clothes form a language code, and that he supports the communication process. Therefore, the objective of this theoretical article is to weave the interdisciplinarity between fashion theory and TRS. Methodologically, this theoretical discussion involved a narrative review of the literature. As a result, first, the theory of TRS is presented, emphasizing the line of Installation Theory (Lahlou, 2019). Then, the role of fashion and clothing in the ego-object-alter relationship is discussed. Finally, the two theories are sewn together, suggesting new perspectives for this articulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvio Duarte Domingos

Pós-doutorado em andamento - UFRJ. Pesquisador - UNESA. PIPD-UFRJ. Professor - FGV. Estilista. E-mail: silvio.duartte@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1898897694336515.

References

ABRIC, Jean Claude. Coopération, compétition et représentations sociales. Fribourg: DelVal, 1987.

ACOM, Ana Carolina. A Moda se diz de muitos modos: o campo da Moda entre ontologia e estética. 2021. Tese (Doutorado em Sociedade, Cultura e Fronteiras) – Centro de Educação Letras e Saúde, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2021.

AJZEN, Icek. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, v. 50, p. 179-211, 1991. DOI: https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

BARTHES, Roland. Sistema da moda. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes – WMF, 2009.

BEZERRA, Marcela Fernanda Figueiredo. Brincando com a roupa: um estudo sobre o público infantil e a compreensão das roupas que atuam como brinquedo. 2009. Dissertação (Mestrado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design, UFPE, Recife, 2009.

CAMPOS, Pedro Humberto Faria. O estudo da ancoragem das Representações Sociais e o campo da Educação. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 26, n. 63, p. 775-797, 2017.

CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Representações sociais e práticas educativas. In: CAMPOS, Pedro Humberto F.; LOUREIRO, Marcos Corrêa da S. (org.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG, 2003.

CARDOSO, Irene. A geração dos anos de 1960: o peso de uma geração. Tempo social. São Paulo, v. 17, n. 2, p. 93-107, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702005000200005

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.

DE ROSA, Annamaria Silvana; MANNARINI, Terri. The “invisible other”: Social representations of COVID-19 pandemic in media and institutional discourse. Papers on Social Representations, v. 29, n. 2, p. 1-35, 2020.

DOISE, W. L’ancrage dans les études sur les représentations sociales. Bulletin de Psychologie, v. XLV, n. 405, 189-195, 1992. DOI: https://doi.org/10.3406/bupsy.1992.14126

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

DOS REIS JUNIOR, Francisco N.; ANDRADE, Laura N. Psicologia social & moda: uma interface possível. dObra[s] – Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 199-212, 2019. DOI: 10.26563/dobras. v11i25.861. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/861. Acesso em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v11i25.861

ECO. Umberto. As formas do conteúdo. 3. ed. Lisboa: Perspectiva. 2010.

ECO, Umberto. A theory of semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 1976. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-15849-2

ECO, Umberto. A psicologia do vestir. Lisboa: Assírio e Alvim, 1982.

FAZENDA, Ivani C. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1979.

FREYRE, Gilberto. Modos de homem, modas de mulher. Rio de Janeiro: Record, 1987.

GARCIA-MARQUES, Leonel; FERREIRA, Mário Boto.; GARRIDO, Margarida. V. Processos de influência social. In: Vala, Jorge.; Monteiro, M. B. (coords). Psicologia Social, n. 9,3 ed. 245-324. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2013.

GOMBRICH, Ernst Hans. The story of art. London: Phaidon, 1995.

JAPIASSU, Hilton. A questão da interdisciplinaridade. Paixão de Aprender. SMED – Porto Alegre, n, 8, 1994.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2001.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural dos bens de consumo. Revista de administração de empresas, v.47, p. 99-115, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902007000100014

MEZABARBA, Solange Riva. Vestuário e cidades: Ethos, consume e apresentação de si no Rio de Janeiro e São Paulo. 2012. Tese (Doutorado em Antropologia) – Programa de PósGraduação em Antropologia da Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2012.

MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e o seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.

ROCHA, Luis Fernando. Teoria das representações sociais: a ruptura de paradigmas das correntes clássicas das teorias psicológicas. Psicologia: ciência e profissão, v. 34, n. 1, p.46-65, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932014000100005

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de enfermagem, v. 20, n. 2, p. 5-6, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

SANCHES, Maria Celeste de Fátima; MARTINS, Sérgio Regis Moreira. Projetando mensagens visuais: a contribuição das ferramentas de síntese imagética no design de moda. Estudos em Design, v. 23, n. 1, p. 108-117, 2015.

SANTOS, Genário dos; COELHO, Maria Thereza Ávila Dantas; FERNANDES, Sérgio Augusto. A produção científica sobre a interdisciplinaridade: uma revisão integrativa. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, n. 01, p. 29, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698226532

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2010.

SOUZA, Mariana Aranha. et al. Currículo e interdisciplinaridade. Imagens da Educação, v.10, n. 2, p. 104-124, 12 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i2.51219

TEIXEIRA, Flávia V. S. Moda como linguagem: uma partilha do sensível. dObra [s] – Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, São Paulo, n. 31, p. 262-273, 2021. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1297. Acesso em: em: 5 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.i31.1297

VEIGA-NETO, Alfredo. A ordem das disciplinas. 1996. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre,1996.

Published

2023-11-28

How to Cite

DUARTE DOMINGOS, S. Interdisciplinarities between fashion and social representations. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 39, p. 78–97, 2023. DOI: 10.26563/dobras.i39.1626. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1626. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier