Fashion films: trends and terms in fashion communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i39.1639

Keywords:

Trend, Fashion films, Fashion communication, Branded content, Fashion brand

Abstract

The present research reckons fashion films as a current and widely valued modality in fashion communication. In addition to the audiovisual resources and the temporal reference, the possibility of creating narratives – fantastic, documental, and others – mainly serves to bring the consumer public closer, to go beyond the materiality of the product, making the relationship with products and brands more moving and exciting. The goal is to analyze different audiovisual narratives of fashion films released by international brands in 2021 and 2022, identifying communication trends in the field of fashion. To this end, we applied discourse analysis in combination with visual analysis to describe, analyze and interpret the messages conveyed in fashion films and subsequently identify trends and approaches in the branded content. The films were: (1) C’est L’Amour, Adidas and Gucci; (2) Olivia Wilde Directs Her Own Vogue Video, Vogue; (3) Victor da Justa, SPFWN53; (4) Storm chasing, Alexander McQueen; and (5) Sankofa – Mile Lab.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amanda Queiroz Campos

Doutora em Design e Professora no Departamento de Moda da Universidade do Estado de Santa Catarina. amanda.campos@udesc.br. http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4217335J6.

References

BARNARD, Malcom. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

BARRETO, Carol; SILVA, Leandro Soares da. Moda: aspectos discursivos da aparência. Revista Ideação, v. 1, n. 31, p. 39-57, 2015. Disponível em: https://periodicos.uefs.br/index.php/revistaideacao/article/view/1306/2786. Acesso em: 9 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.13102/ideac.v1i31.1306

BAUDRILLARD, Jean. Para uma crítica da economia política do signo. São Paulo: Edições Gallimard; Lisboa: Edições 70, 1972.

CALDAS, Dario. Observatório de sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. São Paulo, SP: SENAC SP, 2004.

CAMPOS, Amanda Queiroz. O mito como incremento do produto na gestão da marca de moda: estudo de imagens gráfico publicitárias das marcas Lança Perfume e Morena Rosa. Dissertação (Mestrado em em Design e Expressão Gráfica) - Universidade Federal de Santa

Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica, Florianópolis, 2013.

CAMPOS, Amanda Queiroz; GONÇALVES, Berenice Santos; GOMEZ, Luiz Salomão Ribas. Interface na Comunicação de Tendências: uma análise do filme Being. Educação Gráfica, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 279-298, 2015. Disponível em: http://www.educacaografica.inf.

br/artigos/interface-na-comunicacao-de-tendencias-uma-analise-do-filme-being. Acesso em: 27 mar. 2021.

C’EST L’AMOUR, Adidas x Gucci Interpreted by Highsnobiety, Simon Cahn (director), Paris, Adidas e Gucci, 22 jul. 2022. 1 vídeo (1:24 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ou5a32JR9jo. Acesso em: 15 jan. 2023.

CIETTA, Enrico. A economia da Moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

CMI. Marketing and the 7Ps: A brief summary of marketing and how it works. 2015. Disponível em: https://www.cim.co.uk/media/4772/7ps.pdf. Acesso em: 15 ago. 2022.

CORBELLINI, Erica. El proceso de comunicación. In: SAVIOLO, Stefania; TESTA, Salvo. La gestión de las empresas de moda. Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 2007. p. 269-300.

DÍAZ SOLOAGA, Paloma; GARCÍA GUERRERO, Letícia. Fashion films as a new communication format to build fashion brands. Communication & Society, v. 29, n. 2, p. 45-61, 2016. Disponível em: https://eprints.ucm.es/id/eprint/38526/1/Diaz%20Soloaga%20%20 DOI: https://doi.org/10.15581/003.29.2.45-61

Garcia%20CS%20Fashion%20Film.pdf. Acesso em: 12 ago. 2022.

DILLON, Susan. Principios de gestíon em empresas de moda. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2012.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1998.

GONZÁLEZ-VALERIO, Beatriz Guerrero; GONZÁLEZ-DÍEZ, Laura. El fashion film como un nuevo elemento comunicativo en el mundo de la moda: el caso de Nina L’Eau, de Eugenio Recuenco. Adresearch: Revista Internacional de Investigación En Comunicación, Madrid,

v. 20, n. 20, p. 66-79, jul. 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7077279. Acesso em: 24 ago. 2020.

GOOGLE PLAY. Super 16. 2023. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dwsh.super16&hl=pt_BR&gl=US&pli=1. Acesso em: 12 jan. 2023.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Lisboa: Edições 70, 2007.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de marketing. 14. ed. São Paulo: PrenticeHall, 2014.

MARKS, Laura. The skin of the film: intercultural cinema, embodiement, and the senses. Durham: Duke University Press, 2000. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822381372

MCCARTHY, E. Jerome. Basic marketing: a manageriaI approach. 6th ed. Richard D. Irwin, Homewood, 1960.

MOYSE FERREIRA, Lucy. Archaeology of Fashion Film. International Journal of Fashion Studies, v. 6, n. 1, p. 119-123, 2019. Disponível em: https://ualresearchonline.arts.ac.uk/id/eprint/15597/1/INFS6.1_LMF.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1386/infs.6.1.119_7

MUNARI, Bruno. Design e Comunicação Visual. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2020.

NEEDHAM, Gary. The digital fashion film. Fashion Cultures Revisited: Theories, Explorations and Analysis. 2013.

NOGUEIRA, Conceição. Análise(s) do discurso: diferentes concepções na prática de pesquisa em psicologia social. Psic.: Teor. e Pesq., v. 24, n. 2, jun. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-37722008000200014. Acesso em: 10 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722008000200014

OLIVIA WILDE DIRECTS HER OWN VOGUE VIDEO, Olivia Wilde/Matthew Frost (diretores). [S. l.]: Vogue, 2021. 1 vídeo (3:31 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jMnkIzT6q0A. Acesso em: 24 jan. 2023.

ORLANDI, Eni. Discurso em análise: sujeito, sentido, ideologia. Campinas: Pontes, 2012.

OXFORD LANGUAGES. Marketing. 2023. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjY_bv81978AhX5p5UCHQ1hBecQvecEegQICBAE&url=https%3A%2F%2Flanguages.oup.com%2Fgoogle-dictionary-pt&usg=AOvVaw1cb-6dVjNHc9_dtSN7HE8-. Acesso em: 20 jan. 2023.

PERASSI, Richard Luiz de Sousa. Gramática Comparada da Representação Gráfica. Revista Convergências, v. 6, n. 1, p. 92, 2010.

PERASSI, Richard Luiz de Sousa; GOMEZ, Luiz Salomão Ribas; CAMPOS, Amanda Queiroz. O Sistema Cultural da Moda. Alceu (PUCRJ), v. 14, p. 33-47, 2013.

POSNER, Harriet. Marketing de Moda. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

STORM CHASING | ALEXANDER MCQUEEN SPRING/SUMMER 2022 COLLECTION FILM, Sophie Muller (diretora), [S. l.]: Alexander McQueen, 2022. 1 vídeo (2:32 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EqVEqoeFrsM. Acesso em: 24 jan. 2023.

SANKOFA - MILE LAB | SPFW N51, Pedro Lima (diretor), São Paulo, SPFW, 25 jun. 2021. 1 vídeo (2:52 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=C8mZ1AUw4zI&t=70s.Acesso em: 18 jan. 2023.

TESORIERE, Pablo Andrés. Fashion film: tendencia mundial en comunicación. Cuaderno 100, Centro de Estudios en Diseño y Comunicación (2021-2022), p. 231-240, 2022. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/ccedce/n100/1853-3523-ccedce-100-195.

pdf. Acesso em: 23 jan. 2023.

VICTOR DA JUSTA, SPFWN53, Victor da Justa (diretor), São Paulo: SPFW, 3 jun. 2022. 1 vídeo (6:37 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ft1xPyz1ZkY. Acesso em: 24 jan. 2023.

Published

2023-11-28

How to Cite

QUEIROZ CAMPOS, A. Fashion films: trends and terms in fashion communication. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 39, p. 113–137, 2023. DOI: 10.26563/dobras.i39.1639. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1639. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier