Passability is a cisgender comfort: fashion, protection and trans invisibility in the artistic thinking of Maria Lucas and Renata Carvalho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i41.1732

Keywords:

Art, Passability, Gender dissidence, dress

Abstract

The role of art in the production of knowledge has been increasingly recognized, and the boundaries between art and research, or between art and science, have become somewhat blurred. The same happens with the borders between art and fashion, two fields that have sometimes come to share the same social status or social role. The article explores knowledge produced by trans people through art, highlighting questions about the role of fashion in the construction of corporeality, in search of passability and protection in the face of cisnormative violence. We examine the artistic and research productions of two Brazilian transvestite artists: Maria Lucas, author of the autofiction essay Próteses de Proteção (Protection Prostheses), and Renata Carvalho, whose theatrical monologue entitled Manifesto Transpofágico (Transpophagic Manifesto) is discussed. We believe that this work can contribute to a critical reading of the role of fashion in the search for passability as a cisnormative imposition, in the face of the social violence to which trans people are subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Silva Meneses, Escola de Artes, Ciências e Humanidades

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Mudança Social e Política da Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH-USP). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Têxtil e Moda da mesma instituição.

Martin Jayo, Universidade de São Paulo

Livre-docente em Ciências Humanas e Artes. Professor Associado da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

References

BERKINS, Lohana. El derecho absoluto sobre nuestros cuerpos. América Libre, vol. 18, 2000, n.p. Disponível em: https://www.marxists.org/espanol/tematica/mujer/autores/berkins/2000/xii.htm. Acesso em: 24 out. 2023.

BOERE, Natália. Ensaio sobre a transfobia: Texto de atriz e escritora Maria Lucas chega aos palcos. O Globo, Rio de Janeiro, 12 jun, 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/rio/bairros/zona-sul/noticia/2023/06/ensaio-sobre-a-transfobia-texto-de-atriz-e-escritora-maria-lucas-chega-aos-palcos.ghtml. Acesso em: 24 out. 2023.

BUSCH, Kathrin. Artistic research and the poetics of knowledge. ART&RESEARCH: a journal of ideas, contexts and methods, v. 2, n. 2, p. 36-45, 2009. Disponível em: https://docplayer.net/64568626-Artistic-research-and-the-poetics-of-knowledge-kathrin-busch.html. Acesso em: 24 out. 2023.

CARVALHO, Renata. Manifesto transpofágico. São Paulo: Casa 1: Editora Monstra, 2021.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac, 2006.

ENTWISTLE, Joanne. The fashioned body: fashion, dress and modern social theory. Cambridge (UK): Polity, 2000.

FACCHINI, Regina. Múltiplas identidades, diferentes enquadramentos e visibilidades: um olhar para os 40 anos do movimento LGBT. In: GREEN, James N.; QUINALHA, Renan; CAETANO, Marcio; FERNANDES, Marisa (Orgs.), História do movimento LGBT no Brasil. São Paulo: Editora Alameda, 2018, p. 311-330

HIJA DE PERRA. Interpretações imundas de como a Teoria Queer coloniza nosso contexto sudaca, pobre de aspirações e terceiro-mundista, perturbando com novas construções de gênero aos humanos encantados com a heteronorma. Periódicus, Salvador, v. 1, n. 2, p. 29-298, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.9771/peri.v1i2.12896. Acesso em: 24 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.9771/peri.v1i2.12896

LANZ, Letícia. O corpo da roupa. São Paulo: Editora Transgente, 2015.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloisa (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-241.

LUCAS, Maria. Próteses de proteção. Revista Serrote, São Paulo, n. 36, p. 4-15.

LUCAS, Maria. Esse sangue não é de menstruação, mas de transfobia. São Paulo: Editora Urutau, 2021.

LUCAS, Maria. Mais uma casa de bonecas. São Paulo: Editora Urutau, 2022.

MENESES, Emerson Silva. Trancestralidade, travestilândia, traviarcado: o palco e as dissidências de gênero no Brasil. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, 2023, no prelo. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-2660132188vs01

MENESES, Emerson Silva. Artivismo de Gênero e mediação sociocultural no Manifesto Transpofágico de Renata Carvalho. Extraprensa, São Paulo, vol. 14, n. 2, p. 281-298, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.171049. Acesso em: 24 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.171049

MENESES, Emerson Silva; JAYO, Martin. Presença travesti e mediação sociocultural nos palcos brasileiros: uma periodização histórica. Extraprensa, São Paulo, vol. 11, n. 2, p. 158-174, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.144077. Acesso em: 24 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.144077

MUÑOZ, José Esteban. Cruising utopia: the then and there of queer futurity. New York: New York University Press, 2019.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

PRECIADO, Beatriz. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: N-1 Edições, 2014.

THÜRLER, Djalma; MATHIEU, Beatrice. A primeira onda da cena travesti no Brasil: a centralidade do ‘corpo em travesti’. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1-28, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0102 Acesso em: 24 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0102

WEISS, Paula Macedo. Democracia em movimento. São Paulo: Folhas de Relva, 2022. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2022.043.133-158

WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.

Published

2024-08-01

How to Cite

MENESES, E. S.; JAYO, M. Passability is a cisgender comfort: fashion, protection and trans invisibility in the artistic thinking of Maria Lucas and Renata Carvalho. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 41, p. 264–277, 2024. DOI: 10.26563/dobras.i41.1732. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1732. Acesso em: 7 aug. 2024.

Issue

Section

Dossier