Fashion takes over the streets: teen consumption in the 60’s

Authors

  • Maíra Zimmermann de Andrade

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v3i7.267

Keywords:

youth, fashion, the 60’s.

Abstract

The material changes after de second Great War conducted the United States and the Europe’s medium class society to a better quality of life providing them a possibility to attain higher levels of consume. In this context, this current study goal is understand how was build a youthful life stile from the 1960´s decade on, associated to the teens consume “boom”, paying attention to the prêt-à-porter in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMO, Helena Wendel. Cenas juvenis: punks e darks no espetáculo urbano. São Paulo: Scritta/Anpocs, 1994.

BAUDOT, François. Moda do século. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

CALLAN, Georgina O’Hara. Enciclopédia da moda: de 1840 à década de 90. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CAMPBELL, Colin. Eu compro, logo sei que existo: as bases metafísicas do consumo moderno. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin (Org.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

FAUX, Dorothy Shefer et al. Beleza do século. São Paulo: Cosac Naify, 2000.

HOBSBAWM. Eric. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LAVER, James. A roupa e a moda: uma história concisa. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seus destinos nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

MCCRACKEN, Grant. Cultura & consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: MAUAD, 2003.

MENDES, Valerie; HAYE, Amy de la. A moda do século XX. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Do reino do luxo à república do gosto: o gosto das interações sociais. dObra[s], São Paulo, Estação das Letras e Cores, v. 1, n° 1, p. 32-35, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v1i1.395

O’NEILL, Alistair. John Stephen: uma apresentação de masculinidade da Carnaby Street 1957-1975. Fashion Theory, São Paulo, Anhembi Morumbi, v. 1, n° 4, p. 119-138, dez. 2002.

VIZENTINI, Paulo Fagundes. História do século XX. Porto Alegre: Novo Século, 2000.

Published

2009-02-07

How to Cite

ANDRADE, M. Z. de. Fashion takes over the streets: teen consumption in the 60’s. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 3, n. 7, p. 105–113, 2009. DOI: 10.26563/dobras.v3i7.267. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/267. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles