From syllabuses of History of Fashion to historical Knowledge

Authors

  • Mara Rúbia Sant’Anna

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v8i17.5

Keywords:

menus the disciplines, fashion, history.

Abstract

Study menus the disciplines of Fashion History offered in Santa Catarina and Rio Grande do Sul, between 2011 and 2013. Emphasis on analytical aspects and implications in shaping the fashion creative and critical professionals. Among the different issues to be address in this study is treated on the thematic range of menus analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAHIA, Sara. Criatividade e universidade entrecruzam-se? Revista Eletrônica Sísifo, n. 7, set.-dez. 2008, p. 51-61. Disponível em: <http://sisifo.fpce.ul.pt/pdfs/sisifo7D5PT.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2013.

CABRAL, Maria Helena. História e medicina: a herança arcaica de um paradigma. Revista Eletrônica História, Ciências, Saúde. Rio de Janeiro, nov. 1999-fev. 2000, p. 551-575. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702000000400004>. Acesso em: 14 maio 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702000000400004

CERRI, Luis Fernando. Ensino de história e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2011.

FERREIRA, Terezinha Francelino. A disciplina história da matemática: um estudo sobre as concepções do professor do ensino superior. São Paulo, 2005. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo. Disponível em: <http://www.pucsp.br/pos/edmat/mp/dissertacao/terezinha_francelino_ferreira.pdf>. Acesso em: 28 abr. 2013.

FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História e ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

FUSARI, José Cerchi. O papel do planejamento na formação do educador. São Paulo: SEE/CENP, 1988.

HAYDT, Regina Célia Cazaux. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 2006.

LEAL, Regina Barros. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Eletrônica Iberoamericana de Educación. v. 37, n. 3, 2005. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.35362/rie3732705

<http://www.rieoei.org/deloslectores/1106Barros.pdf>. Acesso em: 12 jul. 2012.

MORETTO, Vasco Pedro. Planejamento: planejando a educação para o desenvolvimento de competências. Petrópolis: Vozes, 2007

OKI, Maria da Conceição Marinho; MORADILLO, Edílson Fortuna. O ensino da História da Química: contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Revista Ciência e Educação. v. 14, n. 1, 2008, p. 67-88. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v14n1/05.pdf>. Acesso em: 30 jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000100005

PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez, 2001.

SANT’ANNA, Mara Rúbia. História da Moda: entre a informação e a crítica, possibilidades de uma prática de ensino com qualidade. In: VANDRESEN, Monique; SANT’ANNA, Mara Rúbia. Moda, Comunicação e Universidade. Série Modapalavra, v. 7. Florianópolis: Udesc, 2012, p. 189-20.

______. Ensino de história da moda: ementas adotadas. In: Anais do 4º ENPModa. Florianópolis: UDESC, 2014.

______. Ementas de história: o ensino de moda em discussão. In: PULS, Lourdes Maria. Moda, Sociedade e Tecnologia. Série Modapalavra, v. 9. Florianópolis: Udesc, 2014.

Published

2015-10-27

How to Cite

SANT’ANNA, M. R. From syllabuses of History of Fashion to historical Knowledge. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 8, n. 17, p. 13–22, 2015. DOI: 10.26563/dobras.v8i17.5. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/5. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles