Discourses of genderless fashion for men: masculine performativities and moral economy of consumption in São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v14i29.1151

Keywords:

Consumption, Genderless, Masculinities

Abstract

This paper studies the crossings between discourses that support advertis-ing campaigns of genderless fashion for male public in order to delineate discursive op-erations that circumscribe the term “genderless” as well as the masculinities summoned from this type of production. As a research corpus, we chose the Instagram advertising campaigns from São Paulo brands Synchron and Cë, from January to August 2019. As methodology, we combines French Discourse Analysis with the theoretical assumptions of the moral economy of consumption. It is possible to observe that a series of a series of marks or indications of other discourses articulate these campaigns as the accountabili-ty of brands for social causes articulated to a monological and individual perspective of politics via consumption; and the construction of a genderless fashion that links ideals of subordinate masculinities to the legitimation of hegemonic masculinity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliza Bachega Casadei, Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas do Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo (PPGCOM-ESPM).

References

BARNARD, Malcom. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2019.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança ou a política das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001. CASTILHO, Kathia. Moda e linguagem. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2004.

CORRÊA, Fabiana. O mundo cabe aqui: a moda democrática e diversa da Cë. The summer hunter. Disponível em https://thesummerhunter.com/moda-democratica-sem-genero-ce/. Acesso em: 5 nov. 2019.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social. São Paulo: Editora Senac, 2006.

ENGDAHL, Emma; GELANG, Marie. The changing ethos and personae of shop-window mannequins within consumer culture: expressions of gendered embodiment. Journal of Consumer Culture, v. 19, n. 1, 2019, p. 21-46. DOI: https://doi.org/10.1177/1469540516668228

FONTENELLE, Isleide. Alcances e limites da crítica no contexto da cultura política do consumo. Estudos Avançados, São Paulo, v. 30, n. 87, 2016, p. 255-278. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.30870015

GUIMARÃES, Maria Paula Piotto. Do corpo político à política no corpo. dObra[s], v. 6, n. 14, 2013, p. 108-116. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v6i14.61

HOLLANDER, Anne. O sexo e as roupas. Rio de janeiro: Rocco, 2003.

MACHADO, Felipe Vieiro Kolinski. Quais homens podem existir? Masculinidades em Junior e em Men’s Health Portugal. In: SOARES, Juliana; TRINDADE, Vanessa Costa.; MACHADO, Felipe Vieiro Kolinski. Dar-se a ver: textualidades, gêneros e sexualidades em estudos da comunicação. Belo Horizonte: PPGCOM UFMG, 2018.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. Campinas: Pontes, 1989.

MAINGUENEAU, Dominique. Termos-chave da análise do discurso. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar Edições, 2005.

MARTINS, Marcelo Machado. Percursos interpretativos nas linguagens da Moda. Anais do 2º Colóquio de Moda. 2006. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/coloquio2017/anais/anais/edicoes/2-Coloquio-de-Moda_2006/artigos/75.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

MARTINS, Marcelo Machado. Corpo masculino na publicidade: casos de persuasão. dObra[s], v. 7, n. 16, 2014, p. 79-86. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v7i16.35

MELLO E SOUZA, Gilda de. O espírito das roupas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

MILANEZ, Nilton. O corpo é um arquipélago: memória, intericonicidade e identidade. In: NAVARRO, Pedro. (ed.). Estudos do texto e do discurso: mapeando conceitos e métodos. São Carlos: Claraluz, 2006.

PRADO, José Luiz Aidar. Da antipolítica ao acontecimento: o anarquismo dos corpos acontecimentais. Comunicação, Mídia e Consumo, v. 14, n. 39, 2017, p. 10-30. DOI: https://doi.org/10.18568/cmc.v14i39.1318

SAYER, A. Moral economy and political economy. Studies in political economy, n. 69, v. 1, p. 79-103. DOI: https://doi.org/10.1080/19187033.2000.11675254

THOMPSON, Edward Palmer. A economia moral da multidão inglesa no século XVIII. In: Costumes em comum. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

TRENTMANN, Frank. Citizenship and consumption. Journal of Consumer Culture, v. 7, n. 2, 2007, p. 147-58. DOI: https://doi.org/10.1177/1469540507077667

SAND, Katharina. The transformation of fashion practice through Instagram. Anais do FACTUM 19 Fashion Communication Conference, Ascona, Switzerland, 2019, p. 79-85. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15436-3_7

SANTOS, Filipe; POSTINGUEL, Danilo. Processos de atualização da imagem masculina

na comunicação publicitária. Verso e Reverso, v. 30, n. 73, 2016, p. 34-49.

VIEIRA-SENA, Taísa; CASTILHO, Kathia. Moda e masculinidade: breves apontamentos sobre o homem dos séculos XX e XXI. Moda Palavra, v. 4, n. 7, 2011, p. 46-56. DOI: https://doi.org/10.5965/1982615x04072011046

WHEELER, Kathryn. Moral economies of consumption. Journal of Consumer Culture, v. 19, n. 2, 2019, p. 271-288. DOI: https://doi.org/10.1177/1469540517729007

Published

2020-08-03

How to Cite

BACHEGA CASADEI, E.; RUFINO, C. B. Discourses of genderless fashion for men: masculine performativities and moral economy of consumption in São Paulo. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 374–394, 2020. DOI: 10.26563/dobras.v14i29.1151. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1151. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles